NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vibe
Hej! Då sambon kräver automat och då jag vill ha en ”rolig” men någorlunda förnuftig bil, så står det i princip mellan en C30 eller en Mini Cooper. Då jag aldrig ägt en Volvo - och då C30 blir mer och mer ovanlig - så är nog C30 det mest spännande alternativet för oss.

Min huvudfråga är då: Vilken motor ska man gå på? T5 och D5 blir kanske onödigt dyra i drift (har aldrig ägt en diesel heller) så kanske D3?

Vi kör aldrig eller sällan till vardags utan detta är tänkt att bli en ren livskvalite-boost på helger och sommarhalvåret. När var faceliften, 2010? Vågar man köpa en ännu äldre modell? Såldes andra bensinmotorer än T5 med aut? Något annat man bör väga in? 🤠
av Lövet
Vibe skrev:Hej! Då sambon kräver automat och då jag vill ha en ”rolig” men någorlunda förnuftig bil, så står det i princip mellan en C30 eller en Mini Cooper. Då jag aldrig ägt en Volvo - och då C30 blir mer och mer ovanlig - så är nog C30 det mest spännande alternativet för oss.

Min huvudfråga är då: Vilken motor ska man gå på? T5 och D5 blir kanske onödigt dyra i drift (har aldrig ägt en diesel heller) så kanske D3?

Vi kör aldrig eller sällan till vardags utan detta är tänkt att bli en ren livskvalite-boost på helger och sommarhalvåret. När var faceliften, 2010? Vågar man köpa en ännu äldre modell? Såldes andra bensinmotorer än T5 med aut? Något annat man bör väga in? 🤠
Om du med rolig menar "kul att svänga" så är Mini otroligt mycket roligare än C30. C30 har i sin tur skönare stolar, lägre ljudnivå och större utrymmen fram.
av Vibe
Det tror jag också. Men Volvon har ju andra kända kvaliteter, som du nämnde ovan då jag samtidigt skrev detta nu redigerade inlägg;)
Senast redigerad av 1 Vibe, redigerad totalt 0 gånger.
av Vibe
Med ”rolig” menar jag t.ex. att design kan få gå före det praktiska (två otympliga dörrar eller ett lika otympligt insynsskydd i bagage-utrymmet) alltså att fåfängan får större svängrum. 😁😎
Användarvisningsbild
av frasse4
En nackdel med C30 är väl att den bara har 4 sittplatser. Eller gör som mig och köp en liten Alfa Romeo Giulietta (vågar jag säga det på detta forumet )
Användarvisningsbild
av peppepp
Då jag kör en liknande bil som brukis (V50 d5) och samtidigt lustigt nog jobbar just på Mini kan jag väl säga som Lövet sa, en Mini kommer du garanterat uppfatta som en roligare bil. Nu vet jag inte vilken årsmodell och modell du kikar på men generellt sett är det så. C30n kommer vara en bekvämare bil att färdas långt i, tystare, möjligen skönare säten (beror på om de är de nyare modellerna med sportsätena på Minin, de är otroligt sköna enligt mig) Bullernivån är ju som den är för en bil i den storleken tyvärr... Nu pratar jag även om de nya modellerna. Aningen bättre i countryman och clubman. Men tycker fortfarande min V50 är tystare ..
av Vibe
Tack för alla synpunkter! Läste om en del olustiga elektronikproblem på C30 i detta forum, är det något man ska oroa sig för?
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]