Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har LKA och tycker att den är sådär. På bra vägar som är torra och breda fungerar det förträffligt, men om vägen är smal och krokig och om det är blött eller vägen är lappad och lagad så tycker jag att den "rattar" för lite allt möjligt och på en smal väg är det läskigt att den vill bryta in mig mot mitten av vägen fast jag vill hålla ut vid ett möte så jag väljer funktionen aktivt, dvs, slår på eller av den under olika förutsättningar.
Sedan är den i ärlighetens namn ganska vinglig på att hålla bilen innanför sträcken och lite sen och hårdhänt när den väl griper in, man blir ibland lite överrumplad av den, fast funktionen ÄR egentligen bra :wink:
BennyL skrev:Jag har LKA och tycker att den är sådär. På bra vägar som är torra och breda fungerar det förträffligt, men om vägen är smal och krokig och om det är blött eller vägen är lappad och lagad så tycker jag att den "rattar" för lite allt möjligt och på en smal väg är det läskigt att den vill bryta in mig mot mitten av vägen fast jag vill hålla ut vid ett möte så jag väljer funktionen aktivt, dvs, slår på eller av den under olika förutsättningar.
Sedan är den i ärlighetens namn ganska vinglig på att hålla bilen innanför sträcken och lite sen och hårdhänt när den väl griper in, man blir ibland lite överrumplad av den, fast funktionen ÄR egentligen bra :wink:
Lät ju som den är lite känslig, men användbar trots allt. Och du hade också V60... Kan det vara så att alla XC60 saknar funktionen?
petegbg skrev:
BennyL skrev:Jag har LKA och tycker att den är sådär. På bra vägar som är torra och breda fungerar det förträffligt, men om vägen är smal och krokig och om det är blött eller vägen är lappad och lagad så tycker jag att den "rattar" för lite allt möjligt och på en smal väg är det läskigt att den vill bryta in mig mot mitten av vägen fast jag vill hålla ut vid ett möte så jag väljer funktionen aktivt, dvs, slår på eller av den under olika förutsättningar.
Lät ju som den är lite känslig, men användbar trots allt. Och du hade också V60... Kan det vara så att alla XC60 saknar funktionen?
Misstänker tyvärr det.. Men jag har aldrig provkört en med VEA (som jag beställt), bara gamla motorn med AWD. SÅ man kan ju alltid hoppas på att det finns det VEA på XC60. Skulle i alla fall hellre ta vibration i ratten än pipet.
Jag hade en XC60 D4 VEA 2014 utan ställbar servo, den hade LDW med bara pip (eller snarare "voom-voom-voom"...). Nu har jag en XC60 D4 2016 med gamla motorn och ställbar servo, även den bara med ljud, dock väldigt låg volym som inte verkar gå att ändra. Om någon vet om det går att höja volymen så säg till!
JÄTTEGAMMAL tråd men med obesvarade frågor. Kanske inte så noga då de inte går att köpa nya längre men kan ju vara intressant att veta om någon är spekulant på begagnat.

Att bilen självstyr (LKA) eller att ratten vibrerar vid LDW kräver följande kombination. S/V60 med VEA, inkluderar även CC varianterna. Det krävs elektrisk styrservo för att bilen ska kunna styra eller skaka på ratten och den styrväxeln finns bara i ovan nämnda bilar. Finns ett undantag, L421 PHEV dvs S60L TE som är en förlängd S60 med VEA T5 + elmotor på bakaxeln. Den har trots VEA ett hydrauliskt styrsystem pga vikten och har således inte den haptiva LDW. Men den såldes aldrig i Europa så den kommer vi nog aldrig se på svenska vägar.

Alla andra EuCD bilar, oavsett motor, har hydrauliska system och har istället den akustiska LDW (plinget).
Är det bara jag som ogillar funktionen? Har en d3 vea med LKA och varje gång man når ett backkrön får bilen fnatt och styr vänster-höger för att den inte ser linjerna längre...

På motorvägen är det smidigt som fan, men så fort man kör mindre landsväg får jag spader på LKAn som fördärvar mer än den gör nytta. Trist att man måste in i menyn för att välja styrhjälp på/av, hade gärna behållit vibrationerna och bara stängt av självstyrningen på knappen i mittkonsolen
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]