Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
camaro69 skrev:
VolvoB20 skrev:
camaro69 skrev: Om hjulet spinner 50 cm så känner STC:n av väggreppet även i 100 km/tim. Systemet tar ned hastigheten genom att stänga av bränsle.

Den stora skillnaden mellan DSTC och STC är att, på antisladdsystemet DSTC bromsas hjulen inviduellt. Sitter sensorer, sidoaccellerationsgivare, gyro, styrlägesgivare, pedallägesgivare o s v.

Enkelt förklarat så är DSTC, en vidareutveckling av STC.

Låt oss en gång för alla fastslå, STC är inget antisladdsystem.

DSTC = Dynamic Stability Traction Control är antisladdsystem
Hårklyveri vad gäller ordval tycker jag , båda systemen är ju till för att förhinda sladd = Antisladd, även om DSTC har förfinats lite till än STC med ytterligare funktioner så den kan döda fler typer av sladdar tex sladdar som inte uppkommer av hjulspinn.

STC = Stability & Traction Control

DSTC = Dynaic Stability & Traction Control
Sorry Volvo B20.

Vill inte vara oförskämd, men du tycks sakna kompetens i detta ämne DSTC och STC.

Läs på läxan och återkom.

Hårda ord, men sanna. :wink:

Med ditt resonemang om hårklyveri. Så blir en oljetanker och en eka samma sak, båda är båtar. :wink:
Nä, jag vet precis vad det är för skillnad på STC och DSTC. Men jag hävdar i alla fall det bara antisladd i olika avancerade former.

På vilket sätt saknar jag kompetens och vad har jag skivit för fel i mitt inlägg.

STC = Stability & Tracktion Control = Enkel antisladd, den drar av gasen för att förhindar hjulpinn och sladd.

DSTC = Dynamic Stability & Traction Cantrol. = mer avancerad antisladd som dessutom känne om bilen avviker från önskat spår och använder hjulbromsarna för att få bilen i önskat spår.

En oljetanker är 100.000 ggr större än en eka, jag tycker DSTC är bättre än STC men knappar 100.000 ggr.

Jag brukar köra rätt aggresivt i vinterväglag och både STC och DSTC är helt ok båda två.

Jag har kört FWD, RWD, 4WD, STC, DSTC och ägt bilar med stora V8or och turboladdade bilar med flera hundar hk på bakhjulen utan elektroniska hänglsen och det har alltid funkat även om det går på tvären i varenda kurav bara man kör med hjärnan. Att säga att man aldrig överhuvudtaget skulle köpa en begbil utan DSTC är överdrivet tycker jag.
Användarvisningsbild
av camaro69
VolvoB20

Om vi vänder på kultingen och diskuterar elektroniska antisladdsystem som biltilverkare kallar för, just antisladdsystem. Vilka pratar man om?

Kan det vara ESP och DSTC?

STC är inte värt namnet antisladdsystem, det är en föregångare, men inte äkta vara. Du kanske kan övertyga en novis i ämnet, eller en glad amatör som är ute och köper begbil.

Jag delar din uppfattning om att man skall använda insidan av skallen när man kör bil.

Har också haft förmånen att äga diverse kul bilar.

Men du måste missuppfattat att antisladdsystem är elektroniska hängslen.
Det gäller att utnyttja och använda systemets fördelar genom något förändrat körsätt.
T o m på torr asfalt vid avancerad körning så är systemet överlägset.

Kvarstår vid min ståndpunkt att aldrig köpa begagnat bruksfordon utan antisladdsystem.

Jag kan min läxa beträffande antisladdsystem :wink:
av Frigge
Det går INTE jämföra DSTC med STC :???:

Det är 2 helt olika system.

STC är en spinnkontroll o inget annat.

DSTC är ett antisladd system OCH har spinnkontroll.
Användarvisningsbild
av camaro69
Frigge skrev:Det går INTE jämföra DSTC med STC :???:

Det är 2 helt olika system.

STC är en spinnkontroll o inget annat.

DSTC är ett antisladd system OCH har spinnkontroll.
Tack Frigge.

8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jo men visst. Men är bara lite trött på all glassiga reklambudskap och att det inte skulle gå att köpa eller köra en beg-bil utan DTSC på svenska vägar.

Det är ju en begbil trådskaparen ska köpa, och om bilar utan DSTC inte går att köra/köpa skulle vi ju behöva skrota ut 90% av hela bilparken.

Teoretsikt: DSTC övervakar 2 saker.

A. Vart vill föraren åka? Detta görs genom att DSTC kollar, rattutslag, gaspådrag, broms osv,

B. Vart är bilen på väg? Detta gör genom att övervaka hjulrotation, gyron osv.

Om A och B inte är samma så går DSTC in och tex bromsar vissa hjul så bilen går dit föraren vill. Himmelriket eller hur.....

Men kom ihåg vad som händer i praktiken i verkliga livet. Varför behöver DSTC gå in och jobba, jo man har tex kört in för fort i en kurva och greppet räcker inte till för att svänga nog. DSTC bromsar då innerhjulen för att få ned farten och svänga bilen.

