- sön 24 feb 2019, 19:16
Hej!
Bakgrund
Handbromsen tog väldigt långt upp och bilen ska snart besiktas, så jag tänkte justera vajern inne vid spaken.
Sagt och gjort - tillslut fick jag bort damasken runt handbromsen, spände på muttern till det kändes bra.
Kunde dra max 3-4 hack om man drog hårt. Så långt kändes det bra.
Arbetsmoment
Lyfte upp bilen bak och kände på hjulen.
Med släppt handbroms kändes det helt OK.
Men...
Drog handbromsen till första hacket, då kunde jag "lite trögt" rotera hjulet 1dm? innan det blev "tvärstopp". Inget problem att rotera hjulet åt andra hållet 1dm? "tvärstopp". Låter lite som en "järnpinne" som stoppar rotationen.
När handbromsen åter släpps roterar hjulet utan problem. Detta fenomen förbryllar mig!
Problem
Vad kan ha inträffat? (aldrig varit med om något liknande)
Hur ska det åtgärdas?
Bakgrund
Handbromsen tog väldigt långt upp och bilen ska snart besiktas, så jag tänkte justera vajern inne vid spaken.
Sagt och gjort - tillslut fick jag bort damasken runt handbromsen, spände på muttern till det kändes bra.
Kunde dra max 3-4 hack om man drog hårt. Så långt kändes det bra.
Arbetsmoment
Lyfte upp bilen bak och kände på hjulen.
Med släppt handbroms kändes det helt OK.
Men...
Drog handbromsen till första hacket, då kunde jag "lite trögt" rotera hjulet 1dm? innan det blev "tvärstopp". Inget problem att rotera hjulet åt andra hållet 1dm? "tvärstopp". Låter lite som en "järnpinne" som stoppar rotationen.
När handbromsen åter släpps roterar hjulet utan problem. Detta fenomen förbryllar mig!
Problem
Vad kan ha inträffat? (aldrig varit med om något liknande)
Hur ska det åtgärdas?
- By UnleashFusion