joel80 skrev: ↑lör 06 apr 2019, 20:24
Jag har 8 st gamla smartphones i lådan.. Samt att dom bara "lever" 2-3 år som mest.. Har bytt efter 1 år nån gång när jag varit missnöjd.
Dator byter jag var tredje år ungefär.
Två Ipads finns det också.. Och en Samsung-platta.
Men ändå är ju elbilen med sina 40kWh ändå många gånger mer. Men inte i tusental.. Om det nu har betydelse.
Och det batteriet bör hålla väldigt många år mer än de övriga batterierna jag har samt många fler uppmaddningar. Och när det är tillräckligt dåligt för att fortsätta tjäna i bilen har det en tid som stationär laddning framför sig. Sen om allt går som det planeras bör det finnas en bra utbyggd hantering och återvinning på plats.
Om du har 8 smartfones i byrålådan är det ändå bara 80 Wh. Det är rätt långt ifrån 80 kWh som jag tycker verkar vettigt i bilen. Det är bara en tusendel av det i bilen.
Och varför ska du ha 8 smartfones i byrålådan. Lämna in dem till återvinning. Men det är klart. Då har du bara 10 Wh i din mobil men din Leaf har 4000 ggr detta.
Ska vi tävla i saker ? Jag har 4 bilar, 2 traktorer, 1 mc, två båtar, skulle jag gå över till batteridrift på samtliga skulle min lithium förbrukning öka 20.000 ggr.
Men....Nu spelar det väl ingen roll om man ökar 500 ggr. 1000 ggr eller 20.000 ggr. Siffrorna manar till eftertanke tycker jag...
Några siffror som får mig att tänka till i alla fall...
Leaf - 4000 smartfones
Tesla o eTron - 8000 smartfones
Catepillars grävmaskin 30.000 smartfones
Lasbilar o bussar - 40.000 smartfones
Scandlines elfärja 400.000 smartfones. Och det är bara 3.5 km över sundet.
Elflyg - ingen aning än... Vad blir det ? 1.000.000 smartfones ?
Jag hörde en batteriprofessor föreläsa. Budskapet var att det är extremt brått att uppfinna nya batterier med en helt annan kemi utan lithium och kobolt om vi ska kunna elektrifiera storskaligt. Att återvinna några smartfones räcker inte långt.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.