Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ilduce77 skrev: tor 28 feb 2019, 19:49 Har för mig att IKEA betalar skatt i Sverige sedan förra året... 😀👍🏻

Eller har jag bara drömt det? 🤣
Ytterligare ett smart marknadsföringstrick.

Det var Ingvar Kamprad som flyttade hem till Sverige efter mer än 40 år utomlands och han betalade skatt på 6 miljoner här innan han gick bort. Dock kontrollerade han ju flera hundra miljarder (600-700 miljarder kronor) i IKEA gruppen som istället finns i Schweiz och Nederländena men de är kvar där och beskattas där.
Användarvisningsbild
av snepo
Fast bättre med 6 miljoner,än inget alls. Samt så ger hans butiker massor av jobb i Sverige. För mycket skatt i Sverige. Alla flyttar ju,se på idrottare av alla de slag. Flyttar till Monaco mm.
av Rådlös
Lite mera om Orrefors.
En bekant jobbar inom glasindustrin. Dock inte i något av dom här aktuella bolagen, men är lite insatt i situationen. Vederbörande berättade lite mer.
Namnet Orrefors lever vidare och ägs av Kosta, ett annat glasbruk som fortfarande är aktivt. Som glasbruk är det för övrigt äldre än Orrefors. Från början var Orrefors ett sågverk och järnbruk. Men det blev olönsamt med små järnbruk när Bessemermetoden kom igång. Därför gick Orrefors över till glasbruk i stället. Fabrikslokaler, vattenhjul och människor fanns ju redan och skog hade man gott om för att elda ugnarna med. Samma sak hände på flera bruksorter i Småland. Glasriket, kommunerna Uppvidinge, Nybro, Emmaboda och Lessebo hade om jag minns rätt 28 glasbruk när det var som mest. I dag kan man räkna dom på ena handens fingrar.
Det kan ju vara så att den aktuella glasknoppen tillverkas av Kosta men använder namnet (som dom äger) Orrefors för att det skall ge lite mer status. Eller att någon helt annan (utländsk ?) glashytta gör dom på beställning i Orrefors namn?
Användarvisningsbild
av FlipperNo1
Någon som vet hur man byter en Orrefors växelspak ? Hur man går tillväga alltså ? Jag ska beställa en V60 T8 P-E men den har bara den spaken med läder men jag vill ha Orrefors istället.
Användarvisningsbild
av Zanders
FlipperNo1 skrev:Någon som vet hur man byter en Orrefors växelspak ? Hur man går tillväga alltså ? Jag ska beställa en V60 T8 P-E men den har bara den spaken med läder men jag vill ha Orrefors istället.
Sitter i samma båt som dig och jag är nästan helt säker på att jag har sett någon här göra det men jag kan inte för mitt liva hitta det inlägget..
av Elektrikern84
Kosta Boda äger varumärket Orrefors. Och det finns fortfarande tillverkning i Sverige men enbart det dyraste. Det går ju inte få fram Info VART växelspaken är tillverkad. Så då är den ju troligen inte tillverkad i Sverige.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]