Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
kebabpizza skrev: tis 05 mar 2019, 16:10 Själv har jag inte varit i närheten av max med min V70, däremot uppskattar jag att den drar iväg hyfsat kvickt :)
Har aldrig haft en bil som jag inte testat toppfarten på Autobahn med inklusive min Supra som jag varit och nosat på 300 km/h med.
Alla är vi olika. Jag har tillbringat bilsemestrar i södra Europa som så många andra. Jag tycker det är skönt att kunna köra undan lite på dagsetapperna. Då körde jag bilar som 740 och 850, de gick förvånansvärt bra att köra fort med. Särskilt 850 med sin utmärkta väghållning för sin tid. För mig innebär det stressfrihet att kunna köra lite fortare när jag känner för det. Vissa av resorna till Södra Europa har varit med husvagn, och även det gick bra. Även i lite högre hastighet än vad som är brukligt i Sverige. Jag har arbetat runt om i Europa under decennier, bl.a. Schweiz långa perioder och pendlat regelbundet under flera år. Det blev många, många, mil på Autobahn genom Tyskland. Dåtidens bil var en 945 2,3 med turbo och den klarade uppgiften mycket bra. Det gick att hålla en hög marschfart på 180+ många mil i sträck med last, utan att vare sig jag eller bilen blev stressad. Motorvarvtalet var förhållandevis lågt i höga farter och likaså mitt blodtryck. Det var mycket avstressande resor. Man lärde sig snabbt vilka sträckor och vilken tid på dygnet man skulle köra. Snacket om att det inte spar tid att köra fort kan man helt lägga åt sidan. I detta fall innebar det inbesparing av en övernatting. Jag har fortsatt köra på Autobahn under många år med andra fordon efter detta och alltid erhållit korta restider i kombination med avstressande resor. Jag valde bort toppfartspärren vid köpet av min nuvarande Volvo. Det kostade dyrare däck i regbeviset. Men jag visste från början att jag skulle utnyttja möjligheterna till högre hastighet, och det har jag utnyttjat många gånger. Och det skadar aldrig att ha däcksutrustning för riktigt höga hastigheter, även om man skulle köra något saktare.

Att Volvo nu gör väsen av att begränsa toppfarten är i linje med nutiden. Batteribilar kommer generellt sett inte att ha någon högre toppfart i kombination med lång räckvidd och uthållighet. För mig innebär det inga stora problem om toppfarten skulle begränsas till 180 km/h. Inga alls så länge som jag kör i Sverige. Men fortfarande skulle jag uppleva det som en begränsning på t.ex. Autobahn. Och framförallt skulle det vara en stor begränsning om uthålligheten skulle begränsas t.ex. om jag körde batteribil.

Att olyckorna skulle minska kraftigt i Sverige om Volvo inför toppfartsbegräsning är inte troligt. Hur många omkommer i Sverige av olyckor i trafiken där minst ett av fordonen kört fortare än 180 km/h? Men det är billigt för biltillverkaren (kostnadsfritt) att införa en toppfartspärr. Att införa ett alkolås som tvingande standard skulle kosta mycket. Men det skulle spara många, många fler liv. För min del är det bara symbolpolitik från Volvos sida. Det stora problemet ligger inte i det yttersta fåtal som kör riktigt fort. Det stora problemet ligger i att det stora antalet förare som åker i sitt fordon, i stället för att köra det. De låter sig distraheras av det ena och det andra, mest sin mobil. Andra väljer att köra med alkohol i kroppen. Och på senare år har det dessutom tillkommit en större andel förare med otillräcklig/obefintlig förarutbildning.

Att fixa de riktiga problemen med att spärra toppfarten i fordonen till 180 km/h låter sig inte göras. I t.ex. Japan har man haft en begränsning av toppfarten till 180 km/h på bilarna på den inhemska marknaden under många år. I Japan omkommer ca dubbelt så många i trafiken i förhållande till transportarbetet som i Sverige. Trots låga fartgränser och toppfartsspärrar. Det är helt enkelt så att helt andra faktorer avgör trafiksäkerheten än just vilken toppfart bilarna har.

