Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Max91
Hejsan!

Bytte belägg runtom på min v60 häromdagen. Fick även byta ut handbromsmotorn på båda sidorna, då fästena hade knäckts (plast är skit helt enkelt).

Hur som helst. Bilen rullade fint (i min värld) och bränsleförbrukningen var normal. Men när jag klev av bilen efter ungefär två mils körning upplevde jag bakhjulen som rätt mycket varmare än fram. Kom även vit rök vid ett tillfälle. Hissade upp bilen och snurrade, vilket skulle gjorts från första början kanske, då märkte jag att det ligger an lite. Fram är inga problem. Efter det tog jag av beläggen igen. Bytte monteringssatserna till beläggen, kluddade på lite kopparpasta. På båda sidorna. Skruvade tillbaka oken och beläggen. Kände även på oken så att dom gled fram och tillbaka fint, vilket dom gjorde.

Är detta normalt efter byte? Behöver dom ”köras in” eller kan det vara något annat som spökar?

Bilen har gått ca 7-8 mil med nya beläggen på videon. Här:

Tacksam för all hjälp och idéer :-(
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Nä så är inte normalt.
Kan beläggen röra sig? Brukar vara lite färg som man får slipa bort.

/M
Användarvisningsbild
av Cotag
Perra83 skrev: mån 11 mar 2019, 21:20 Jag bytte själv på min gamla V60 och kalibrerade handbromsen med Vida. Vet inte om de kan va avgörande?
Samma här, har bytat på min och en till V60 utan problem med vida/dice.
Dom som har/haft problem verkar ha haft av motorerna.
av Max91
Cotag skrev: mån 11 mar 2019, 21:52
Perra83 skrev: mån 11 mar 2019, 21:20 Jag bytte själv på min gamla V60 och kalibrerade handbromsen med Vida. Vet inte om de kan va avgörande?
Samma här, har bytat på min och en till V60 utan problem med vida/dice.
Dom som har/haft problem verkar ha haft av motorerna.
Stämmer bra. Ingen dator användes.

Uppdatering sedan igår är att den under dagen varit inne på verkstad. Han poängterade samma. Att om handbromsmotorn plockas av så skall den ”kalibreras” med dator igen. Något diffust. Men hur som helst hade dom gjort det. Dom hade även slipat ner beläggen något för att dom ansåg att dom gick trögt. Till sist smorjt lite, för att de skulle glida bättre. 1100:- på en mekonomenverkstad.

Värt att nämna ifall någon med liknande problem letar information här, så poängtera bilmekanikern också att mina bakskivor var sletna. Han pratade om ett min. värde på 10mm, mina hade 7,5 kvar. Han sa dock samtidigt att det inte var ett större problem då dom är solida. Men att jag skulle vara medveten om det.

Ska lyfta upp bilen och snurra på hjulet ikväll och även ta den på en längre tur. Så får vi se om problemet är löst. Tack för all input hittills! :-)
av Max91
Uppdatering för framtida felsökning.

Bilen har nu varit på tre verkstadsbesök allt som allt. Först smörjdes bromsarna upp (1500:-). Hjälpte inte. Sedan bytade man skivor baktill, på båda sidor. (4600:-) hjälpte inte. Till sist bytade man bromsok bak på båda sidor (6800:-) och DET hjälpte. Huruvida mekaniker har felsökt efter varje gång, får ni själva dra en slutsats kring :)

Nu till det roliga. Efter det senaste besöket rullade bilen fint. Bak till iaf. Nu har det börjat kärva fram istället och det ser ut att bli ett fjärde verkstadsbesök där vi har fått en offert på 3800:- för att byta ett ok och bromsoljan. Jag är ärligt talat ganska benägen att byta båda skivorna fram, och båda oken. Helt enkelt i förebyggande syfte. Längtar inte direkt efter den offerten.

Bilen är från 2015. Precis tickat över till 10 000 mil. Som en gammal Audiägare måste jag erkänna att livet som volvoägare hittills har varit tufft.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Bakok har jag bytt på 2 eller 3 bilar. Allt ser bra ut, det löper rätt bra, men något gör att det släpar. Tror det kan vara axeln till parkeringsbromsen. Värt att notera, enbart aluminiumoken som jag bytt ut. Så det är väl nåt som ärgar.

Men oftast när det ligger an är det för att folk haft av motorn och inte gjort rent ordentligt vid o-ringen, eller så har man inte slipat spegelblankt i bygeln.
Problem med trafikinformation RTTI

Trafikinformation brukar vara länkad till ett[…]

D4 VEA dricker olja

Ursprungligen kör D4204t5 på 0w-20. I U[…]

XC60 MY2025 - laddprobem

Jag får också samma problem med min De[…]

Skall se om jag ser hur släpringarna ser ut. […]