Men nu är det ju så att hjulen glider ju redan lite pga att man kört för fort (annars skulle ju inte DSTC behöva gå in alls), DSTC kan ju alltså bara bromsa högst lite på innerhjulen för att få bilen på rätt köl igen.

Titta på undanmanöverproven som görs i alla biltidningar, utan DSTC brukar förarna kunna krängla sig igeom i kanske 68-69 km, med DTSC så går det att köra kanske 71 km, går det fortare brakar man ur i alla fall.

Jag har samma erfarenhet själv, pressar man bilen på isiga vintervägar så gör DSTC att det går att köra någon/några kilometer fortare genom böjarna. Inte är det revolutionerande, visst är det bättre, men inte extrem skillnad.

Ni säger att man kan bara lura en amatör eller novis. Jag tycker att det är tvärs om, man kan lura en amatör eller novis att det inte går att köra utan DSTC.

Skillanden är inte enorm. Köper trådskaparen en 2 år äldre S60 med STC så har han kanske sparat 30.000 kr, det räcker för att alltid köra på pinfärska nya dubbdäck av bästa märke. Och det är inte osäkrare än att köra på en DSTC-bil med dubbdäck som kanske är halvslitna.

DSTC är bra men skillnaden är inte enorm i halkan.

Jag står fast vid att STC är ett enkelt antisladdsystem som kan förhindra sladdar pga för kraftiga gaspådrag.

DSTC är också ett antisladdsytem som kan förhinda flera sladdar tex vid tex för hög ingångsfart i kurva.

Det är bra mycket större skillnad på en bil uta STC och en bil med STC än det är på en bil med STC och DSTC när det är halt ute
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av tracker
Loner skrev:STC reglerar bara så framhjulen inte spinner loss, och detta genom att strypa motorn-.

DSTC går in och tittar på greppet på alla 4 hjul och gör det då bla att broms och ha sig.

STC är bara en modernare version av tracs.
förklara gärna skillnaden på tracs-stc om det finns ngn
eller är samma fast annat namn
Användarvisningsbild
av Loner
det är samma, fast stc är en nyare "version"

/L
av dali
Vi kan väl ta ett exempel från verkligheten. Vintern -03/04 kom jag körande på en bro som har vajerräcke, jag körde i det "enfiliga" fältet, det fanns mao väldigt lite utrymme att sladda/parera med vajerräcke på ena sidan om bilen och broräcke på andra. Hastigheten var runt 110 (vilket är laglig hastighet på sträckan), vädret var bra och temperaturen låg på ca -10. Inget konstigt, en helt normal vinterdag.

Jag såg en snösträng som låg snett över körbanan, tänkte inte mer på det, det är väldigt vanligt att snö blåser in över broar. Jag når fram till snösträngen, bilen kränger till, DSTC-lampan blinkar, bromsarna smattrar till och bilen rätas upp. Jag fortsätter rakt fram i dryga 100 km/h. Jag var inte ens nära att hinna reagera innan DSTC hade rätat upp bilen.

Det visade sig att "snösträngen" var en hård kant av is som plogbilen lämnat efter sig, täckt av ett tunt lager nysnö. Om bilen inte hade haft DSTC så hade jag med 99,9% sannolikhet hamnat i vajerräcket, broräcket eller (sannolikt) båda två. STC hade inte haft någon som helst effekt eftersom inget hjul spann.

Jag bor i Norrbotten (riktig vinter 4-5 månader per år), kör runt 2500 mil per år, har kört bil i snart 20 år utan att hamna i diket en enda gång och jag kommer aldrig att köpa en bil utan DSTC igen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hänger med på vad du säger dali, visst är DSTC bra men faktum kvarstår, skulle alla vägrar köpa/köra en bil utan DSTC så skulle vi ju få köra 80-90% av sveriges bilpark till skroten i morgon dag.

Tack vare DSTC kunde du dundra på i 110 km/h trots snö, halka, snödrev och plogkanter och bilen fixar det hela åt en.

Men den stora majoriten i Svergie kör utan och får dra av på tempot lite. Thats life......

Självklart borde det finnas på alla nya bilar som säljs och visst vore det väl underbart om alla körde nya bilar med alla säkerhetssystem. Har man begränsad budget för andrabilen så måste det kanske bli en S60 med STC och så får man köra något långsammare i snö.
av Kena
Men hallå, hur många väljer bil efter om den har Stc Dstc Esp eller vad det nu må heta. De flesta väljer väl efter plånbok. Vad då bilen är utrustad med kommer liksom i andra hand.
Tycker sedan att man måste köra med huvet, vad spelar det för roll om bilen har antisladd eller inte, kommer det upp en älg på vägen så ska du ju lik f-b få stopp på åket och visst kanske man får det snabbare/säkrare med antisladd men det är ju i första hand hastigheten som avgör.
Den störst fördelen med Stc tycker jag ivf vid stadskörning vintertid. Och då tänker jag på att komma sej iväg vid rödljus. Tidigare när jag körde 740 slets bakdubbarna betydligt snabbare pga allt slirande men nu ser ju bak-fram nästan likadana ut.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740