Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Enligt den Italienska tidningen Lipra Uno, kommer Fiat/Alfa Romeo successivt gå över till att enbart tillverka bilar med Vätgas teknik. Detta p.g.a. den " skitiga brytningen av metaller till batterier". Dom har redan startat ett samarbete med Italiens största oljebolag, Drive-Energy, som ska sköta utbyggnaden av tankstationer.
Spännande att se om fler hakar på den utvecklingen!

Edit 2019-04-02
Som ni säkert förstod, ett försök till Aprilskämt.
Senast redigerad av 1 EbbevonVolvo, redigerad totalt 0 gånger.

Fjonsson skrev:
joel80 skrev:Läste den där! Tyvärr är det bilbranschens eget fel, men kommer väl sluta med att vi alla får betala som vanligt.
Vem trodde du skulle betala då?
Tja.. Är man ett "vanligt" företag och inte hänger med i utvecklingen får man inga kunder och får lägga ner. PSA-chafen vill att vi hjälper till nu lär dom kommit på att dom behövt hänga med och att Kina som gjort det verkar ta stor del av marknaden nu till en början.

Själv får jag stå mina egna kast om jag gör ett illa planerat beslut i mitt företag... Har ingen som kan lösa ut mig om jag/företaget inte hänger med i utvecklingen av den bransch vi jobbar i.

Ibland kanske det även om det gör ont, inte är värt att rädda företag som inte klarar sin egen lönsamhet? Eller så får man lösa ut dem och börja äga saker inom staten.. Om det på något vis är väldigt viktigt för landet.
Jasså? Det är ju elbilarna som är helt beroende av subventioner från staten i både kontanta pengar till inköp samt infrastruktur. Man är ju så långt efter att man behöver statens hjälp att aktivt försämra för alternativen för att kunna konkurrera överhuvudtaget.
Tyvärr vinner fossilindustrin stort i subventioner och stöd. Pengarna som läggs på elbilar är småslantar i jämförelse!

"En ny rapport – Banking on Climate Change 2019, som tittar på privatbankers finansiering av fossila bränsleföretag – visar att 33 världsbanker tillsammans har gett fossila bränsleföretag 17,6 biljoner kronor i stöd."
https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... leforetag/

"Sverige lägger ut 30 miljarder kronor på klimatskadliga subventioner varje år – tre gånger mer än hela miljöbudgeten."
https://www.nyteknik.se/miljo/ny-rappor ... er-6904137

Naturligtvis finns det säkert helt galna subventioner i dom där siffrorna men det mesta är ju ren fördelningspolitik. Ska vi t.ex. ha svenska bönder behövs subventioner. Elbilar handlar ju om lyxkonsumtion med syftet att antingen dämpa ägarens fullt utvecklada klimatångest eller den mer vanliga, omtanken om den egna plånboken. När tror du elbilar kan sälja på egenskaper och inte på pris? Hade du själv kört din om den hade haft samma milkostnad som motsvarande dieselbil? Givetvis vurmar man mest för dom subventioner man själv är beroende av för att kunna upprätthålla sin egen levnadsstandard.
Hade jag haft samma milkostnad på en elbil som en avgasbil hade jag valt elbilen ja. Klart bättre och roligare drivlina.

Många betalar ju bra mycket mer i milkostnad för att kunna köra elbil. De som köper Tesla har oftast en större milkostnad p.g.a värdeminskning. Bara om man kör riktigt många mil per år kan det ju kompenseras på så dyr bil.

På de billigare bilarna är ju skillnaden mot avgasbilar rätt låg nu, så där blir det billigare.
Diesel kostar förresten bara runt 1.60kr/kwh på sånna där snabbladdare.. (pumpststioner). Jag betalar 2.50kr/kWh när jag laddar och har man inget abonnemang kostar det ofta 3-5kr/kWh.
Att ICE-motorer är så ineffektiva är inte elbilars fel. Energiskatten på diesel/bensin är lägre än på el. ;)
joel80 skrev:Tyvärr vinner fossilindustrin stort i subventioner och stöd. Pengarna som läggs på elbilar är småslantar i jämförelse!

