Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Bakgrund
Handbromsen tog väldigt långt upp och bilen ska snart besiktas, så jag tänkte justera vajern inne vid spaken.
Sagt och gjort - tillslut fick jag bort damasken runt handbromsen, spände på muttern till det kändes bra.
Kunde dra max 3-4 hack om man drog hårt. Så långt kändes det bra.

Arbetsmoment
Lyfte upp bilen bak och kände på hjulen.
Med släppt handbroms kändes det helt OK.
Men...
Drog handbromsen till första hacket, då kunde jag "lite trögt" rotera hjulet 1dm? innan det blev "tvärstopp". Inget problem att rotera hjulet åt andra hållet 1dm? "tvärstopp". Låter lite som en "järnpinne" som stoppar rotationen.
När handbromsen åter släpps roterar hjulet utan problem. Detta fenomen förbryllar mig!

Problem
Vad kan ha inträffat? (aldrig varit med om något liknande)
Hur ska det åtgärdas?
marimbalanguage skrev:Det siter en stoppklack inne i bromsskivan som tillåter en viss rörelse, inget onormalt.
Vänta nu... När man drar åt handbromsen (lite) tar hjulet "tvärstopp"?
Ska det vara så? (aldrig hört talas om det)
Dvs. det är i huvudsak klackarna som bromsar? (inte bromsbeläggen)
Är backarna för nötta? (Har inte plockat isär skivan/trumman)
Albireo skrev:
marimbalanguage skrev:Det siter en stoppklack inne i bromsskivan som tillåter en viss rörelse, inget onormalt.
Vänta nu... När man drar åt handbromsen (lite) tar hjulet "tvärstopp"?
Ska det vara så? (aldrig hört talas om det)
Dvs. det är i huvudsak klackarna som bromsar? (inte bromsbeläggen)
Är backarna för nötta? (Har inte plockat isär skivan/trumman)
Tänk efter hur en trumbroms fungerar.
Du spänner isär två halvmåneformade backar så dom spänner mot trumman och skapar friktion, eller hur?
Vad händer mellan backarna i änden du spänner isär?
Avståndet ÖKAR.
I samma ände sitter stoppklacken. (Som hindrar hela bromsarrangemanget att vridas med)
Därför får du ett glapp i vridrörelsen med dragen broms.

På andra sidan sitter bara en distans mellan backarna, och ingen fixerad punkt alls.
När trumbromsar är fotbroms är motsatta sidan också en fixerad punkt vridmässigt. Här är det en parkeringsbroms.
(Distansen byts med fördel ut mot en justerskruv när man byter backar)

Men tar handbromsen tillfredsställande finns ingen anledning att laga vad som inte är trasigt.

Att hen upplever "tvärstopp " är nog för att bromskraften redan då var nog hög för att man inte ska orka rubba hjulet för hand.
Sedan förvillade glappet personen som vred på hjulet.
Tack för svaren!
Har oftare skruvat i franska märken, och där fungerar det på annat sätt ;-)
Om jag förstått förklaringarna rätt, så fungerar denna typ av Volvos handbroms på det beskrivna sättet, med glapp.
Med andra ord, kan jag åka ut och köra, samt med jämn kraft dra i handbromsen och inget kommer att gå sönder?
Nja.
Handbromsklacken är inte jättestark, och den får ju börja med att "slå mot stoppen" om man drar I farten.
Den kan brytas av, om man är vårdslös med handbromsvändningar tex.
Därför finns en repsats för den, tex.

Men, är man försiktig...

Men allmänna rådet är:
Ge fan I handbromsen om bilen rullar.
Tack igen! känns lite tryggare. (ska vara försiktig att använda handbromsen :-) )
Hade börjat fundera om bromsbeläggen kunde lossnat från själva backen och det var något sådant fenomen som uppstått och nu när avståndet mellan back och trumma blivit mindre blev det "problem", men som tidigare sagts - ett problem som inte finns ska inte lagas :-/
"Handbroms stoppet" verkar med fördel kunna bytas ut mot en bult (läste jag någonstans.) Blir förmodligen en starkare lösning.
Tydligen saknar bromsbanden även distansskruv - om jag förstått rätt ska den gå att nå genom något hjulbulthål.
Med andra ord går inte bromsbackarna att justera på annat sätt än att skruva på muttern vid handbromsspaken. (intressant). Är det skillnad på bromsverkan mellan höger och vänster sida, blir lösningen att byta skivor / backar... (eller montera in en justerskruv)
På franska bilar jag stött på, utförs alltid justeringen vid hjulet - endast vid byte av bromsvajer utförs justeringen vid spaken :nerd: men då är handbromsen även tänkt som nödbroms.

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]

Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]