För min egen del har jag mycket ofta betalat extra för mina bilar genom att jag valt ett motorstarkt alternativ. Min nuvarande 2,5FT med borttagen toppfartspärr trivs utmärkt i höga farter på Autobahn. Jag kommer givetvis inte att vägra köpa t.ex. en Volvo med spärrad toppfart. Men jag kommer inte att betala premiumpris för en sådan bil. Det skulle ju vara som att köpa en bil med dyr och fin lackering, men som är tvångsfoilerad av tillverkaren så att man aldrig ser den.
Men då verkar detta vara en "ickefråga". Eftersom @Camel, skriver att man, åtminstone hittills, kan beställa en bil med fartspärren bortkopplad så kan de som vill ha en "250 km-version" beställa det. Jag beställer gärna en "180 km-version" om den är billigare. Vi kan ju redan i dag beställa samma kaross , och utrustningsversion, med olika motorer. ;-)
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo har uttalat att ingen Volvo ska kunna köras fortare än 180 km/h. Vilken version ska då betinga premiumpris? Framförallt om man de närmaste åren efter begränsningen jämför med alla ospärrade nyare begagnade bilar?
Det gäller tydligen att läsa hela första inlägget, med länkar, innan man gör bort sig. :-(
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Camel skrev: ons 06 mar 2019, 09:30
VolvoB20 skrev:
kebabpizza skrev: tis 05 mar 2019, 16:10 Själv har jag inte varit i närheten av max med min V70, däremot uppskattar jag att den drar iväg hyfsat kvickt :)
Har aldrig haft en bil som jag inte testat toppfarten på Autobahn med inklusive min Supra som jag varit och nosat på 300 km/h med.
Alla är vi olika. Jag har tillbringat bilsemestrar i södra Europa som så många andra. Jag tycker det är skönt att kunna köra undan lite på dagsetapperna. Då körde jag bilar som 740 och 850, de gick förvånansvärt bra att köra fort med. Särskilt 850 med sin utmärkta väghållning för sin tid. För mig innebär det stressfrihet att kunna köra lite fortare när jag känner för det. Vissa av resorna till Södra Europa har varit med husvagn, och även det gick bra. Även i lite högre hastighet än vad som är brukligt i Sverige. Jag har arbetat runt om i Europa under decennier, bl.a. Schweiz långa perioder och pendlat regelbundet under flera år. Det blev många, många, mil på Autobahn genom Tyskland. Dåtidens bil var en 945 2,3 med turbo och den klarade uppgiften mycket bra. Det gick att hålla en hög marschfart på 180+ många mil i sträck med last, utan att vare sig jag eller bilen blev stressad. Motorvarvtalet var förhållandevis lågt i höga farter och likaså mitt blodtryck. Det var mycket avstressande resor. Man lärde sig snabbt vilka sträckor och vilken tid på dygnet man skulle köra. Snacket om att det inte spar tid att köra fort kan man helt lägga åt sidan. I detta fall innebar det inbesparing av en övernatting. Jag har fortsatt köra på Autobahn under många år med andra fordon efter detta och alltid erhållit korta restider i kombination med avstressande resor. Jag valde bort toppfartspärren vid köpet av min nuvarande Volvo. Det kostade dyrare däck i regbeviset. Men jag visste från början att jag skulle utnyttja möjligheterna till högre hastighet, och det har jag utnyttjat många gånger. Och det skadar aldrig att ha däcksutrustning för riktigt höga hastigheter, även om man skulle köra något saktare.

Att Volvo nu gör väsen av att begränsa toppfarten är i linje med nutiden. Batteribilar kommer generellt sett inte att ha någon högre toppfart i kombination med lång räckvidd och uthållighet. För mig innebär det inga stora problem om toppfarten skulle begränsas till 180 km/h. Inga alls så länge som jag kör i Sverige. Men fortfarande skulle jag uppleva det som en begränsning på t.ex. Autobahn. Och framförallt skulle det vara en stor begränsning om uthålligheten skulle begränsas t.ex. om jag körde batteribil.

Att olyckorna skulle minska kraftigt i Sverige om Volvo inför toppfartsbegräsning är inte troligt. Hur många omkommer i Sverige av olyckor i trafiken där minst ett av fordonen kört fortare än 180 km/h? Men det är billigt för biltillverkaren (kostnadsfritt) att införa en toppfartspärr. Att införa ett alkolås som tvingande standard skulle kosta mycket. Men det skulle spara många, många fler liv. För min del är det bara symbolpolitik från Volvos sida. Det stora problemet ligger inte i det yttersta fåtal som kör riktigt fort. Det stora problemet ligger i att det stora antalet förare som åker i sitt fordon, i stället för att köra det. De låter sig distraheras av det ena och det andra, mest sin mobil. Andra väljer att köra med alkohol i kroppen. Och på senare år har det dessutom tillkommit en större andel förare med otillräcklig/obefintlig förarutbildning.

Att fixa de riktiga problemen med att spärra toppfarten i fordonen till 180 km/h låter sig inte göras. I t.ex. Japan har man haft en begränsning av toppfarten till 180 km/h på bilarna på den inhemska marknaden under många år. I Japan omkommer ca dubbelt så många i trafiken i förhållande till transportarbetet som i Sverige. Trots låga fartgränser och toppfartsspärrar. Det är helt enkelt så att helt andra faktorer avgör trafiksäkerheten än just vilken toppfart bilarna har.

