Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av losthhh
När jag kör över ett fartgupp t.ex. så "skramlar" det till men om jag håller foten på bromsen lite lätt så är det tyst... kan det vara bromsbackarna som skramlar? Tips på felsök o åtgärd?
av Kena
troligtvis, brukar skrammla fram när de är slut.
Användarvisningsbild
av VolvoFreak89
Men om de är slut borde dom låta när du bromsar också väl ? Kan va att dom sitter löst lr nåt me eller ? är ja fel ute :D
av losthhh
Inget fel på belägg eller skivor (nytt), troligen något med fjädring eller dämpare säger en lokal bromssnubbe. Men varför skulle det sluta skramla när jag bromsar?? Hur kan jag felsöka eländet??
av Kena
Bromsklossar skrev jag bara av egen erfarenhet. När jag köpte min 740 för en herrans massa år sedan så började den skrammla efter ngn vecka. Åkte in där jag hade köpt den för reklammation. De fixade det och efter ytterligare en vecka skrammlade det från andra sidan, åkte tebax å det blev fixat.
Efter ca ett år skulle jag byta klossar och fick se....de var helt slut...och satt fastkletade med silikon!!!
Rengjorde och satte dit nya...knäpptyst.
Vet ivf. inte vad tidigare ägare pysslat med, kanske hade slarvat med att rengöra oken och slipat kanterna på beläggen för att de skulle gå dit?

Kanske är nått annat som låter för dej, kollat så hylsorna till glidbultarna inte glappar? och att de glider lätt?

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]