Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: sön 17 mar 2019, 21:06 Nu börjar lagarna komma på plats... Rätt snabbt framtaget direktiv från EU ställer krav på laddplatser på parkeringsplatser.

Det nya EU-direktivet ställer krav på laddpunkter och tomrör på parkeringar vid nyproduktion och omfattande renoveringar.
??? Det där gör ju att det kommer ta 100 år innan det blir någon fart på utbyggnaden. I befintliga bostadsområden och städer byggs det ju nada zero nothnig, ingenting alls, nya parkeringar, snarare tvärs om när det är skottpengar på bilar.

Ska man behöva åka ut till nybyggda shoppingcentrum utanför stan för att kunna ladda bilen.

Man behöver ju elektrifiera befintliga parkeringar och inrätta laddplatser på gatorna som folk hänvisas till att stå på då allt fler parkeringar försvinner när man förtätar städerna.

Var lite nostalgisk härom veckan och kollade de ställen där jag växte upp. De gamla parkeringarna har ju tagits i besittning av extra lägenheter, byggnader för sopsortering, dagis osv. Nuförtiden har ju alla fåttt gå över till att parkera på gatan.
Tror man att det här är den enda åtgärden som sker så kan det säkert ta lång tid. Men att börja med att sätta riktlinjer för nybyggen tror jag är en riktigt bra start. Det ger en indikation på åt vilket håll man ska dra.

Fisch, vad menar du blir så dyrt om man redan förberett med kanalisation?
Fisch skrev:Att lägga tomrör i mark kostar 250 kr/m. Tro mig kanalisation är den enkla delen. Det är just därför detta hamnar i direktivet, låga poäng att plocka. Resterade åtgärder är betydligt mer kostsammare.
Kostar det 250 kr/m att dra kanslisation i områden som redan är asfalterade, målade, fixade?

Inkl asfaltering, målning etc?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det som kostar pengarna är är att bygga om distributionen. Kablar, skarvar, ställverk, reläskydd, fjärrkommunikation etc.

Tomrör är just ett tomt rör. Men visst är det smidigt när det väl är dags att investera i nästa steg men inget som avgör kalkylen.
Det är inte snabbladdare det är snack om... Så kostnaderna för kablering ställverk etc är inte speciellt mycket högre än om man skulle sätta motorvärmarstolpar. Köper man laddare som har inbyggd effektvakt (pratar med varandra) så kan det t.o.m bli enklare än om man satt vanliga "dumma" motorvärmaruttag.
Fisch skrev:Det som kostar pengarna är är att bygga om distributionen. Kablar, skarvar, ställverk, reläskydd, fjärrkommunikation etc.
Inte att förglömma att ersätta den baskraft (kärnkraft) i södra delarna av landet som är på väg att läggas ner och som behöver ersättas av annat tex kolkraft från Polen etc. Detta tillsammans med ett eftersatt distributionsnät norr-syd ger situationen vi redan börjar se, att det inte finns möjligheter att kraftförsörja elutbyggnad i vissa regioner söderöver.
Direktivet som vi diskuterar omnämner inte olika tekniker för laddning.

Utan kraft att köra genom dessa kabelrör någon gång i framtiden så anser åtminstonde jag att detta direktiv är uddlöst. Särskilt nu när även lekmän kan läsa i den vanliga kvällspressen om Sveriges kommande effektbrist.
Det är för parkeringsplatser i bl.a bostadshus. Självklart är det destinationsladdning det handlar om. Man sätter inte snabbladdare där man parkerar. En snabbladdare är "aktiv laddning" och inte för ställen där man står lite längre.

Leopold skrev:
Inte att förglömma att ersätta den baskraft (kärnkraft) i södra delarna av landet som är på väg att läggas ner och som behöver ersättas av annat tex kolkraft från Polen etc. Detta tillsammans med ett eftersatt distributionsnät norr-syd ger situationen vi redan börjar se, att det inte finns möjligheter att kraftförsörja elutbyggnad i vissa regioner söderöver.
Bra att det byggs mest ny elproduktion i södra Sverige då.

• 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 445

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]