SebSE skrev:Ja, inte är det bättre på V60 (adaptivt helljus) heller, fick köra manuellt i lånebilen för att jag ansåg att den bländade av alldeles för sent vid möte. Funkade dock bra när man låg bakom någon.SBergdahl skrev: ↑sön 24 feb 2019, 21:20 Kört en sväng.Blir konstant bländad av XC60 och XC90.
Blev tokbländad av en mötande XC90. Jag blinkade med mitt helljus och hela vänster strålkastare slocknade omedelbart. Höger lös vidare. Bilen borde alltså ha haft adaptivt helljus. Är det verkligen så uselt att det är som att möta en bil med (om än mediokert) helljus på..? Har råkat ut för samma sak ett helt gäng gånger dessutom, oftast Volvo.
Sen blinkade jag, på rätt hyffsat håll, på en annan bil som jag upplevde inte hade blandat av. Det var tydligen vara dåligt inställt halvljus för tjugo-trettio meter ifrån slås helljus med ledramp på som någon sorts hämnd för mitt blink..Deras lysen är extremt högst ställda och automatiken verkar vara helt värdelös då den gärna blända 2-3 sekunder innan den slås av. Och ligger de bakom får man räkna med att så fort det är 100 meter mellan slås helljus på.
Det KAN ju vara att alla förare är klantpråmarmen tycker det verkar för stringent bettende för det ska vara personer och inte tekniken.
Å andra sidan. Idga beställde jag en högtryckstvätt med foamtillbehör. Så nu ska bilen få mer omvårdnad. Kommer betala igen sig fort den investeringen. Så blir det tvätthall när det är minusgrader.
På samma tema (typ) så var dagens nöje att installera Morimoto 2stroke 2.0 i helljuset, får se om man klarar sig med steget bakåt från 100w xenon
