NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jens33
Hej
Det kommer upp ett medelande ”Elsysten service snarast” och batteri lampan lyser rött.
Det är svårt att starta bilden men det går. När bilen startsr och jag kör en runda då startsr bilen mycket lättare.
Är det battriet som ska bytas ut eller generatör?
av Rådlös
Ja, det är högst troligt batteriet som är "på väg att säga upp sig."
Naturligtvis kan du mäta och dra slutsatser, men det krävs mätinstrument. Det är enklare att åka till någon som säljer bilbatterier och förklara att du misstänker att batteriet är dåligt. Därpå frågar du "Kan man mäta detta?"
Om du uppträder så att du visar att du tänker köpa ett nytt batteri om det behövs så är expediten/bilelektrikern mer välvillig och serviceinriktad.
Han mäter då och förklarar för dig att "Det här batteriet är bla bla bla… Du kan få ett ny här för XYZ kr!"
av dieselputte
Av egen erfarenhet vill jag nog peka på halvkass generator, dåligt batteri brukar ge andra följd larm t.ex. Antisladd service, SRS etc.

Känner du nån med samma typ av bil så kan du börja med att växla batteri och se om felet följer med ditt batteri till den andra bilen, gör det inte det är det generatorn.

Har du en multimeter kan du mäta spänningen över batteriet när motorn är igång, skulle inte förvåna mig om laddningsspänningen ligger på runt 12 Volt. Normal laddningsspänning brukar ligga på runt 14,5 Volt .
av hockeytok
Hej , Ja jag måste nog hålla med mina kamrater här på forumet . Mest troligt är väl batteriet men, " Att mäta är att veta !"
Om du har möjlighet att mäta själv med egen voltmeter el multimeter, bör väl värdet vara 12.2 - 12.5 om inte motorn är igång. Vi kallar det för batteri-spänning.
Med motorn bör du ha ett betydligt högre värde , 14 .2 - 14.5 . Vi kan kalla det senare värdet för laddspänning.
Tror att det finns en bra bild över detta här på forumet , hittar det inte just nu :bored:
Kan du meddela här hur det går / gick :-)
Med vänlig hälsning, ht
av frippe64
"batteri lampan lyser rött"
Det gör den vanligtvis inte när batteriet börjar bli dåligt.
En multimeter tillhör varje mans standardutrustning, har du ingen så köp.
av Jens33
Hej
Tack för alla svar. Jag mätte med multimeter spänningen över batteriet. Den var 12 Volt pix vilket tolkade jag som att batteriet var 25% laddat.
Detta trotts att jag hade kört från Södertälje till Järfälla. Därefter mätte jag spänningen vid tomgång och den var 14,9. Drog slutsatsen att det var batteriet som var 11 år gammal och bytte ut den mot ny batteri. Bytet gick smidigt till.
Mäter spänningen vid vilo läge och får 12,8 Volt.
Startar bilen och mäter spänningen vid tomgång, 14,9 Volt. Allt ser bra ut. Åker iväg och tanka bilen då kom kall duschen. Elsystem service snarast !.
Tankar bilen och kör till garaget. Laddningsspänningen vid tomgång ligger fortfarande vid 14,9. Gasar på och mäter spänningen. Den åker upp till 16 först sen 16,5 och max 17,3 !!!
Sätter på kupe värmare och alla lamor plus stolvärmarna då sjunker spänningen till 13,6 Volt.
Släcker bilen och mäter spänning vid vila, den ligger på 12,8 Volt. Startar igen, inga felmeddelande förrän jag gasar. Så fort spänningen stiger över 14,5 volt då kommer felmeddelande.
Hur kommer det sig att generatorn producerar för hög spänning? Är det farligt för batteriet och bilen ? Vad kan man göra?
av Rådlös
Ja, det är skadligt med för hög laddspänning. Laddspänningen skall ligga mellan 13,8 till 14,5 volt.
Det är laddregulatorn i generatorn som skall hålla detta på rätt nivå. Troligen är den trasig?

[img][/
Voltmeter.JPG
Add description
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 1387 gånger
av Jens33
Jag har sökt efter generatörspänning och får upp att vid tomgång den ska vara 14,1 vid 20 grader och 14,9 vid 0 grader. Jag mätte igår ikväll och det var 0 grader ute med spänningen 14,9 volt. Nu när jag gasar på går den inte upp mer än 14,9. Enligt bilden den ska vara okey upp till 15 volt.
Tyvärr behöver jag använda bilen ett par dagar till. Jag fick tid hos verkstad först på fredag. Är det farligt att köra den som det är ?
av Rådlös
Allt sådant här är svårt att säga när man inte står vid bilen och tittar ner i motorrummet och har tillgång till mätinstrument.
Men jag kan säga så här att bilden med voltmetern är äldre än GEL-batteriernas genomslag på marknaden. (Dom kanske fanns när bilden ritades, men var inte vanliga då) GEL-batterier eller gelebatterier som man också säger, har lite "bredare register" än gammaldags vätskebatterier. Dom tål några procent djupare urladdningar och dom vill ha några procent högre laddspänning än vad bilden visar. Men det handlar alltså bara om decimaler av volt i princip.
Så har du ett modernt GEL-batteri så tror jag du är lite säkrare. I och med GEL-batteriernas teknik kom det nog lite nya erfarenheter också till vätskebatterierna, så något lite mera tål dom, kanske (?) Men som sagt, det är bara decimaler.
Men du skulle ju kunna göra så här dom här dagarna medan du väntar att du kör fläktar, stolsvärme, värme i bakrutan och backspeglarna, radio, lampor och allt annat på max. Du kanske drar ur lite extra av batteriets/generatorns överflöd. Mät för säkerhets skull under tiden så du har lite koll.
av Jens33
Min verkstad säger per telefon att betäll en ny generator och kom hit så vi byter den. Han behöver inte unersöka bilen. Vad säger ni, ska jag köra på det ?
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]