NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Svänghjulsgivaren? Ja, förutsatt att du kommer åt någon kabelskarv eller annan mätpunkt. Kablarna till givaren blir mätta på samma gång som du mäter givaren. Är något trasigt så får du inget mätvärde.
Svänghjulsgivaren är en spole och den bör ha 200 - 300 Ohm eller något liknande. Får du fram något liknande så har du också fått "OK" på att kablarna är riktiga. Nu är det inte hela sanningen. Antag att kablarna sitter i något kontaktstycke av något slag. Det kan bli glappkontakt och oxider i kontakter och det konstaterar man säkrast med att titta i kontakten på på stift eller hylsor.
Till tändspolarna menar du förmodligen spänningsmäta (Volt) ? Det kan du också göra men bara på rätt sida av tändspolen. På ena sidan är det 12 volt in, på andra sidan är det kanske 20 000 volt ut.
Biltema har tidigare haft ett litet pennliknande verktyg som man håller intill tändkabeln då blinkade det en liten lampa i "pennan" när man körde runt motorn. Kolla om något liknande finns kvar.
Nu kan man ju göra samma sak på det klassiska sättet också. Ta ur tändstiftet och lägg det med tändkabeln ansluten mot motorblocket. Om allt fungerar skall man se gnistor på tändstiftets elektroder när man kör runt motorn.

OBS! Dom här två exemplen, Biltemas testpenna och tändstiftet på motorblocket säger inget om kvaliteten på gnistan eller om den kommer i rätt tid. Det är så här med gnistprovet: Där ligger ju stiftet ute i fria luften. Luft är en bra isolator, men 20 000 volt är inte så dåligt heller. Där hoppar en gnista lätt över två elektroder som finns på ca 1 mm avstånd från varandra i vanlig omgivningsluft. Nu är det så att inne i en bilmotor är luften komprimerad ca 10 gånger. Vi sa att luft är en bra isolator. Där inne i motorn är den 10 gånger bättre. Om gnistan då är svag eller dålig orkar den inte hoppa över till den andra elektroden. Detta syns aldrig på utsidan av motorn.
Ett tillägg: Här hittade jag en variant på tändstiftsprovaren. Torde vara minst lika bra som den pennmodell som jag mindes. Men även den här säger inget om kvaliteten (styrkan) på gnistan eller om den är i rätt tid.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000017037
Notera priset!
Vill du se att gnistan ligger rätt i tiden bör du nog ha en stroboskoplampa, men det kräver att du har en gradskiva på kamrems/vevaxelhjulet och det är jag osäker på om det finns på moderna motorer. Dom har ju elektronisk tändinställning och då faller behovet för en stroboskoplampa bort. Men den bör fungera ändå.
Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]