NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,
Jag undrar om den markerade "skruven" är för höjdjustering av halvljuset..?
Bilia lyckades justera i sidled men gav upp när det kom till höjdled pga kärvande justergrej (så teknikern vågade inte).. Såklart blev tipset att skaffa en ny insats ;) men jag tänkte prova lite försiktigt själv med 5-56 till att börja med..
Vet att de här justeringsgrejerna är rena smäcket, men har jag tur ju är den invändiga mekanismen intakt även om den utvändiga delen inte ser ut som den borde..

Bilden visar vänster lamphus..
2019-03-27 18.59.58.jpg
2019-03-27 18.59.58.jpg (212.39 KiB) Visad 517 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det är de två vita som justeras med https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31265694/
Prova att skruva på de så märker du vilken som var sidled

Verkar förövrigt vara den smutsvita justerskruven ovanför det silvriga metallblecket

Finns bilder här med
viewtopic.php?t=50483
av Okalettos
Det verkar vara borta enligt min bildmarkering.. Så funderar på 5-56 och nån listig tång alt om jag bör limma på en hylsa kring "skruven"..?
(inser nu att det måste vara denna som bilia inte lyckades skruva på)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kan man inte flytta över den delen som lossnat/är trasig från den andra justerskruven?
Eller bara ta en tång och dra runt den med?
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Okalettos
Var ute nu och tog loss lamphuset och sprayade silikonspray och juckade försiktigt fram och tillbaka med en bra liten svetstång.. Höll på så, spraya och jucka medurs/moturs flera gånger i 5min.. Innan jag till slut tog i lite mer och faktiskt lyckades vrida den utan att det kärvade alltför mycke, och sen vred tillbaka och spraya och sen tog i lite igen.. Och till slut vågade jag vrida medurs nonstop.. Vred ca 1 varv medurs.. Så får ut och köra ikväll och se om jag vritt åt rätt håll haha.. Spännande nu! ;-)

Om det faktiskt blivit en justering inuti (förhoppningsvis bara vertikal :-) ), så får jag nog överväga att limma/plasta på en mer hållfast hylsa över bef den befintliga gängade plaststången framöver, för den tål nog inte så många såna här behandlingar med tång innan den är sönderklämd och går av..
Hade volvo haft den goda viljan så hade de smutsskyddat justermekanismerna litegrann (istället för obefintligt), då hade det nog kanske dugit med det simpla materialvalet (läs mjuk plast :P )
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]