- ons 06 mar 2019, 00:05
felkoder.PNG (7.92 KiB) Visad 1326 gånger
inloppsrör.PNG (20.22 KiB) Visad 1326 gånger
nippelbild.PNG (210.03 KiB) Visad 1326 gånger
Hej. Jag har en tid haft intermittent motorfelsvarning samt upplevt problem med tvekan och orkerslöshet vid landsvägskörning med min XC70 D4 2.0 (D5204T3) MY14 13500mil. Läste ut lite felkoder igår med VIDA enligt nedan. Vid en snabb titt på motorn såg jag också att det verkar ha spridits lite oljesot från en nippel (11) som inte verkade sitta särskilt tätt ansluten mot inloppsröret. Lite efterforskning pekar mot att det är anslutningen till vevhusventilationen och att givaren i nippeln är en laddtrycksgivare. Det verkar också enligt reservdelsskissen också som att det ska sitta en slangklämma (12) här, men som saknas i mitt fall och kanske därmed kan utgöra en möjlig felorsak.
Är det bara att skruva dit en vanlig slangklämma eller hur brukar det se ut? Inloppsrörets anslutningsstuds är av plast med några piggar på, så det hade känts mer naturligt med någon slags specialklämma här.
Är det bara att skruva dit en vanlig slangklämma eller hur brukar det se ut? Inloppsrörets anslutningsstuds är av plast med några piggar på, så det hade känts mer naturligt med någon slags specialklämma här.