Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bobo1000
Jag ska börja med att säga att jag tycker det är roligt att meka men jag är nybörjare och behöver råd om nästan allt, i det här fallet så tänkte jag sätta i ett större sportluftfilter på min s80 2,4t 2001, jag tog bort det gamla och mindre filtret pga att det var lite trasigt och otätt och jag tror/trodde det var det som var anledningen till att tomgången som alltid varit perfekt började helt plötsligt bli ojämn och vid gaspådrag växlade automaten helskumt o ryckte o hade sig. När jag sedan monterade på det nya så var det ännu värre och motorn la av hela tiden, men jag började kolla och tyvärr var det mörkt ute så det gick inte att se mycket,MEN jag kände på plaströret som går från filtret och ner mot turbon och det kändes som det satt löst och det ska väl sitta fast över nånting och jag kunde känna med fingertopparna att den inte var fastsatt där nere men fan man når ju inte, och jag har ingen aning om hur det ser ut därbakom, kan man se och sätta dit röret om man hissar upp bilen med domkraft, och om inte,,hur sätter jag fast röret . Och vad är det röret sitter på? Och det är väl det som gör att bilen går lite hur som helst sista dagarma? Tacksam för snabbt svar så jag måste ivög tidigt i morgon
Användarvisningsbild
av jiha1968
Insugsröret sätts fast med en slangklämma på turbons insugsrör. Kolla med en liten spegel medan du vrider på insugsröret.
Kommer du inte åt, ta bort bjälken mellan fjädertornen, kliv upp på motorn, men akta tryckröret...

Mycket trolig att "Sportfiltret" har orsakad fel på MAF (LMM).
Sportfilter ger cool ljud, men bilen har tyvärr ingen nytta av det, snarare tvärt om...

Finner du ingen direkt fel, så är nästa steg att läsa felkoder med Volvo-anpassad diagnosapparat.

EDIT: Vill du hellre chansa på att byta MAF, kolla alla nummer på den gamla, på rör och själva givaren. Två olika MAF's i 2001, alt efter som din bil har ME7.01 eller ME7 motorstyrning (ECM) Och nytta endast Volvo eller Bosch.

EDIT: Och om du inte har planerad att trimma motorn så mycket över 250hk, kan du med gott samvete ta bort sportfiltret och montera originell filterbox och filter. (filterbox från skroten om din är borta)
Senast redigerad av 2 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
StefanN skrev: tor 07 mar 2019, 10:02
halvgute57 skrev:Öppna filter är LMM mördare..
Ja, att folk ändå sätter dit det? Det finns nog inte många bilar på detta forumet som lider av luftbrist.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!
Ljudet ändras. Det är allt.
Men det har sitt pris.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Och till den som blev lite ledsen nu, och vill ha bättre flöde, fortfarande kall luft till motorn, och vinna en häst eller två utan att mörda MAF/LMM :
montera en V70R/S60R luftfilterbox med originellt pappersfilter, den räcker upp till ungefär 500hk. (Lite modifiering får man göra till 2.4T/2.5T)
Bild på öppnad R-filterbox: http://tinyurl.com/y4ozelze
Men pysljudet från det öppna sportfiltret får man vara förutan...
Användarvisningsbild
av jiha1968
Jo, men om hen är tonåring låter ju "R-box" mycket bättre än "T5-box" :oops: :-D
Tackar för påminnelsen "kebabpizza", man får inte glömma sköna T5!

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]