Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev: ons 20 mar 2019, 09:29 Om en bil med en motor som endast är klassad för EN 15940:2016+A1:2018 (HVO100) och inte är klassad av tillverkaren för EN 590 (vanlig diesel) ska anses som en dieselbil är något jag inte håller med om. Den får de facto inte köras på disel...
Du skriver att EN 590 är "vanlig diesel" vad är då HVO100 ? Är det ovanlig diesel, BIO diesel, förnyelsebar diesel, syntet-diesel eller är det icke-diesel. ??? :-) :-D ;-) :x :-o Och om man tankar bränsle som är 50% fossilt och 50% HVO vad är det ? Är det Halv-Diesel ?
Malmstroem skrev: ons 20 mar 2019, 09:29 På precis samma sätt så blir inte en dieselbil idag till en matoljebil bara för att ägaren kör på matolja. Många dieselbilar går idag att köra på gammal matolja, men det är inte heller något som stöds av tillverkarna -- så de blir inte till matoljebilar...

Ni får naturligtvis ha en annan uppfattning. ;-)
Jag tror att i allmänna ordalag är en dieselbil en bil som har förbränningsmotor där bränslet antänds av kompressionen så inga tändstift behövs. Men det är klart, ska man skriva lagar så behövs ju en strikt definition.

Och om man kör på HVO får man ju i alla fall partiklar och NOX om än lite lägre mot standard diesel.
Jag tror att du redan vet att EN 590 är den vanligaste klassningen för diesel i Europa. Därav benämningen "vanlig diesel". Den kan innehålla förnyelsebara beståndsdelar, men är i dagsläget aldrig 100% förnyelsebar. HVO100 är per definition 100% fosilfritt.

I och med Euro 6d TEMP så är inte partiklar och NOX något större problem längre. Luftkvaliteten är redan på väg att bli bättre i de flesta europeiska städer. Det är främst äldre dieselbilar som ställde till det på partikel och NOX-sidan.

Som tidigare sagt -- jag tror inte att lagstiftarna kommer att förbjuda bilar som går på 100% HVO100 år 2030. Om du vill ta en övergripande rubrik att bensin och diesel ska förbjudas som dagens sanning är upp till dig. Jag noterar att det som skrivits i uppgörelsen är:
Sverige ska gå före på klimat- och miljöområdet och bli världens första fossilfria välfärdsland.
Det tolkar inte jag som att förbränningsmotorn förbjuds om den körs på HVO100. Naturligtvis kan jag ha fel -- det får framtiden utvisa.
Om det nu var det man var ute efter så skulle man väl säga att från 2030 är det förbjudet att sälja fossilbensin och fossildiesel och alla ska köra på förnyelsebart.

Men man drar ju hela tiden upp hur många som dör av luftföroreningar och då hjälper det ju inte att gå över till förnyelsebara varianter.

Det verkar ju vara skottpengar på bilar med förbränningsmotorer.
Malmstroem skrev: ons 20 mar 2019, 10:51 Det tolkar inte jag som att förbränningsmotorn förbjuds om den körs på HVO100. Naturligtvis kan jag ha fel -- det får framtiden utvisa.
Det tror jag inte heller, jag tror detta bara är valfläsk för att få MPs stöd så man kan sitta kvar, man tänker inte förbjuda ett skit i lagen, man kommer skylla på att det inte gick pga EU Sen drar man upp skatten något extremt bara.
Det där sista tror jag ligger sanningen närmast. :-)
Malmstroem skrev:Om en bil med en motor som endast är klassad för EN 15940:2016+A1:2018 (HVO100) och inte är klassad av tillverkaren för EN 590 (vanlig diesel) ska anses som en dieselbil är något jag inte håller med om. Den får de facto inte köras på disel...

På precis samma sätt så blir inte en dieselbil idag till en matoljebil bara för att ägaren kör på matolja. Många dieselbilar går idag att köra på gammal matolja, men det är inte heller något som stöds av tillverkarna -- så de blir inte till matoljebilar...

