Hur länge det tar att ladda batteriet beror på hur mycket det behöver laddas och hur stor laddare du har. Jag underhållsladdar mitt batteri cirka en gång i månaden under vinterhalvåret, eftersom jag ofta kör lite för lite i relation till hur mycket bränslevärmaren används. Då laddas batteriet fullt på ett par timmar med den 5 Ampere-laddare jag har. Om batteriet är rejält urladdat kan det ta 10 timmar eller mer med min laddare.
Jag skulle starkt rekommendera en intelligent laddare som inte överladdar. T.ex.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000040412 eller valfri CTEK produkt.
När batteriet börjar bli dåligt klarar det ofta av "normal" frekvent användning. Dvs du kan starta, köra dit du ska, slå av på en gång -- och bilen startar sedan på en gång. Första tecknet på att batteriet är dåligt är ofta att det börjar strula när bilen stått med någon förbrukare påslagen och motorn avslagen. Har du suttit en kortare stund i bilen med motorn avslagen och radion på är det inget problem med ett friskt batteri. Ett dåligt batteri klarar inte sådant utan du kan få problem med att starta bilen eller den typ av felmeddelanden du fått.
Även ett friskt batteri kan ge felmeddelanden vid t.ex. mycket kortkörning och användande av elförbrukare när motorn är avstängd (bränslevärmare, radio, etc). Om inte batteriet då laddas så kommer det rätt snart att vara slut. Det går att förstöra ett helt nytt batteri på veckor om det får stå urladdat.