För min egen del har jag mycket ofta betalat extra för mina bilar genom att jag valt ett motorstarkt alternativ. Min nuvarande 2,5FT med borttagen toppfartspärr trivs utmärkt i höga farter på Autobahn. Jag kommer givetvis inte att vägra köpa t.ex. en Volvo med spärrad toppfart. Men jag kommer inte att betala premiumpris för en sådan bil. Det skulle ju vara som att köpa en bil med dyr och fin lackering, men som är tvångsfoilerad av tillverkaren så att man aldrig ser den.
Välskrivet!
Får man fråga vad du har fått upp FT:n i utan spärren?
fjohan82 skrev:Får man fråga vad du har fått upp FT:n i utan spärren?
Någon gång har jag varit uppe i 250 km/h (GPS) och mätaren visade ca 255 km/h. Men otaliga gånger har jag varit uppe i 230 km/h utan problem. Bilens maxhastighet enlig reg.beviset är 235 km/h. Men bäst går bilen i 200 km/h på 6:an, med varvtal strax under 3500 rpm. Bilen går mycket tyst och avstressat. Inte ens vindbruset stör, men bilen har laminerade rutor. Jag blir inte stressad av lite högre hastigheter. Tvärtom för min del. Så har jag kört många, många mil i sträck genom Tyskland många gånger. Man får dock välja rutt och tid på dygnet för att det ska vara möjligt i stor utsträckning. Marginaler finns kvar även i 200 km/h för att lösa tillfälliga trafiksituationer som kräver momentant ökad hastighet.
Ja det är faktiskt inte så ofta som jag behöver köra i 180. Brukar köra med farthållare + 10% av maxfart. Ibland 105 på 120 väg beroende på mitt humör och om jag har bråttom eller åkt mot min destination för tidigt.

Men att man ska spärra bilars toppfart från fabrik stör mig så in i helvette att jag skulle aldrig köpa en sån bil. Jag bestämmer själv hur fort jag vill köra och avskyr den förmyndarmentaliteten som börjar tränga på både från staten eller olika företag.
Kontantlöst, ladda ner appar för att parkera, förbud mot vinterdäck på vissa gator, höjd skatt på dieselbilar trots att man tidigare kallat diesel för supermiljöbil bla bla.
Subventionerade elcyklar och annat trams.
180 spärren må rädda liv, det säger jag inte emot. Men jag vill bestämma själv, även om jag aldrig kör över 120 ens.
Knatch skrev:Men att man ska spärra bilars toppfart från fabrik stör mig så in i helvette att jag skulle aldrig köpa en sån bil.
Alla mina Volvo sedan 2000 har haft spärrad toppfart. Har inte dina haft det?
mikebike skrev: ons 06 mar 2019, 14:06
Knatch skrev:Men att man ska spärra bilars toppfart från fabrik stör mig så in i helvette att jag skulle aldrig köpa en sån bil.
Alla mina Volvo sedan 2000 har haft spärrad toppfart. Har inte dina haft det?
Jo det är klart att dom varit spärrade. Men då snackar vi 230-250. Vilket ändå är nära maxfart .
Jag hade en v70 d5 -04 som inte gick mer än 205km/h. Står att fartspärren ligger på 210 tror jag. Inga problem med det.
Men att som någon skrev tidigare, skylla på säkerheten och idiotförklara oss konsumenter när volvo sannolikt har nåt annat i kikaren är inget annat än störande.
Hade dom exempelvis gått ut och sagt att vi kommer köra en spärr på 180 för att tillverkningen blir lite billigare då vi kan spara in lite på bromsar och däck etc så hade jag inte reagerat.
För då är man ärlig. Men att snöra in det på detta vis när man Redan bygger en av världens säkraste bilar och har statistik på vilka hastigheter som dödsolyckor sker så är det inget jag vill suporta.
Dödsolyckor sker vid betydligt lägre hastigheter och krockar man i 180 eller 230 så är man sannolikt död då man är uppe och lirar i farliga hastigheter.
Jag personligen uppskattar ärliga företag som kör med relativt öppna kort.
Många kommenterar att däcken kan bli billigare. Om de är måna om det så borde väl Volvo ändra sina däckdimensioner. Mina 225/55/17 är ju hutlöst dyra 2300 kr per st, det är 1000 kr mer än om det hade varit den betydligt vanligare 45 profildäcket istället.

Ja i Sverige så har det ingen betydelse, men som många andra kommenterat, på Autobahn gör det skillnad. Kör där själv 3-4 gånger per år och har hittat ett bekvämt trafikflöde runt 165-175 km/h, att då bara ha 10 km/h att ta till för att gasa undan från de riktiga fartvidundren kommer skapa farliga situationer, lösningen blir då istället för att köra undan att bromsa ner sig för att kunna gå in bakom den man har till höger om sig. Ingen bra lösning att minska hastigheten när något snabbt kommer ikapp dig bakifrån.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 31

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]