joel80 skrev:Läste den där! Tyvärr är det bilbranschens eget fel,
Biltillverkare är vinstdrivande företag som lever på att tillhandahålla det som efterfrågas och försöka sälja det dyrare än vad det kostar att tillverka, inget annat. Vad som efterfrågas styrs till mycket stor del av politiker, som ofta tar orealistiska, nyckfulla samt ideologiska beslut. Ena dagen favoriseras något, som nästa dag bestraffas. Att biltillverkare t.o.m. fuskat kan tillskrivas vinstbegär hos biltillverkare i kombination med dåligt utformade regelverk samt nyckfulla politiska beslut med otillräcklig framförhållning. Ingen bra kombination alls. Men naiviteten är stor. Minst lika mycket fusk finns kring redovisningen av batteribilars resurs- och klimatpåverkan. Många vill ha del av kakan. Att bygga upp en hel industri med både forskning, medial framställning, föreläsningar, politisk lobbying samt även se till att skapa behov av nya produkter är en stor drivkraft. Det är idag många som lever på att framställa klimathotet i kombination med olika åtgärder som måste vidtas. Det råder närmast tävlingslika omständigheter i att överträffa varandra i om hur akut klimathotet är samt vilka åtgärder, åtstramningar samt förbud som krävs. Tävlingen innehåller dock bara tävlande med åsikter som är korrekta för tävlingen. De som har andra åsikter får inte tävla på arenan. De får hålla till på bakgården. Olika organisationer och företag är inte intresserade att bli av med denna inkomst eller för den delen åka ur riksdagen om man är ett politiskt parti som driver frågorna. Därmed inte sagt att klimathotet inte finns, men man ska vara medveten om att det har uppstått en hel industri kring frågan med många egenintressen och vinstintressen. Det minsta man kan begära är att det offentliga skulle förhålla sig neutralt i frågan, och utvärdera all argumentation som framförs. Men det görs inte.
Just nu strävar man med samma nyckfullhet från politiskt håll att efterfrågan på batteribilar ska öka. Samma grundkomponeneter finns bakom detta drev som tidigare: egensyften, vinstdrivande företag, lobbying (både medial samt politisk), politiker med agenda som inte är helt klargjord, orelism, naivitet, övertygelser som närmast antar religiösa proportioner, etc. Precis som vid tidigare skiften. Historien upprepar sig med kuslig precision. Man borde kunna begära bättre redovisning av de politiska beslutsunderlagen samt även en mycket bättre framförhållning av politiker.
Batteribilar är inte ensamt lösningen på transportsektorns klimatbelastning. Den som vill tro annat håller sig inte till rena basfakta på ett rimligt sätt. Det är mycket enkelt att visa. Men det finns t.o.m. "Flat Earthers" kvar bland mänskligheten, trots att en platt jord skulle strida mot ett stort antal naturlagar. Den totala förnekelsen om vilken praktisk påverkan batteribilarna får på klimatet är mycket utbredd.
Det råder minst sagt ett motsatsförhållande mellan t.ex. en symbolhandling som nedsläckning av elektrisk belysning under "Earth Hour" samtidigt som ingen nämner om det är moraliskt att ladda sin batteribil med elenergi. Det finns i flera villaområden grannar som tittar snett på dem som inte släcker ned. Kommuner släcker ned gatubelysning i tätorter, trots en ökad risk för olyckor. Grupptrycket är stort. Frågan är då bara: kommer samma grannar att titta snett på dem som laddar sin batteribil under "Earth Hour"? Eller förväntar de sig istället att kunna ladda sin egen batteribil under nämnda timme? Att tanka sin fossildrivna bil på macken under "Earth Hour" går ännu så länge bra. Tänker medborgarna själva eller blir de styrda till att tänka på önskat sätt? Eller handlar de enbart efter egna behov, men anpassar sitt handlande temporärt på önskat sätt när det blir synligt? Vem är det egentligen som önskar batteribilar? Och varför?
joel80 skrev:men kommer väl sluta med att vi alla får betala som vanligt.
Japp, var så säker. Ingen annan kommer att betala. Kom bara ihåg att grundorsakerna lika mycket är politiska och ideologiska, som t.ex. vinstintressen hos olika företag. Att enbart hålla biltillverkare ansvariga tyder på en mycket vinklad samhällsinsikt och naivitet. Politiker, inkl. lobbysvansen av olika organisationer med egenintressen, har den största förmågan till påverkan och styrning. Det finns dock fall när företag bryter mot regler på ett juridiskt klandervärt sätt, det är en helt annan fråga.