Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag har en tid haft intermittent motorfelsvarning samt upplevt problem med tvekan och orkerslöshet vid landsvägskörning med min XC70 D4 2.0 (D5204T3) MY14 13500mil. Läste ut lite felkoder igår med VIDA enligt nedan. Vid en snabb titt på motorn såg jag också att det verkar ha spridits lite oljesot från en nippel (11) som inte verkade sitta särskilt tätt ansluten mot inloppsröret. Lite efterforskning pekar mot att det är anslutningen till vevhusventilationen och att givaren i nippeln är en laddtrycksgivare. Det verkar också enligt reservdelsskissen också som att det ska sitta en slangklämma (12) här, men som saknas i mitt fall och kanske därmed kan utgöra en möjlig felorsak.
Är det bara att skruva dit en vanlig slangklämma eller hur brukar det se ut? Inloppsrörets anslutningsstuds är av plast med några piggar på, så det hade känts mer naturligt med någon slags specialklämma här.
Bilagor
felkoder.PNG
felkoder.PNG (7.92 KiB) Visad 1331 gånger
inloppsrör.PNG
inloppsrör.PNG (20.22 KiB) Visad 1331 gånger
nippelbild.PNG
nippelbild.PNG (210.03 KiB) Visad 1331 gånger
Har sett oljeläckage vid rör-anslutningen på alla 5-cylindriga dieslar som jag servat på jobbet men du skruvar dit en aba-klämma så blir det bättre. Det är uppvärmning av vevhusventilationen som läcker och orsakar inte dina felkoder! Har samma motorkod i min V70 2012 och jag byte laddtrycksgivaren som sitter i intercoolern , (nedanför luftburken) när bilen började tveka och gå dåligt. Hade samma felkoder som du. Det är ett vanligt fel . Laddtrycksgivaren är troligen en Bosch med slutnummer 294..
Uppföljning med stort tack!
Mycket riktigt... En slangklämma på värmaren till vevhusventilationen löste inte felet, vilket däremot en ny laddtrycksgivare gjorde! Bosch art.nr för min givaren hade även slutsiffror ...294. Artnr i VIDA 31355462. Efter lite letande verkar ...293,...294, ...295 kunna ersätta varandra och ha olika Volvo-artnr.
Jag beställde den här: https://www.skruvat.se/Sensor-insugsluf ... 45692.aspx och fick en ...293
Hade även hjälp av den här tråden: viewtopic.php?t=139481
Lossade luftburken för bättre åtkomlighet.

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!