- ons 05 sep 2007, 18:28
#129885
Gnista men torra spridare vid start
1. byte av impulsgivare 2ggr (Mekonomen 165ohm mellan stift 1 och 2 ,volvo 182ohm)
enl volvo är det en svänghjulsgivare som kontrolleras via ohm
avbrott=kass
2. Har kollat jordar (framlyse V 1st Svart, framlyse H 1st svart, insug xst brun och xst svart,2st jordfläta vid fördelare, från batteri till chassi blå och mototblock blå
bakom LH x st + extra jordar med startkablar från batteri)
3. sprayad alla anlutningar
4. Test av EZ och LH + impulsgivare (stift 2 och 6 + körning av startmotor 3-3-1 och 1-4-1)
5. kollat temp givare vid olika temp
6. Mätning av LH
Med tändningen avslagen (läge 0),
12,4v mellan stift 4 & 5 (jord). OK
Med tändningen på läge 2 (körläge),
12,4v stift 35 & 5 (jord). OK
Kör startmotorn,
10,3v mellan stift 35 & 5 (jord)med kabeldirekt från batteri OK?
LH stift 1: 4,2v rms AC 8hz (5,9v DC)med start motor och stiger sedan till 5,3AC 26hz (7,4v DC) vid drift och frekvensen ökar med ökande varvtaln
LH stift 28: 2,8v rms AC 8hz (4,5v DC)med startmotor, och stiger sedan till 7,4V DC(0v AC) vid drift
Mellan LH stift 1 & EZ stift 17 = 0 ohm
Mellan LH stift 2 & EZ stift 7 = 0 ohm.
Mellan LH stift 22 & EZ stift 3 = 0 ohm.
Mellan LH stift 25 & EZ stift 8 = 0 ohm.
Mellan LH stift 28 & EZ stift 4 = 0 ohm.
6. mätning av spänningpulser till spridare (inga vid normalstart, test stift2 pulser)
7. omlödning av bensinrelä och radioavstörningsrelä (även provat att bygla)
Jag har säkert glömt något
945-91, v70-04