NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

skalman65 skrev:
forssen85 skrev:Så har demontdrat flamvakten och beställt en ny
Av ren nyfikenhet
Vad fick du betala för den?

bytte min på verkstad för några år sedan, om jag inte minns fel så kostade den otroligt mycket...

timebandit skrev:Några av oss har monterat in en switch för att bryta säkringen till värmaren så man kan ta dom där kortkörningarna till affären å annat utan att värmaren startar.
hur påverkar det motorn för övrigt, sotar inte motorn igen då, att den går för kallt...
Flamvakten kostade 750kr på Volvo. Glödstiftet 1250kr så helt ok pris. Kollade pris från ebersprecher på flamvakt och där kostade den ca 600kr.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
@timebandit,
timebandit skrev:Angående korta körningar som nämndes så är det rena döden för våra värmare men Volvo missade ju att lägga in så man kan avaktivera auto läget på värmaren tyvärr. Några av oss har monterat in en switch för att bryta säkringen till värmaren så man kan ta dom där kortkörningarna till affären å annat utan att värmaren startar.
för att montera en switch/brytare för att stänga av värmaren vid ortare turer, skulle man kunna montera en vippsbrytare, typ
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000022302
eller
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000016440

behöver man säkra av dessa på ngt sätt eller skulle man kunna helt enkelt kunna "knipsa" kabeln och skarva på denna på kabel som går till säkringen för Dieselvärmaren?
Inte för att märka ord, men du menar väl knipsa av kabeln som går från säkringspanelen till värmaren?
Du kanske skrev lite förenklat, men man skall nog aldrig ändra på en kabel som går från batteriet till säkringshållaren. Däremot kan man nog sätta strömbrytare och annat efter säkringshållaren på dess väg till förbrukaren.
Det gör dom säkert. Jag skulle välja den svarta "låga" modellen eftersom risken är mindre att man helt oavsiktligt petar till den av misstag. Vippbrytaren med spaken kan man kanske i olyckliga och trånga lägen ställas om så att värmaren blir frånkopplad när man verkligen behöver den. Eller tvärtom.
Mycket av detta beror naturligtvis på var man sätter den, men inom "armlängds avstånd" är ju ett ganska bra placeringsmått.
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]