Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael-71
#130578
Jag hade 2st 55or på ett 30A märkesrelä. Kontakterna liksom klibbade som någon så fint beskrev det.... :roll: Bröt jag strömmen till lyktorna så släppte kontakten. Och det fastnade inte varje gång....

Efter det så har jag haft 1 relä per lykta och jag använder aldrig starkare lampor än 55w. Finns ingen anledning till det.

En polare och jag hade samma lyktor. Jag hade satt i 2st reläer efter mitt lilla missöde. Jag gick också över lite annan originalkabeldragning o gav även extraljusen 2,5mm2 kablar. 8mm2 från generatorn och lödda kabelskor. Jag hade som sagt 2x55W och polaren hade 2x100W. Jag hade klart mycket bättre ljus.....

100W lamporna värmer reflektorerna som i sin tur oxiderar snabbare och reflekterar mindre ljus. Varvid dom blir än varmare.... Han hade 1.5mm2 kablar dragna på 1st relä med klämda kabelskor och originalkabeldragning på 2.5mm2 från generatorn. Han hade också 55/100W i sina vanliga lyktor. 400W tog hans helljus på en 65A generator. Dvs 33A. Med bilens övriga förbrukare så ser man snabbt att han lastade generatorn med kanske 50A och eftersom han inte ville varva så mycket så fick han nog inte ut det. Räkna på spänningfallet på den generatorkabeln. Man ser ju snabbt att han omöjligt kunde ge sina lyktor 400W utan hade så stora spänningsfall effekten sjönk rejält. En glödlampa som får kanske 90% av sin nominella spänning ger kanske 50% ljusutbyte.

Jag däremot hade efter just denna incident jagat volt, sedan tiondels volt och till sist hundradels. Mitt ljus var nog dubbelt så skarpt.

Mikael

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]