- ons 20 mar 2019, 10:22
#1306113
Och om man tankar bränsle som är 50% fossilt och 50% HVO vad är det ? Är det Halv-Diesel ?
Och om man kör på HVO får man ju i alla fall partiklar och NOX om än lite lägre mot standard diesel.
Malmstroem skrev: ↑ons 20 mar 2019, 09:29 Om en bil med en motor som endast är klassad för EN 15940:2016+A1:2018 (HVO100) och inte är klassad av tillverkaren för EN 590 (vanlig diesel) ska anses som en dieselbil är något jag inte håller med om. Den får de facto inte köras på disel...Du skriver att EN 590 är "vanlig diesel" vad är då HVO100 ? Är det ovanlig diesel, BIO diesel, förnyelsebar diesel, syntet-diesel eller är det icke-diesel. ???





Malmstroem skrev: ↑ons 20 mar 2019, 09:29 På precis samma sätt så blir inte en dieselbil idag till en matoljebil bara för att ägaren kör på matolja. Många dieselbilar går idag att köra på gammal matolja, men det är inte heller något som stöds av tillverkarna -- så de blir inte till matoljebilar...Jag tror att i allmänna ordalag är en dieselbil en bil som har förbränningsmotor där bränslet antänds av kompressionen så inga tändstift behövs. Men det är klart, ska man skriva lagar så behövs ju en strikt definition.
Ni får naturligtvis ha en annan uppfattning.![]()
Och om man kör på HVO får man ju i alla fall partiklar och NOX om än lite lägre mot standard diesel.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.