NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Passagerarsidans dörrar förblir låsta när jag låser upp bilen med nyckeln, varken elhissar, centrallåsknappen inifrån eller backspegelknappen funkar på passargerarsian, på förarsidan är allt normalt.

Jag har haft detta problem ett tag men då har det alltid gått att låsa upp bilen fast den Vill inte låsa sig igen efter att jag öppnat passargerar dörren, då har jag fått öppna och stänga dörren ett par gånger så funkar det igen..

Men nu förblir dörren låst och det funkar inte att låsa upp dörrarna inifrån heller med hjälp av handtaget, låspinnen går upp när jag drar i handtaget men åker direkt ner när jag släpper det.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

/Victor
Jag hade börjat med att titta om det är kabelbrott mellan framdörren och karossen.
Men det är kanske lite långsökt om problemet även gäller bakdörren...?
Kontaktstycket i A-stolpen har/hade oxidation som fixades i en Bulletin på Volvo. Min fix gick på garantin. Blev inlåst i bilen ibland och det var märkliga fel.

Alternativ två är oxidation/glapp i PDM-styrenhet och CEM-en. Det är de vanligaste felen jag kommer på. På just vår årsmodell är/var det mycket elfel.
Råkar ibland ut för samma trots utbytt A-stolpens kabelstam (2007), lyft kontaktens lås vid förardörrens gångjärn, ta loss kontakten, spreja oxidrengöring och borsta kontaktens stift/stifttag med miniborstar typ sådana man har för rengöring mellan tänderna (Apoteket) . Brukar funka bra för mig direkt, har enbart problem med att låsa upp högra sidan + orörlig backspegel + hissar.
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]