NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnstra
]Hej,

Båda inre drivaxeldamaskerna behöver bytas på min V50 så jag började med den högra. Nu är axeln demonterad från bilen och jag har skurit bort resterna av damasken.
Frågan är nu hur jag delar på axeln för att få dit den nya? Behöver jag dela den yttre drivknuten och trä på den inre damasken från det hållet? Jag kan inte riktigt se hur jag ska kunna dela den inre knuten? "Koppen" som lagren sitter i har stansningar i ändan för att inte knuten ska dela på sig, känns inte helt rätt att slipa bort dessa väl? :-/
IMG_3631.JPG[/attachment [attachment=0]IMG_3633.JPG
Bilagor
IMG_3633.JPG
IMG_3633.JPG (787.89 KiB) Visad 711 gånger
IMG_3631.JPG
IMG_3631.JPG (278.38 KiB) Visad 711 gånger
av Alx
Ser konstigt ut dedär. Jag bytte dom inre på båda sidorna på min C30 2.0D nyligen och det var bara att dra isär. Jag plockade inte ens bort inre delen från bilen.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det går att lirka ut ett ben i taget ur den inre knuten. Sen tar man bort en seegerring och knackar bort själva tripoden. Sen är det fritt fram att trä på den nya damasken för att sedan återmontera. Det finns beskrivet i Haynes handbok med bra bilder och handboken kan man låna på sitt lokala bibliotek
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]