NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cargur81
Hejsan alla kloka.

Ja nu var det dags för 18000 mila servicen på vår v 50, Jag försöker lista ut vad som kommer vid den?

kamremmen är bytt av tidigare ägare vid 132750 km och det var 3 år sedan.

Är det någon som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
av cargur81
Nope, det står inget alls, bilen har gått ganska exakt 1000 mil sen förra året så det är ju på året som den ska in på service om det nu gör någon skillnad.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Om jag räknar baklänges 2019-13 år så har TS en 2006:a och serviceintervall 3000 mil eller 1 år.
18000 mil är ju en storservice med byte av:
Kamrem (kan ju skippas, 10 års intervall))
Motorolja
Tändstift
Luftfilter
Kupefilter
samt ett otal kontroller
Jag skulle även kolla hjälpaggregatremmarna och generatorns frihjulskoppling.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag kom ju rätt så nära iaf...
Serviceschema gäller oavsett.
Äger själv en tidig 2005 och i serviceboken finns faktiskt ett serviceschema precis som "dieselputte" sa.
Äger också en 2008 och i den serviceboken står i princip inget.
av Rådlös
Både kamrem och multirem skall bytas före max 10 år, om inte körsträckans intervall infaller först. Detta är utskrift från ett serviceschema utgivet 2016.

Bild
service volvo.PNG
Add description
service volvo.PNG (9.03 KiB) Visad 1933 gånger
Bilagor
hjälprem.JPG
Add description
hjälprem.JPG (92.73 KiB) Visad 1933 gånger
av Rådlös
En fråga i sammanhanget till den som eventuellt vet: Dom fem första siffrorna 174XX, står dom för bilmodell eller är det någon arbetsbeskrivning/instruktion?
av dieselputte
Lite fel av mig, det är i Service och Garantiboken som det står gällande intervall i.

För bensin gäller:

Undehållsservice varje 20000km (olja /oljefilter+ filterbyte kupé + div kontroller)

Intervall tillägg varje 60000km ( 6k, 12k, 18k etc.) Luftfilter insug, tändstift byte.

Intervall tillägg varje 180000km , byte kamaxelrem (Max 10 år) , remspännare och brytrulle. Multirem borde ingå i satsen. Detta gäller 5 cyl bensinare.

I övrigt rekommenderas byte av bromsvätska vart annat år.

Så för TS bil är det väl Underhållsservice + intervalltillägg 60000km som gäller eftersom kamrem är bytt.

Servar du en så pass gammal bil hos Volvo ? Jag servar själv min V50 -06 2.0d och spar kvitton. Får aldrig igen pengarna för original service på en sån gammal bil den dagen man skall sälja den . Utöver olja+filter lägger jag 400kr på SBM assistans försäkring . Jag räknar med att köra bilen tills nåt större haveri inträffar. Tycker den går lika bra och är lika pigg nu som när vi köpte den, pålitlig bil. Värmaren har faktiskt överlevt ännu en vinter , men nu går det inte köra direktstart/timer längre. Skall riva ut den i sommar.

Mest frugan som kör bilen, jag har bil inom jobbet.
Användarvisningsbild
av frasse4
Bränslefilter ska bytas vid 18000 mil också.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]