"En ny rapport – Banking on Climate Change 2019, som tittar på privatbankers finansiering av fossila bränsleföretag – visar att 33 världsbanker tillsammans har gett fossila bränsleföretag 17,6 biljoner kronor i stöd."

"Sverige lägger ut 30 miljarder kronor på klimatskadliga subventioner varje år – tre gånger mer än hela miljöbudgeten."

Om du läser lite noggrannare så bör du snabbt inse att ovanstående rapporter är rappakalja.

Om du lånar 1 miljon för att köpa ett hus -- har banken då "gett" dig 1 miljon och subventionerat dig? Det är vad första artikeln hävdar. Att eftersom bankerna lånar ut pengar till investeringar i oljeindustrin så subventionerar de den. Bankerna är vinstgivande företag som lånar ut pengar till de som kan betala. Det är inte direkt så att någon "får" något från bankerna. Du kan lugnt räkna med att oljebolagen får betala tillbaka vad de lånat, plus ränta...

Den andra rapporten från NSF ligger på samma nivå. Den räknar t.ex. reseavdrag som stöd till diesel. Om du gör reseavdrag för din elbil så hamnar du i samma pott av de som "subventioneras"...

Sedan går det att diskutera om frånvaron / nerdragning av skatt är en subvention. Du betalar fortfarande in skatt, även om den skatten kanske är något lägre än vad andra får betala.

Ovanstående typ av rapporter bidrar inte direkt till att skapa förtroende för media. Jag har inga problem med att fossila bränslen beskattas rätt hårt. Men att hävda att de subventioneras för att någon grupp får betala lite mindre skatt är i mitt tycke inte korrekt. I Sverige behöver t.ex. inte lantbrukare betala energi och koldioxidskatt. Om den minskade skatten skulle betalas skulle svenska livsmedel bli ännu dyrare -- är det du är ute efter?

Om så är fallet -- var tror du livsmedlen kommer att produceras?
joel80 skrev: tis 02 apr 2019, 00:19 Tyvärr vinner fossilindustrin stort i subventioner och stöd. Pengarna som läggs på elbilar är småslantar i jämförelse!

"En ny rapport – Banking on Climate Change 2019, som tittar på privatbankers finansiering av fossila bränsleföretag – visar att 33 världsbanker tillsammans har gett fossila bränsleföretag 17,6 biljoner kronor i stöd."

Vad är det där för idiotuträkning ....

Sverige tar in över 100 miljarder i skatt på försäljning av diesel, bensin och tillhörande tjänster. Det är mer pengar än vad hela försvaret och skolverket förbrukar.

Inte ett öre betalas ut i subventioner till svenska oljebolag eller bilförare, de betalar också in mängder med skatt som fyller ytterligare hål i statsbudgeten.

Det finns hela länder som baserar stora delar av sin ekonomi på inkomster från kol och olja. Det är ytterst svårt att hitta exempel på länder där man subventionerar försäljning av fossila bränslen.

Skulle statsinkomsterna från skatter på fossila bränslen försvinna över en natt skulle vi ha ett mega-hål i budgeten på +100 miljarder, det är därför man funderar på hur man ska kunna överföra skattetrycket till elbilar.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
joel80 skrev:Diesel kostar förresten bara runt 1.60kr/kwh på sånna där snabbladdare.. (pumpststioner). Jag betalar 2.50kr/kWh när jag laddar och har man inget abonnemang kostar det ofta 3-5kr/kWh.
Att ICE-motorer är så ineffektiva är inte elbilars fel. Energiskatten på diesel/bensin är lägre än på el. ;)
Naturligtvis. Det är av samma fördelningspolitiska skäl.
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 445
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]