NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av drb68
Hej
Fick ett konstigt ljud när jag stod vid ett rödljus i stan idag. Ett knockande ljud när jag belastade kopplingen men även när kopplingen var obelastad hmm.
På vägen hem så svängde jag in till verkstan och dom sa genast att det var det dubbelmassiga svänghulet som gett sig.
Jaha sa jag o vad kostar det? ca 20000 fick jag till svar :-o
Så jag tänker beställa delarna själv och har en god vän som åtar sig jobbet.
1.Jag har den 5växlade lådan och hittar bara paket till 6 växalade även när jag söker på mitt reg nr samma grejer till båda??
2.Går det att konvertera till solit svänghjul nu när man ändå håller på?

.
av drb68
Ja då vart det dags att summera mina egna frågor och hoppas att det kan vara till hjälp för andra.
1.Det finns kopplingspaket till 5 växlat M56 inga problem där (samma till både 5 och 6 växlat det som skiljer är slavcylinder om jag fattat rätt)
2.Det finns ombyggnadskit till både 5 och 6 växlat jag valde att sätta dit ett paket med solitsvänghjul som jag hoppas skall hålla bättre en dubbelmass.
Väljer man ett ombyggnadskit så är det som leverantören säger (bolt on) inga bekymmer :-)
Jag köpte grejerna själv och den lokalaverkstan bytte slutsumma för delar och byte 9500 vilket är ett helt annat pris än vad volvo kan erbjuda.
Kör känslan då? jo jag märker ingen skillnad faktiskt.
Om det är någon som har funderingar på detta så hör av er så kanske jag har ett svar.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]