Moderator: Moderatorer

SebSE skrev:
SBergdahl skrev: sön 24 feb 2019, 21:20 Kört en sväng.

Blev tokbländad av en mötande XC90. Jag blinkade med mitt helljus och hela vänster strålkastare slocknade omedelbart. Höger lös vidare. Bilen borde alltså ha haft adaptivt helljus. Är det verkligen så uselt att det är som att möta en bil med (om än mediokert) helljus på..? Har råkat ut för samma sak ett helt gäng gånger dessutom, oftast Volvo.

Sen blinkade jag, på rätt hyffsat håll, på en annan bil som jag upplevde inte hade blandat av. Det var tydligen vara dåligt inställt halvljus för tjugo-trettio meter ifrån slås helljus med ledramp på som någon sorts hämnd för mitt blink..
Blir konstant bländad av XC60 och XC90. :mad: Deras lysen är extremt högst ställda och automatiken verkar vara helt värdelös då den gärna blända 2-3 sekunder innan den slås av. Och ligger de bakom får man räkna med att så fort det är 100 meter mellan slås helljus på.

Det KAN ju vara att alla förare är klantpråmar :x men tycker det verkar för stringent bettende för det ska vara personer och inte tekniken.

Å andra sidan. Idga beställde jag en högtryckstvätt med foamtillbehör. Så nu ska bilen få mer omvårdnad. Kommer betala igen sig fort den investeringen. Så blir det tvätthall när det är minusgrader.
Ja, inte är det bättre på V60 (adaptivt helljus) heller, fick köra manuellt i lånebilen för att jag ansåg att den bländade av alldeles för sent vid möte. Funkade dock bra när man låg bakom någon.

På samma tema (typ) så var dagens nöje att installera Morimoto 2stroke 2.0 i helljuset, får se om man klarar sig med steget bakåt från 100w xenon Bild
received_505084133355696.jpeg
received_505084133355696.jpeg (76.77 KiB) Visad 1028 gånger
Steffe3 skrev: tor 28 feb 2019, 12:00 Ja, inte är det bättre på V60 (adaptivt helljus) heller, fick köra manuellt i lånebilen för att jag ansåg att den bländade av alldeles för sent vid möte. Funkade dock bra när man låg bakom någon.
Det var inte så att nivån var inställd på långsam? Den har väl tre läge på reaktionen vill jag minnas...
Kollade förvisso ganska fort, men såg bara på/av. Känsligheten kom väl i nya generationen? Det här var en classic 2018, så sista av förra generationen.

Därmed inte sagt att jag var missnöjd, ha-begäret väcktes ganska fort när man hoppade in i en 9 år nyare bil ;p
Senast redigerad av 1 Steffe3, redigerad totalt 0 gånger.
Steffe3 skrev: tor 28 feb 2019, 13:10 Kollade förvisso ganska fort, men såg bara på/av. Känsligheten kom väl i nya generationen? Det här var en classic 2018, så sista av förra generationen.
Aha ja det förklarar saken. Jo min är lite seg också, så jag använder det långt ifrån alltid.
När jag använde mitt adaptiva helljus på V90n för några veckor sen så tycker jag att den bländade av förvånansvärt fort. Jag vet dock att jag har den inställd på snabb, för jag labbade runt med det bara några dagar tidigare. Jag fick iaf inga motblink av det 50-tal bilar jag passerade.

On topic: aktiverade infällningen av speglarna! Om inte det är ett vårtecken så vet jag inte vad. ;)
@grillchips, Då har jag haft vår hela tiden. Har aldrig avaktiverat infällningen av speglarna. :-)
@SvenB, härligt! ;) Jag upptäckte dock en bit in i vintern när det blev sådär riktigt isande kallt att ena spegeln fick kämpa för att fällas in/ut, så det kändes onödigt att ha funktionen igång bara för att.

Edit:
Upptäckte att det ska bli neråt -10 nästa vecka, vår schmår... :bored:
Tvättat bort flygrost och annan skit även i dörröppningarna.
Slutligen torkning av bilen med rosa sås som torkstöd,luktar gott i garaget runt bilen nu.
  • 1
  • 1078
  • 1079
  • 1080
  • 1081
  • 1082
  • 1912

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60