Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikfry
Hej!

Tidigare idag tändes en varningslampa med texten ”låg batterinivå”, jag undrar kort och gott ungefär hur länge jag kan köra med denna varning? Behöver batteriet bytas/laddas direkt eller kan jag köra några vändor med bilen innan batteriet dör?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Om varningstexten tändes med motorn igång , laddar inte din generator.
Kolla skicket på generatorns kablar, om din bil är en långmilare, är troligen kolen/regulatorn slut.
Mät batteriets vilospänning (slitna/kortslutade celler) , och generatorns laddningsspänning.

Om meddelande kom med tändningsnyckeln i "radioläge" , så är det inte ovanligt. Desto större/bättre batteri, desto längre tid till meddelande visas. (varningen ger dig en chans att starta motorn innan batteriet är slut)

Med ett gott och nyladdad batteri vill jag tro du skulle kunna åka ungefär 30-60 minut, utan laddning från generatorn. Kortast tid med bensinare, längst med Diesel. (Batteristorlek)
Med ett gammalt och dåligt batteri, några få minut.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Det går inte att svara på utan att mäta med en batteritestare (finns på verkstäder och hos dom som säljer batterier) Har du tillgång till en batteriladdare? Använd den i så fall.
Annars är nog risken som volvofantast skriver, att du blir stående någonstans. Ofta väljer batterierna att sluta fungera när det är mörkt och kallt. Kanske i regn eller snö. Hest också när du har långt hem.
av mikfry
Tack för svar.

Jag satt i bilen med tändningen på när meddelandet dök upp, stängde av allt och gick iväg för jag hade annat för mig - men jag startade motorn nu på kvällen och körde 1-1,5 mil kanske, då fanns det ingen varningslampa.

Jag antar dock att något är i görningen med batteriet så det är väl bäst att titta på det närmre. Har ingen utrustning alls, varken mätinstrument eller laddare men jag får väl införskaffa sådant. Jag har inte tillgång till garage eller el där bilen står parkerad om nätterna så hur laddar man batteriet då?

Får se om något händer framöver, det enklaste kanske är att bara köpa ett nytt batteri. Bilen i fråga är en s60 2004 års modell, ingen aning om när batteriet byttes senast dock. Det kan väl knappast vara original i alla fall.
av Malmstroem
Kan du inte ladda batteriet där bilen står får du väl skruva loss batteriet och bära det till något ställe som har el.

Jag hade personligen inte lagt speciellt mycket tid och pengar på att felsöka ett gammalt batteri. Batterier är förbrukningsvaror och håller inte för evigt. Ett nytt batteri på Biltema kostar inte mer än en full tank bensin.
Användarvisningsbild
av jiha1968
TS:
Då är ju troligen laddningen/ batteriet / bilens beteende normal.
(om meddelande kom med avstängd motor, men med tändning/radioläge på.)

EDIT:
Som Malmstroem säger: Om du vill ladda batteriet vid ett annat tillfälle, får batteriet tas bort från bilen, och laddas där det finns el.

Tänk på att det bildas brandfarlig gas vid laddningen, och koppla bort/på batteriet efter Volvos instruktioner.
av mikfry
Okej. Hur länge ska ett bilbatteri laddas i såna fall? Köper nog ett nytt oavsett, om det börjar strula. Är nog bara skönt att veta att man har ett nytt och fräscht batteri.

Jag var ute och körde nu på morgonen och bilen startade ju utan problem och inget meddelande dök upp under färd så det ska väl vara okej, som du säger, jiha1968. Förstår dock inte varför batterinivån inte var låg helt plötsligt?
av Malmstroem
Hur länge det tar att ladda batteriet beror på hur mycket det behöver laddas och hur stor laddare du har. Jag underhållsladdar mitt batteri cirka en gång i månaden under vinterhalvåret, eftersom jag ofta kör lite för lite i relation till hur mycket bränslevärmaren används. Då laddas batteriet fullt på ett par timmar med den 5 Ampere-laddare jag har. Om batteriet är rejält urladdat kan det ta 10 timmar eller mer med min laddare.

Jag skulle starkt rekommendera en intelligent laddare som inte överladdar. T.ex. https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000040412 eller valfri CTEK produkt.

När batteriet börjar bli dåligt klarar det ofta av "normal" frekvent användning. Dvs du kan starta, köra dit du ska, slå av på en gång -- och bilen startar sedan på en gång. Första tecknet på att batteriet är dåligt är ofta att det börjar strula när bilen stått med någon förbrukare påslagen och motorn avslagen. Har du suttit en kortare stund i bilen med motorn avslagen och radion på är det inget problem med ett friskt batteri. Ett dåligt batteri klarar inte sådant utan du kan få problem med att starta bilen eller den typ av felmeddelanden du fått.

Även ett friskt batteri kan ge felmeddelanden vid t.ex. mycket kortkörning och användande av elförbrukare när motorn är avstängd (bränslevärmare, radio, etc). Om inte batteriet då laddas så kommer det rätt snart att vara slut. Det går att förstöra ett helt nytt batteri på veckor om det får stå urladdat.

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]