Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
#1302247
Så var dubbdäcken inte längre dubbdäck utan mer mjuka däck med metallinlägg.
Riktigt imponerande att dubben ändå sitter kvar i Continentaldäcken som Volvo gillar samtidigt som däckmönstret inte längre är lagligt.

Mina erfarenheter av dubbfritt är en Ford Sierra som jag parkerade i ett staket.
Misstänker att utvecklingen gått framåt sedan dess då detta skedde 1993.
Samtidigt är jag trött på att nöta dubb i onödan då jag ändå har en bil till att använda de få dagar som jag verkligen behöver dubb.

Jag är insatt i både sommar samt dubbdäck men helt värdelös på dubbfritt.
Så det jag behöver hjälp med är bra, prisvärda vinterdäck utan dubb som samtidigt är helt ok på en V60 D5 -14 som både är Polestaroptimerad samt att den optimeringen används mer än gärna.
Ps, Nokian är inte prisvärd. Däck får gärna kosta men varken Nokian eller Michelin är så bra att de motiverar priset.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1302265
Då ska jag inte säga att jag är mer än nöjd med mina Hakka R3....
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1302282
Köpte Nokian Nordman till förra bilen, de var absolut bra och de sitter efter många år fortfarande på den bilen
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1302286
Uninium skrev: fre 01 mar 2019, 14:30 Kör på hakka 8 nu och funderar själv på att byta till continental vikingcontact 7 kommande vinter. Men dom tillhör ju inte dom billigaste dubbfria precis.
Jag har VikingContact 6 och har inget att klaga på. Tredje vintern jag kört dem nu. Ja de är hala på blankis men det är slitna dubbdäck också så från dina nuvarande vet jag inte om det blir så stor skillnad helt utan dubb.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1302290
Nokian WR G2 kan dom ha hetat så? Körde med begagnade sådana en vinter. Det var V70 dimension ja hade i 17". Ja va jäkligt impad att dom va så bra som dom var. Sambon klagade inte heller som kör 6mil landsväg varje dag. Bra på vinterföre och fina på bar asfalt. Nordiska vinterdäck är nog dyrare än dom. Kör på Hakka R2 nu. Prisvärda kan man diskutera. Jag köper av en lokal Bridgestone återförsäljare men han har alla däck man kan tänka sig och priset ligger
som på nätet eller lägre så jag är nöjd.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1302295
Perra83 skrev: fre 01 mar 2019, 16:00 Nokian WR G2 kan dom ha hetat så? Körde med begagnade sådana en vinter. Det var V70 dimension ja hade i 17". Ja va jäkligt impad att dom va så bra som dom var. Sambon klagade inte heller som kör 6mil landsväg varje dag. Bra på vinterföre och fina på bar asfalt. Nordiska vinterdäck är nog dyrare än dom. Kör på Hakka R2 nu. Prisvärda kan man diskutera. Jag köper av en lokal Bridgestone återförsäljare men han har alla däck man kan tänka sig och priset ligger
som på nätet eller lägre så jag är nöjd.
En sån ÅF skulle jag också vilja ha. Senast jag kollade nån nära var det +100% mot nätet ungefär.
av Lobocut
#1302313
Håll dig till dubbdäck då det är det säkraste alternativet. Man kommer aldrig kunna förutse till 100% var och när det är halt, då är det bra att ha en försäkring med att du hare det bästa alternativet med däck om det skulle hända något.

Här har du ett test av is- och snögreppför slitna vinterdäck av Statens väg- och transportforskningsinstitut https://www.vti.se/sv/Publikationer/Pub ... ack_878116

"Däcken har testats på slät is, samt packad snö.Resultaten visar bland annat att dubbdäcken tappar mer prestanda på slät is när de blir slitna än vad de odubbade gör, men att de trots detta ger ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, av både nordisk och europeisk typ."
AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]