Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Derank skrev: lör 06 apr 2019, 23:20 Ni kanske skulle ta och minska på eran konsumtion istället, det bidrar nog mer til bra miljö än den dära elbilen........
Helt rätt Derank. Vi kan inte leva som vi gör. I framtiden får man helt enkelt vara hemma på semestern och inte resa bort. Och så får man flytta dit man jobbar så man inte behöver bil för att pendla till arbetet.

Klimatforskarna på universitet i Lund hade ju också räknat ut att varje barn man skaffar genererar 50 till 100 ggr mer miljöbelastning än om man fortsätter köra bil livet ut. Så en strikt en-barns politik borde också gälla.

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: lör 06 apr 2019, 20:24 Jag har 8 st gamla smartphones i lådan.. Samt att dom bara "lever" 2-3 år som mest.. Har bytt efter 1 år nån gång när jag varit missnöjd.

Dator byter jag var tredje år ungefär.
Två Ipads finns det också.. Och en Samsung-platta.

Men ändå är ju elbilen med sina 40kWh ändå många gånger mer. Men inte i tusental.. Om det nu har betydelse.
Och det batteriet bör hålla väldigt många år mer än de övriga batterierna jag har samt många fler uppmaddningar. Och när det är tillräckligt dåligt för att fortsätta tjäna i bilen har det en tid som stationär laddning framför sig. Sen om allt går som det planeras bör det finnas en bra utbyggd hantering och återvinning på plats.
Om du har 8 smartfones i byrålådan är det ändå bara 80 Wh. Det är rätt långt ifrån 80 kWh som jag tycker verkar vettigt i bilen. Det är bara en tusendel av det i bilen.

Och varför ska du ha 8 smartfones i byrålådan. Lämna in dem till återvinning. Men det är klart. Då har du bara 10 Wh i din mobil men din Leaf har 4000 ggr detta.

Ska vi tävla i saker ? Jag har 4 bilar, 2 traktorer, 1 mc, två båtar, skulle jag gå över till batteridrift på samtliga skulle min lithium förbrukning öka 20.000 ggr.

Men....Nu spelar det väl ingen roll om man ökar 500 ggr. 1000 ggr eller 20.000 ggr. Siffrorna manar till eftertanke tycker jag...

Några siffror som får mig att tänka till i alla fall...

Leaf - 4000 smartfones
Tesla o eTron - 8000 smartfones
Catepillars grävmaskin 30.000 smartfones
Lasbilar o bussar - 40.000 smartfones
Scandlines elfärja 400.000 smartfones. Och det är bara 3.5 km över sundet.
Elflyg - ingen aning än... Vad blir det ? 1.000.000 smartfones ?

Jag hörde en batteriprofessor föreläsa. Budskapet var att det är extremt brått att uppfinna nya batterier med en helt annan kemi utan lithium och kobolt om vi ska kunna elektrifiera storskaligt. Att återvinna några smartfones räcker inte långt.
Det som vi pratade om och varför smartphones och datorer togs upp var för att det under hela 2000-talet och fortfarande under 2018 varit den klart största delen som det behövts batterier för. Senaste 5 åren har bl.a du varit snabb på att kritisera bilbatterier och den problematik som finns vid framtagning, men det har hela tiden ändå varit den övriga hemelektroniken som haft störst inverkan. Det finns många miljarder mobilen och datorer, för att inte tala om alla verktyg och annan elektronik som behöver batterier.
Och än så länge bara några enstaka miljoner elbilar.

Tack och lov har man nu i elbilstider börjar fokusera på återvinning, vilket förhoppningsvis också betyder att man kan ta hand om även hemelektronikens avfall.

Min bil innehåller för övrigt mindre kobolt än din mobil.. Dvs ingen... Nissan kör med aluminium istället sen ett antal år tillbaka. Så det finns olika sätt man gör batterier på.

Snart går det över till att den största delen batterier blir för bilar. Men fortfarande kommer det under lång tid vara hemelektroniken som har stört behov av att återvinnas, då livslängden på de batterierna är betydligt lägre än elbilars.

