- lör 08 sep 2007, 00:22
#130582
Min rumprost som någon så fint kallade sätesvärmaren pajade ganska nyligen.
Nåväl tack vare detta eminenta forum så fanns det lite info att läsa och en mycket bra tråd om felsökningen av detta.
Jag är ju egentligen en gammal el-tele kille så det borde inte vara några problem. Men det fanns bra tips om att dra minuspolen innan man rycker kontakterna för att undvika larm på aribag osv och det fanns bra presentation av mätvärden.
Ryckte de två kontakterna i sätesvärmarens elektronikbox, klart som fan att de ska ha en lite egen elektronikbox för det också. :???: Det visade sig att värmarens slinga i den gröna kontakten med fyra trådar var avbrott. Det var angivet till att vara ryggstödet i denna för övrigt klockrena tråd. Beställde ett nytt element och det visar sig vara fel.
Men det fanns sitselement på hyllan så var ingen panik i vilket fall som helst. Såååå grön kontakt med fyra tåtar är rumpan och inte ryggen. Dvs inte på min i alla fall.
Rycker ut stolen och drar av klädseln och få se spår av en klar överhettning och lite sönderbränt material. Nu så är det såå uppenbart varför Volvostolarna fjuttar eld. Den bakersta stålpinnen som håller ned klädseln ligger ovanpå elementet o skaver samtidigt som den hålls på plats med stålkrampor. När det går hål så kopplas en kort bit värmslinga mot jord istället för några meter. Resultatet är att det slingan börjar glöda och har man tur brinner den av innan stolen tar eld.
Dåligt att inte ha löst ett så uppebart problem på en 2004 årsmodell när problemet kom direkt. :evil: Det syns ju så tydligt att det är ett bränt spår av värmeslingan fram till den stålpinne där det bränt hål och förkolnat en del material men inga spår där den forstätter vidare.
Nu så satte jag detta stålpinnar med buntband istället så det inte får jord. Men kom precis att tänka på att man kanske trycker stålpinnen mot fästet när man sitter så det blir jordat ändå. Kanske hade varit en smart ide att lägga i ett par lager tunn glasfiberduk eller annat just där stålpinnen ligger på elementet?
Edit > Var just ute o kikade på hur mycket arbete det skulle bli att lyfta på klädseln i bakkant för att lägga till påhittet. Inser att stolen måste ut igen för att det ska bli bra. Men så slår det mig ju att effekten måste ha skenat ganska rejält utan att säkringen gått. Ska mäta strömmen i morgon. Tror att man kan sätta en 10A istället för 15 så ryker säkringen ifall detta problem skulle inträffa igen så man inte bränner skithålet av sig.

Jag är ju egentligen en gammal el-tele kille så det borde inte vara några problem. Men det fanns bra tips om att dra minuspolen innan man rycker kontakterna för att undvika larm på aribag osv och det fanns bra presentation av mätvärden.
Ryckte de två kontakterna i sätesvärmarens elektronikbox, klart som fan att de ska ha en lite egen elektronikbox för det också. :???: Det visade sig att värmarens slinga i den gröna kontakten med fyra trådar var avbrott. Det var angivet till att vara ryggstödet i denna för övrigt klockrena tråd. Beställde ett nytt element och det visar sig vara fel.


Rycker ut stolen och drar av klädseln och få se spår av en klar överhettning och lite sönderbränt material. Nu så är det såå uppenbart varför Volvostolarna fjuttar eld. Den bakersta stålpinnen som håller ned klädseln ligger ovanpå elementet o skaver samtidigt som den hålls på plats med stålkrampor. När det går hål så kopplas en kort bit värmslinga mot jord istället för några meter. Resultatet är att det slingan börjar glöda och har man tur brinner den av innan stolen tar eld.
Dåligt att inte ha löst ett så uppebart problem på en 2004 årsmodell när problemet kom direkt. :evil: Det syns ju så tydligt att det är ett bränt spår av värmeslingan fram till den stålpinne där det bränt hål och förkolnat en del material men inga spår där den forstätter vidare.
Nu så satte jag detta stålpinnar med buntband istället så det inte får jord. Men kom precis att tänka på att man kanske trycker stålpinnen mot fästet när man sitter så det blir jordat ändå. Kanske hade varit en smart ide att lägga i ett par lager tunn glasfiberduk eller annat just där stålpinnen ligger på elementet?
Edit > Var just ute o kikade på hur mycket arbete det skulle bli att lyfta på klädseln i bakkant för att lägga till påhittet. Inser att stolen måste ut igen för att det ska bli bra. Men så slår det mig ju att effekten måste ha skenat ganska rejält utan att säkringen gått. Ska mäta strömmen i morgon. Tror att man kan sätta en 10A istället för 15 så ryker säkringen ifall detta problem skulle inträffa igen så man inte bränner skithålet av sig.