- ons 06 mar 2019, 09:30
#1303232
Att Volvo nu gör väsen av att begränsa toppfarten är i linje med nutiden. Batteribilar kommer generellt sett inte att ha någon högre toppfart i kombination med lång räckvidd och uthållighet. För mig innebär det inga stora problem om toppfarten skulle begränsas till 180 km/h. Inga alls så länge som jag kör i Sverige. Men fortfarande skulle jag uppleva det som en begränsning på t.ex. Autobahn. Och framförallt skulle det vara en stor begränsning om uthålligheten skulle begränsas t.ex. om jag körde batteribil.
Att olyckorna skulle minska kraftigt i Sverige om Volvo inför toppfartsbegräsning är inte troligt. Hur många omkommer i Sverige av olyckor i trafiken där minst ett av fordonen kört fortare än 180 km/h? Men det är billigt för biltillverkaren (kostnadsfritt) att införa en toppfartspärr. Att införa ett alkolås som tvingande standard skulle kosta mycket. Men det skulle spara många, många fler liv. För min del är det bara symbolpolitik från Volvos sida. Det stora problemet ligger inte i det yttersta fåtal som kör riktigt fort. Det stora problemet ligger i att det stora antalet förare som åker i sitt fordon, i stället för att köra det. De låter sig distraheras av det ena och det andra, mest sin mobil. Andra väljer att köra med alkohol i kroppen. Och på senare år har det dessutom tillkommit en större andel förare med otillräcklig/obefintlig förarutbildning.
Att fixa de riktiga problemen med att spärra toppfarten i fordonen till 180 km/h låter sig inte göras. I t.ex. Japan har man haft en begränsning av toppfarten till 180 km/h på bilarna på den inhemska marknaden under många år. I Japan omkommer ca dubbelt så många i trafiken i förhållande till transportarbetet som i Sverige. Trots låga fartgränser och toppfartsspärrar. Det är helt enkelt så att helt andra faktorer avgör trafiksäkerheten än just vilken toppfart bilarna har.
För min egen del har jag mycket ofta betalat extra för mina bilar genom att jag valt ett motorstarkt alternativ. Min nuvarande 2,5FT med borttagen toppfartspärr trivs utmärkt i höga farter på Autobahn. Jag kommer givetvis inte att vägra köpa t.ex. en Volvo med spärrad toppfart. Men jag kommer inte att betala premiumpris för en sådan bil. Det skulle ju vara som att köpa en bil med dyr och fin lackering, men som är tvångsfoilerad av tillverkaren så att man aldrig ser den.
VolvoB20 skrev:Alla är vi olika. Jag har tillbringat bilsemestrar i södra Europa som så många andra. Jag tycker det är skönt att kunna köra undan lite på dagsetapperna. Då körde jag bilar som 740 och 850, de gick förvånansvärt bra att köra fort med. Särskilt 850 med sin utmärkta väghållning för sin tid. För mig innebär det stressfrihet att kunna köra lite fortare när jag känner för det. Vissa av resorna till Södra Europa har varit med husvagn, och även det gick bra. Även i lite högre hastighet än vad som är brukligt i Sverige. Jag har arbetat runt om i Europa under decennier, bl.a. Schweiz långa perioder och pendlat regelbundet under flera år. Det blev många, många, mil på Autobahn genom Tyskland. Dåtidens bil var en 945 2,3 med turbo och den klarade uppgiften mycket bra. Det gick att hålla en hög marschfart på 180+ många mil i sträck med last, utan att vare sig jag eller bilen blev stressad. Motorvarvtalet var förhållandevis lågt i höga farter och likaså mitt blodtryck. Det var mycket avstressande resor. Man lärde sig snabbt vilka sträckor och vilken tid på dygnet man skulle köra. Snacket om att det inte spar tid att köra fort kan man helt lägga åt sidan. I detta fall innebar det inbesparing av en övernatting. Jag har fortsatt köra på Autobahn under många år med andra fordon efter detta och alltid erhållit korta restider i kombination med avstressande resor. Jag valde bort toppfartspärren vid köpet av min nuvarande Volvo. Det kostade dyrare däck i regbeviset. Men jag visste från början att jag skulle utnyttja möjligheterna till högre hastighet, och det har jag utnyttjat många gånger. Och det skadar aldrig att ha däcksutrustning för riktigt höga hastigheter, även om man skulle köra något saktare.kebabpizza skrev: ↑tis 05 mar 2019, 16:10 Själv har jag inte varit i närheten av max med min V70, däremot uppskattar jag att den drar iväg hyfsat kvickt :)Har aldrig haft en bil som jag inte testat toppfarten på Autobahn med inklusive min Supra som jag varit och nosat på 300 km/h med.
Att Volvo nu gör väsen av att begränsa toppfarten är i linje med nutiden. Batteribilar kommer generellt sett inte att ha någon högre toppfart i kombination med lång räckvidd och uthållighet. För mig innebär det inga stora problem om toppfarten skulle begränsas till 180 km/h. Inga alls så länge som jag kör i Sverige. Men fortfarande skulle jag uppleva det som en begränsning på t.ex. Autobahn. Och framförallt skulle det vara en stor begränsning om uthålligheten skulle begränsas t.ex. om jag körde batteribil.
Att olyckorna skulle minska kraftigt i Sverige om Volvo inför toppfartsbegräsning är inte troligt. Hur många omkommer i Sverige av olyckor i trafiken där minst ett av fordonen kört fortare än 180 km/h? Men det är billigt för biltillverkaren (kostnadsfritt) att införa en toppfartspärr. Att införa ett alkolås som tvingande standard skulle kosta mycket. Men det skulle spara många, många fler liv. För min del är det bara symbolpolitik från Volvos sida. Det stora problemet ligger inte i det yttersta fåtal som kör riktigt fort. Det stora problemet ligger i att det stora antalet förare som åker i sitt fordon, i stället för att köra det. De låter sig distraheras av det ena och det andra, mest sin mobil. Andra väljer att köra med alkohol i kroppen. Och på senare år har det dessutom tillkommit en större andel förare med otillräcklig/obefintlig förarutbildning.
Att fixa de riktiga problemen med att spärra toppfarten i fordonen till 180 km/h låter sig inte göras. I t.ex. Japan har man haft en begränsning av toppfarten till 180 km/h på bilarna på den inhemska marknaden under många år. I Japan omkommer ca dubbelt så många i trafiken i förhållande till transportarbetet som i Sverige. Trots låga fartgränser och toppfartsspärrar. Det är helt enkelt så att helt andra faktorer avgör trafiksäkerheten än just vilken toppfart bilarna har.
För min egen del har jag mycket ofta betalat extra för mina bilar genom att jag valt ett motorstarkt alternativ. Min nuvarande 2,5FT med borttagen toppfartspärr trivs utmärkt i höga farter på Autobahn. Jag kommer givetvis inte att vägra köpa t.ex. en Volvo med spärrad toppfart. Men jag kommer inte att betala premiumpris för en sådan bil. Det skulle ju vara som att köpa en bil med dyr och fin lackering, men som är tvångsfoilerad av tillverkaren så att man aldrig ser den.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."