Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Libbe skrev: ons 20 feb 2019, 00:02 -Vore jag i dina Byxor........ skulle jag köpa Packboxen till Vevaxeln. a' 170:- Och byta den! Samtidigt kolla att Vevhusventilationen inte är Täppt! Och fungerar som den ska?

Det är ganska vanligt att Oljan skjuter ut Packboxen i Vevaxeln på Transmissionssidan! ( Du har ju sjlv konstaterat Läckage HÖ. sida...... )
Var försiktig bara att inte göra skador med mejsel.......där Packboxen sitter när du petar bort den! Du knackar dit den nya Packningen med en större Hylsa.
Vilken är det du syftar på?
Har nämligen samma problem o letar packbox, men det finns ju en djungel utav dom.
Med en massa olika diametrar på både inre o yttre.
Ja finns bara en packbox, men på alla sidor jag går in på så finns det med 2 olika diametrar. Skillnaden är
Tätning nr 1: bredd 7mm, inre diam 45mm, yttre diam 65mm
Tätning nr 2: bredd 5,6mm, inre diam 35mm, yttre diam 47.
O ja, båda antyder att det är kamremssidan :P

Finns det nå volvo originalnummer jag kan gå på?
Vill ju gärna att det blir rätt :P :-D
Nu är det dags för oljeläcka igen, på kamremssidan, för Volvo V70N-04 2.5T med 22000 mil på mätaren.

För två år sedan var det oljeläckage på höger sida bakom kamremmen. Då byttes 3 packboxar till kamdrevet, kamrem och vattenpumpen. Men det var först efter rengöring av vevhusventilation som det slutade läcka.

Denna gång ska orsaken till läckaget vara slitna VVT-drev på kamaxlarna och dessa VVT-drev, packboxar och kamrem behöver bytas. Allt till det facila priset 18000 kr. Verkar det vara ett rimligt pris?

Hur hänger kamdrev och VVT-drev och packboxar ihop? Det är väl inte samma delar som ska bytas igen?
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
OK! Jag hittade denna film, som visar helheten:

Haynes är inte till mycket hjälp när det gäller att visa hur saker hänger ihop. Där är det mer inzoomade deltaljer som gäller.

Då tolkar jag att det är samma packboxar som måste bytas igen, och dessutom dessa VVT-drev som skruvades bort för att packboxarna skulle kunna bytas.

En tid efter att vevhusventilationen rengjorts kom felkoden ECM-91B7 Throttle unit och
P2111, Throttle Actuator Control System Stuck Open vid kallstart, och för att lösa detta bytte verkstaden styrenheten.

Så bilen börjar bli dyr...
Vvt- enhet om man beställer från Tyskland kostar ca 2500:- / st. Så materialkostnad med dessa (om du har 2st) + lite packboxar borde du hamna på en 6-7000:-.
De tar bra betalt i arbetskostnad..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Det verkar också vara dyrt material. Med Volvo-grejer så är det material för 9500 kr (kamrem, 2 kuggremshjul (7000 kr) och packboxar). Resten är jobb, kan det vara ett 4-timmars jobb ifall allt finns på plats?
Kan tänka mig att en van mek kan fixa det på 4 timmar. Det är ju ingen vattenpump eller så som ska bytas. Bara remmen. Jag gjorde detta jobb för ett antal år sedan på en v70-04 .Dubbla vvt- enheter. + alla packboxar på kamremssidan+ kamremssats+ vattenpump+ packnings-sats oljepump. Tror det gick lös på ung 8000:-. I material alltså. Då köpte jag vvt- enheterna på Volvo (5500). Det andra ifrån Tyskland.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]