Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: fre 05 apr 2019, 22:39 Gissar att man inte vill satsa fullt ut på HVO till personbilar från staten då HVO fortfarande skulle betyda att städerna förgiftas.
Ditt resonemang går ut på att luften i storstäderna blir sämre och sämre.
joel80 skrev: lör 06 apr 2019, 13:46
VolvoB20 skrev:Svårt att se parallellen när ni jämför batteriet i mobilen och bilen när ni pratar resursbehovet.

I min mobil sitter ett batteri som väger några 10 tals gram och lagrar 10 Wh energi.

I el/bilen sitter ett likadant batteri men det väger upp till ett halvt ton och lagrar upp mot 100.000 Wh.

En bil kan alltså behöva lika mycket resurser som 10.000 mobiltelefoner.

Det är ju en viss skillnad........

Om alla som har en mobil också köper en el-bil så ökar ju behovet av tex litium osv rätt häftigt. Visst det finns ju surfpattor och laptops också. Men en 1000 faldig ökning av behovet borde de ju kunna bli.
Snittstorleken på ett batteri i en elbil låg under 2018 på ca 40kWh. Alltså runt 4000gr mer än för en mobil.. Och kanske 400ggr mindre än för en dator.

Men då det fina miljarder mobiler och bärbara datorer så är de klart flesta resurser satsade på hemelektronik, där man tyvärr inte sett det värt att återvinna.
Fram till 2019 (vilket verkar vara året då det vickar över i produktion) har alltså hemelektronik tagit mer resurser än elbilar... Fast fokuset när det gäller batteritillverkningens utsläpp känns det som att man inte brytt sig om innan elbilar började säljas.
Fokuserar inte på utsläpp från batteritillverkning, jag försöker bara greppa vilka volymer det kan komma att bli....

Sitter och knappar på en väldigt normal laptop. Asus Zenbook med 50Wh batteri.

Jag hoppas ju att elbilen jag köper i framtiden har 50 - 100 kWh batteri i sig.

Alltså 1000- 2000 ggr större batteri än i min dator.

Så när jag går över till elbil kommer min förbrukning av batterimetaller som tex Lithium att öka 100.000%-200.000%. det är inte 10% eller 20% min förbrukning går upp utan upp till 200.000%.

Jag tror inte det går 1000 laptops på varje bil i världen idag.

Skulle jag även elektrifiera alla bilar i hushållet plus båten och traktorerna så kommer min ökning att bli över 1 miljon % mot idag.

Visst. man kan kanske skala upp produktionen för att möta detta. Under andra världskriget skalade vi väl upp vapenproduktionen fler 1000 ggr på bara några få år. Så visst går det om man bara vill, men det är inga små saker vi pratar om.

PS Såg att det finns 1 miljard bilar i världen DS
En faktor som behöver vägas in är förväntad/faktisk livslängd.
Skulle gissa att genomsnittskonsumenten har sina telefoner i 1-3 år medan bilar lätt lever över 10 år.

Men oavsett skillnaderna i mängd så är ju återvinning det man måste ge sig på.. Det är, som jag ser det, nyckeln.
Telefoner är ju slit och släng-produkter. Läste någonstans att det i varje svenskt hem finns i snitt 5 gamla mobiltelefoner som inte används. I snitt. Låter otroligt högt även om vi säkert har fler.
En mobiltelefon skulle bli väldigt otymplig om den t.ex. är driven av en bensinmotor. Därför är ett batteri bra där.
En bil behöver inte ett stort batteri för att ta sig fram. Där finns alternativ, men inte tillräckligt med utveckling på den fronten. Som jag ser det ligger all fokus på batteribilar...
Fjonsson skrev: lör 06 apr 2019, 15:35 Telefoner är ju slit och släng-produkter. Läste någonstans att det i varje svenskt hem finns i snitt 5 gamla mobiltelefoner som inte används. I snitt. Låter otroligt högt även om vi säkert har fler.
En Tesla kan du ju få med ett batteri som är 10.000 ggr så stort som det jag har i mobilen. Det säger ju en del.

Om man har 5 mobiler hemma är det ändå en flugskit i kosmos mot batteriet i bilen
Jag har 8 st gamla smartphones i lådan.. Samt att dom bara "lever" 2-3 år som mest.. Har bytt efter 1 år nån gång när jag varit missnöjd.

Dator byter jag var tredje år ungefär.
Två Ipads finns det också.. Och en Samsung-platta.

Men ändå är ju elbilen med sina 40kWh ändå många gånger mer. Men inte i tusental.. Om det nu har betydelse.
Och det batteriet bör hålla väldigt många år mer än de övriga batterierna jag har samt många fler uppmaddningar. Och när det är tillräckligt dåligt för att fortsätta tjäna i bilen har det en tid som stationär laddning framför sig. Sen om allt går som det planeras bör det finnas en bra utbyggd hantering och återvinning på plats.
joel80 skrev: lör 06 apr 2019, 20:24 Jag har 8 st gamla smartphones i lådan.. Samt att dom bara "lever" 2-3 år som mest.. Har bytt efter 1 år nån gång när jag varit missnöjd.

Dator byter jag var tredje år ungefär.
Två Ipads finns det också.. Och en Samsung-platta.

Men ändå är ju elbilen med sina 40kWh ändå många gånger mer. Men inte i tusental.. Om det nu har betydelse.
Och det batteriet bör hålla väldigt många år mer än de övriga batterierna jag har samt många fler uppmaddningar. Och när det är tillräckligt dåligt för att fortsätta tjäna i bilen har det en tid som stationär laddning framför sig. Sen om allt går som det planeras bör det finnas en bra utbyggd hantering och återvinning på plats.
Om du har 8 smartfones i byrålådan är det ändå bara 80 Wh. Det är rätt långt ifrån 80 kWh som jag tycker verkar vettigt i bilen. Det är bara en tusendel av det i bilen.

Och varför ska du ha 8 smartfones i byrålådan. Lämna in dem till återvinning. Men det är klart. Då har du bara 10 Wh i din mobil men din Leaf har 4000 ggr detta.

Ska vi tävla i saker ? Jag har 4 bilar, 2 traktorer, 1 mc, två båtar, skulle jag gå över till batteridrift på samtliga skulle min lithium förbrukning öka 20.000 ggr.

Men....Nu spelar det väl ingen roll om man ökar 500 ggr. 1000 ggr eller 20.000 ggr. Siffrorna manar till eftertanke tycker jag...

Några siffror som får mig att tänka till i alla fall...

Leaf - 4000 smartfones
Tesla o eTron - 8000 smartfones
Catepillars grävmaskin 30.000 smartfones
Lasbilar o bussar - 40.000 smartfones
Scandlines elfärja 400.000 smartfones. Och det är bara 3.5 km över sundet.
Elflyg - ingen aning än... Vad blir det ? 1.000.000 smartfones ?

Jag hörde en batteriprofessor föreläsa. Budskapet var att det är extremt brått att uppfinna nya batterier med en helt annan kemi utan lithium och kobolt om vi ska kunna elektrifiera storskaligt. Att återvinna några smartfones räcker inte långt.
Jag läste i Forskning & Framsteg nr 2 2019 om forskningen gällande laddbara batterier. Intressant läsning, tyvärr är riktiga framsteg långt borta.
IMG_20190227_154429.jpg
IMG_20190227_154429.jpg (5.91 MiB) Visad 463 gånger
En kommentar i artikeln är "Ingen har lyckats bemästra dem. Litium-luft-batterierna är så reaktiva att de är som små bomber"
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 445

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]