Det är ju "VolvoB20":s gissning. Att alla bilar med förbränningsmotor kommer förbjudas.
Enligt avtalet som ligger till grund för regeringsbildningen så ska frågan utredas under 2019 och efter den utredningen får vi veta mer om vilken definition det handlar om.
Fjonsson skrev: ons 20 mar 2019, 15:02
Malmstroem skrev:Om en bil med en motor som endast är klassad för EN 15940:2016+A1:2018 (HVO100) och inte är klassad av tillverkaren för EN 590 (vanlig diesel) ska anses som en dieselbil är något jag inte håller med om. Den får de facto inte köras på disel...

På precis samma sätt så blir inte en dieselbil idag till en matoljebil bara för att ägaren kör på matolja. Många dieselbilar går idag att köra på gammal matolja, men det är inte heller något som stöds av tillverkarna -- så de blir inte till matoljebilar...

Det är ju "VolvoB20":s gissning. Att alla bilar med förbränningsmotor kommer förbjudas.
Enligt avtalet som ligger till grund för regeringsbildningen så ska frågan utredas under 2019 och efter den utredningen får vi veta mer om vilken definition det handlar om.
Exakt så här står det i avtalet.

"Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar"

Visst kan man utreda vad det betyder. Men det kan ju inte betyda så mycket annat än vad det står. Sen står det ju att man ska investera i bio-gas som drivmedel. Inget om biodiesel eller biobensin.

Utredningen ska väl mest utreda om det är möjligt pga EUs regelverk med fri rörlighet av varor, tjänster och valuta. Annars är det ju lätt att bara åka och köpa bilen utomlands, det är ju det som måste täppas tillom lagen inte ska bli verkningslös och frågan är om EU tillåter det, eller om det kommer att stöta på patrull då EU ser det som ett handelshinder.

Man kan ju göra som Danmark mfl. om man inte kan förbjuda folk att köpa bilen utomlands så ska man ju lägga på en skatt som är horribelt hög (180% I Danmark) på ta hem bilen till landet. Inget förbud alltså, men man har täppt till med den tokhöga skatten.
VolvoB20 skrev: Exakt så här står det i avtalet.

"Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar"

Visst kan man utreda vad det betyder. Men det kan ju inte betyda så mycket annat än vad det står. Sen står det ju att man ska investera i bio-gas som drivmedel. Inget om biodiesel eller biobensin.
Hela texten ser ut så här:

"Fossilfria transporter. Fossilfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att
infrastrukturen byggs ut. Investera i produktion och distribution av biogas. Från år
2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar
(Utredning tillsätts 2019. Kräver godkännande av EU-kommissionen. Ny
lagstiftning beslutas under mandatperioden). Regeringen kommer att driva ett
motsvarande förbud i hela den Europeiska unionen."

Rubriken är "Fossilfria transporter" vilket beskriver syftet med hela förslaget. Det står inte förbränningsmotorfria transporter även om man naturligtvis kan välja att tolka det så.
Notera också att det står "fossilfri tankning". Det tolkar jag som fossilfria motorbränslen
Det ska tillsättas en utredning under 2019. Det är långt ifrån självklart vad den kommer fram till.
En bra start skulle ju kunna vara att man bestämmer vad förslaget innebär och vilken lagtext det skulle kunna resultera i.
Det är ingen motsättning mellan dessa två regler.

Inga nya diesel eller bensinbilar får säljas.

Fossilfria transporter. De som redan rullar ska tankas förnyelsebart med fosilfritt bränsle.

Det innebär ju inte att man ska få fortsätta sälja åt diesel och bensinbilar. Man vill ju åt att 7600 personer dör varje år i Sverige pga luftföroreningar. Därför ska diesel o bensinbilar bort. Sen ska fossilbränsle bort för klimatet.
Storstadsluften har aldrig varit så ren som den är nu och renare blir den ju. Och den kommer naturligtvis vara ännu renare 2029 när biltrafik i stadskärnor är bortbyggda. Storstadsbor ska i framtiden inte köra bil oavsett bränsle.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 445
Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]