Den Tesla som rullat längst idag passerade precis 800 000km... Rätt imponerande.
Camel skrev:
Fjonsson skrev:Som vanligt står debatten bara mellan elbilen och fossilbränslen. Personligen har jag lokaliserat en Tanka-mack i Kungälv som säljer HVO100 och jag planerar att köra fossilfritt redan på måndag...
Jag anser att debatten verkar stå mellan batteribilar och ICE-bilar. Det är en konstig hetsjakt på just ICE-bilar som jag anser vara felaktig. Visst har ICE-bilar utsläppsproblem men klimatbelastningen blir kraftigt reducerad med t.ex. HVO. Så tanka på du bara, du kommer att minska klimatbelastningen mycket mer än vad en batteribil förmår globalt sett.
HVO kan ju aldrig bli en global lösning. Går åt så oerhört mycket biomassa för att framställa det. Det finns inga möjligheter. Så om du och några till tankar HVO gör varken från eller till. Batteribilar däremot, ja där har du nåt som KAN fungera globalt. Men snabbt och lätt är det inte.
joel80 skrev: mån 08 apr 2019, 00:06 Det finns många miljarder mobilen och datorer, för att inte tala om alla verktyg och annan elektronik som behöver batterier. Och än så länge bara några enstaka miljoner elbilar.
Ehh ja det finns väldigt få elbilkar idag. Men du brukar ju förespå en exponentiell ökning på kort tid. Och det är ju en miljard bilar som rullar idag och som ska bytas ut.
joel80 skrev: mån 08 apr 2019, 00:06 Tack och lov har man nu i elbilstider börjar fokusera på återvinning, vilket förhoppningsvis också betyder att man kan ta hand om även hemelektronikens avfall.
Min bil innehåller för övrigt mindre kobolt än din mobil.. Dvs ingen... Nissan kör med aluminium istället sen ett antal år tillbaka. Så det finns olika sätt man gör batterier på.
Snart går det över till att den största delen batterier blir för bilar. Men fortfarande kommer det under lång tid vara hemelektroniken som har stört behov av att återvinnas, då livslängden på de batterierna är betydligt lägre än elbilars.
Självklart ska vi återvinna, men om man tittar på kapaciteten är det ju några stycken man behöver återvinna för att det ska elektrifiera större saker än telefoner, skruvdragare och surfplattor. Och risken är väl att elektronikindustrin själva använder det återvunna för att producera nya grejer.

För mig svindlar i alla fall tanken på hur mycket större batterier vi behöver och multiplicerar man det med att det är i miljard fordon som ska ställas om så blir det stora siffror även om vi slår ut det på lite fler år.

1 st Leaf - 4000 smartfones
1 st Tesla eller eTron - 8000 smartfones
1 st Catepillars grävmaskin 30.000 smartfones
1 st Lasbil eller buss - 40.000 smartfones
1 st Scandlines elfärja 400.000 smartfones. Och det är bara 3.5 km över sundet.
Elflyg - ingen aning än... Vad blir det ? 1.000.000 smartfones ?

Byter man ut dagens ICE bilar mot Leaf tex så är det lika mycket batterikapacitet som 4 biljarder smartfones. Lägger man till övriga batterier i alla andra fordon och energibankar för tex. solceller så drar det iväg långt högre.

Man det är väl bara jag som tycker tanken svindlar....

PS. Räknar lite på biobränslen så blir man lika förskräckt när man ser den yta som skulle behöva för att producera all energi vi slukar idag. Detta är inte tänkt vara kritik mot elbilar, biobränslen är inte lättare. Snarare än en genuin oro för att ingen tittar på hur en omställning ska gå till. Det är skitlätt att bygga en elbil, eller att bygga en bil som går på HVO. Men ska man bygga 1.000.000.000 och dessutom fixa energi till dessa för att byta ut dagens fordon är det inget man snyter fram ur näsan på en kvart. Speciellt som det ju inte är bara är bilar som ska ställas om utan hela industrier också DS
ja ja ja ja ja ja ja ja
vad alla gnabbar.

Har ni tänkt på att jorden blir miljövänligare och miljövänligare för varje år, lagarna stramas åt och vi lever mer och mer hållbart.

Jämför med människors "ohälsa" som media älskar att skriva om, sjukdomar, olika risker, rökning, osv, osv. Tydligen är vi sjukare än någonsin...
Men ändå vi lever längre och längre för varje år, alltså snittåldern bara stiger... och nu pensionsåldern högre i många länder.
Fattar inte hur detta kan hänga ihop?

Mitt svar på frågan är: Populism! Alltså inte SD. Utan populism i allmänhet, Facebook, trender, Media, vad som är hippt att tala om, "hur man skall vara" för att passa in, "vad man skall ägna sig åt" för att passa in. T.ex. tycker man inte som "alla" de andra kollegorna på jobbet ja då blir man utfryst och stämplad som "konstig"
VolvoB20 skrev:PS. Räknar lite på biobränslen så blir man lika förskräckt när man ser den yta som skulle behöva för att producera all energi vi slukar idag. Detta är inte tänkt vara kritik mot elbilar, biobränslen är inte lättare. Snarare än en genuin oro för att ingen tittar på hur en omställning ska gå till. Det är skitlätt att bygga en elbil, eller att bygga en bil som går på HVO. Men ska man bygga 1.000.000.000 och dessutom fixa energi till dessa för att byta ut dagens fordon är det inget man snyter fram ur näsan på en kvart. Speciellt som det ju inte är bara är bilar som ska ställas om utan hela industrier också DS
Men för dom flesta handlar det ju bara om att "göra rätt" utan att förändra sitt liv för mycket.
Vad hittar du för siffror på hur mycket odlingsyta det går åt för biobränslen? Känns att man kan vinkla den siffran lite som man vill.
Vet faktiskt inte, det står bara:

Ford börjar i dagarna att sälja sin suv Kuga anpassad för etanol och inom kort hoppas Ford kunna tillkännage att dieselmotorerna i märkets transportbilar klarar det förnybara bränslet HVO100.
– Bilbranschen måste ställa om till förnybara drivmedel och det behöver gå fort. Elbilar kommer inte kunna vara hela lösningen inom de närmaste fem, tio åren, och under den perioden behövs kompletterande lösningar. Där ser vi att etanolen fyller ett stort behov. Distributionsnätet finns redan och tekniken är beprövad, 

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

• 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 445

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]