NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Ställer jag kammarna i bak med verktyg så de ligger vågrätt. Så står båda markeringarna på kammarnas hjul ungefär två cm fel.

Ska man skita i markeringarna och bara se till att kammarna ligger vågrätt?

V50 t5 05
Användarvisningsbild
av jiha1968
Nu vet jag inte varför du arbetar med timing av din motor, så svaret är generellt:
Din motor har två VVT-drev, och då kan dreven vridas flera grader oberoende av kamaxeln.
Så i mina ögon är troligen inte motorns vevaxel nollad 100% nu.

Bakom startmotorn finns ett hål till timingverktyg 9997005, verktyget går ju att konstruera själv eller låna?
(den stora blå "pinnen" : www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f= ... 0#p1294704 Tråden går på D5, men timingverktyget till veven är identisk)

Jo, jag vet det är ett timingmärke på vevaxeldrevet och oljepumpen, men det är lite svårt att vara 100% säker med det märket.

Om kamremmen inte är lossnat från dreven än, och det inte är några symptom på felaktig timing, går det ju att blockera kamdreven, byta remmen och vara nöjd :ninja:
Jag har bytt topplockspacknkng.
Jag har alltså nu i efterhand låst kammarna i bakkant så de ligger vågrätt.
Jag har nollat vevaxel.

När detta e gjort har jag provat att dra runt motorn.

Allt stämmer dock visar markeringarna på kamaxelarna två cm fel ungefär. Men stämmer ibak på kammarna.

På min v70n ska man vrida vvt hjulet före man hänger på remmen men detta finns väl inte på v50? Hittar inget om det på vida.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Chassis P1 och P3 har inte samma VVT procedur som din gamla P2.
Efter vad jag vet ska motorn timas i topp och botten, (veven måste nollas med timing-pinnen )
Remmen hängs på, juster remspänning, medan VVT-dreven endast är åtdragen med fingrarna, och med eventuella timingmärken linjerade.
Nu ska VVT-dreven dras åt med momentnyckel.
Ta bort timingverktyg, rotera veven två varv, tima veven, kolla kamaxeltiming. EDIT: ...och remspänning
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
Oj se där.
Jag ska alltså lossa kamhjulen lite till kammen. Ta loss startmotor och stoppa i pinnen där.
Ställa kammarna i bak så de är lodrätt.
Hänger på remmen och spänna den.
Skruva åt kamhjulen med moment.
Hänga av alla låsningar och dra runt?

Och sista frågan. Om markeringarna inte stämmer på kamhjulen. Så gör det inget? Eller ställer jag de rätt när jag släpper du skruven i mitten?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Jonas_latt skrev:Oj se där.
Jag ska alltså lossa kamhjulen lite till kammen. Ta loss startmotor och stoppa i pinnen där.
Ställa kammarna i bak så de är lodrätt.
Hänger på remmen och spänna den.
Skruva åt kamhjulen med moment.
Hänga av alla låsningar och dra runt?
Och sista frågan. Om markeringarna inte stämmer på kamhjulen. Så gör det inget? Eller ställer jag de rätt när jag släpper du skruven i mitten?
Spåren i kamaxlarna torde vara linjerad vågrätt/horisontell…?
Kamdrevens markeringar på denna motor nyttas (vanligtvis endast) vid byte av kamrem. Och får därför riktas in på motorkåpans märken med hjälp av kamremmen, fortfarande med motorn nollad, innan du drar åt skruven på kamdreven med momentnyckel. (annars blir det lätt lite funderande vid nästa rembyte...)

Mer Info: www.matthewsvolvosite.com/set-timing-volvo-b5254t3.html
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]