- tis 01 jan 2019, 22:08
#1289709
Hej!
Har lite bekymmer med bakbromsarna på min V60 2011.
Bilen har gått drygt 18k mil och bromsarna bak var ganska slitna.
Vänstra bakbromsen började ligga an. Eftersom jag hade nya skivor och belägg på lager skickade jag in bilen på Meca för byte och översyn.
Efter bytet fick jag kommentaren att höger var lite kärv, märkligt nog när jag märkt problemet på vänster först.
Problemet visade sig fortsättningsvis med att bromsarna blir lite ljumna, främst höger men även lite på vänster ibland.
Tog loss högeroket för att motionera och glidbultarna och kolven gled fint, däremot kunde jag inte pressa tillbaka kolven mer iom handbromsen och den låg ändå an lite.
Då skruvade jag manuellt ut handbromsen lite och satte ihop allt igen. Efter det låg ingen broms på, tills jag använde handbromsen igen.
Så den spontana känslan är att handbromsen släpper för lite, men det kan så klart vara annat.
Vad rekommenderar ni för lösning på detta?
Funderar på att renovera oken med nya kolvar och tätningar, alternativt det dyrare alternativet att byta hela oken, dock känns det märkligt att båda börjar strula samtidigt mer eller mindre och att problemen försvann tills handbromsen blev inblandat.
Kan den kalibreras om för att släppa mer?
Tack på förhand
Mvh
Erik
Har lite bekymmer med bakbromsarna på min V60 2011.
Bilen har gått drygt 18k mil och bromsarna bak var ganska slitna.
Vänstra bakbromsen började ligga an. Eftersom jag hade nya skivor och belägg på lager skickade jag in bilen på Meca för byte och översyn.
Efter bytet fick jag kommentaren att höger var lite kärv, märkligt nog när jag märkt problemet på vänster först.
Problemet visade sig fortsättningsvis med att bromsarna blir lite ljumna, främst höger men även lite på vänster ibland.
Tog loss högeroket för att motionera och glidbultarna och kolven gled fint, däremot kunde jag inte pressa tillbaka kolven mer iom handbromsen och den låg ändå an lite.
Då skruvade jag manuellt ut handbromsen lite och satte ihop allt igen. Efter det låg ingen broms på, tills jag använde handbromsen igen.
Så den spontana känslan är att handbromsen släpper för lite, men det kan så klart vara annat.
Vad rekommenderar ni för lösning på detta?
Funderar på att renovera oken med nya kolvar och tätningar, alternativt det dyrare alternativet att byta hela oken, dock känns det märkligt att båda börjar strula samtidigt mer eller mindre och att problemen försvann tills handbromsen blev inblandat.
Kan den kalibreras om för att släppa mer?
Tack på förhand
Mvh
Erik