Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
Gyhlén skrev:De finns inget som säger att de e förbjudet att dra på ett lackskydd, som ja skrev i tidigare inlägg så rekommenderar dom att inte göra detta när bilen e spritt ny och det kommer att införas i service/garantiböcker. Inget rykte bara fakta.

Ur ditt mail Lindfalas från volvo

Om det skulle inträffa något med lacken som kan hänföras till tillverkningsprocessen under garantitid så gäller nybilsgarantin.

Om orsaken kan hänföras till det ev. lackskydd man applicerat gäller inte nybilsgarantin.
Finns redan ett råd att man inte bör lägga på skydd, men det har egentligen inget med garantin att göra..
Bara ett dåligt sätt att försäkra sig om att inget händer med lacken.
Att sedan lacken blir mycket sämre fortare utan lackskydd bryr de sej inte om.
Som sagt är det bara Volvo som håller på med detta och som sagt har jag det från Volvo att garantin kommer alltid att gälla oavsett skydd man lägger på.
Givetvis om skyddet skadar lacken försvinner garantin, men dt tycker jag är en självklarhet.

Greetz
av Lindfalas
Funk skrev: Inget konstigt egentligen, skadar man själv lacken med fel behandling så kan man ju knappast åberopa garanti.

Det paradoxala är ju att handlarna skickar iväg, eller rekommenderar lackbehandling när Volvo själva aldrig rekomenderat det.. Hur det blir nu när Volvo avråder (så tolkar jag införandet i manualerna det) från att göra det ?

/Thomas
Skadar man lacken tycker jag det är självklart att det inte går på garantin. Men det händer ju inte( förutom mycket mycket få enstaka fall)

Som jag sa finns det redan ett råd( iaf från 07). Men det är bara ett råd.. inget som är fakta eller som har någon som helst sanning i.

Varför skulle Volvo vara det enda märke som inte man skulle kunna lägga lackskydd på?
Ford som äger Volvo har inte något sånt i sinna böcker.
Ingen annan heller för den delen.

Tycker det bara är sorligt att det skall vara något så korkat i en manual, dessutom en del Volvo säljare som inte vet bättre heller.

Greetz
av agb007
Vad ni än gör lackförsegla INTE inom minst en månad.

2K klarlack är inte uthärdad när bilen levereras och den är heller inte vattenbaserad som påstås här ovan. Baslackerna är vattenbaserade men som sagt inte klarlacken. Mycket isocyanater och annan mumma i den...
av Lindfalas
agb007 skrev:Vad ni än gör lackförsegla INTE inom minst en månad.

2K klarlack är inte uthärdad när bilen levereras och den är heller inte vattenbaserad som påstås här ovan. Baslackerna är vattenbaserade men som sagt inte klarlacken. Mycket isocyanater och annan mumma i den...

Varför inte???
Ge mej någon som helst förklaring varför det inte skulle gå?
Jag gör det ofta utan några som helst problem.
Dessutom är det mycket sällan som ens en ny bil är helt ny.. ofta är den många veckor/månader innan kunden för den.

Greetz
av agb007
Lindfalas skrev:
agb007 skrev:Vad ni än gör lackförsegla INTE inom minst en månad.

Varför inte???
Ge mej någon som helst förklaring varför det inte skulle gå?
Jag gör det ofta utan några som helst problem.
Dessutom är det mycket sällan som ens en ny bil är helt ny.. ofta är den många veckor/månader innan kunden för den.

Greetz
Precis som jag skrev klarlacken är inte uthärdad dvs den släpper i från sig en hel del som det är bäst att bli av med innan man försöker försegla den. Den andas inte så jäkla bra om man förseglar den.

När 2K klarlack kördes in på Volvo fick man problem med lackskyddet=den vita plasten pga bilen kördes genom en ugn med 80 grader i 10 minuter. Plasten stoppade andningen och därmed reste sig klarlacken. Vet du att bilen är 2 månader så lackbehandla den om du tror på det som metod.
Konstigt nog så är det väldigt ovanligt med olika lackbehandlingar bland folk som arbetar med måleri :???: Tolka det som du vill.
av Lindfalas
Visst om man vill blunda för allt som händer lacken.
Det lilla som den eventuellt kan avge är så otroligt dålig ursäkt för att inte skydda en lack.

JAg lackbehandlar även nästan nygjorda lacker.. Funkar utan några som helst problem.
HAr aldrig ens råkat ut för att en lack skulle bli defekt på grund man skyddar den tidigt. Snarare att den håller sig bättre.
Känner lackare och de skyddar sina bilar så fort de hinner.

Sedan är det konstigt att det bara är Volvo som skulle ha problem med detta.
Inga andra märken eller bilar som har blivit omlackade har dessa problem.
Tolka det hur du vill, men att påstå att det inte går att lackskydda en ny bil är bara löjligt och stämmer inte med verkligheten.

Greetz
Användarvisningsbild
av VolvoFreak89
Min Morfar köpte en ny S60 som rullade in hos ditech direkt när den kom till volvo sen fick han inte tvätta den på en vecka, efter en vecka körde han tillbaka till ditech för en kontroll å efter de kunde han tvätta som han ville :D
av agb007
Lindfalas skrev:Sedan är det konstigt att det bara är Volvo som skulle ha problem med detta.
Självklart är det inte bara Volvo. BMW har i princip exakt samma klarlack som Volvo i vissa av sina fabriker. I de andra har de pulverklarlack.
En pulverklarlack är uthärdad från fabrik en 2K är det inte.

Hur stort problem är det att lackbehandla direkt vet jag inte men jag hade inte gjort det.

En vad jag tror stor anledning att att en lackbehandlad bil ser bättre ut än en från fabrik är att man med medlet lyckas jämna ut kort- och långvågiheten som finns i strukturen.
En av anledningarna till att biltillverkare testat med 2 lager klarlack med slipning i mellan.
av Lindfalas
agb007 skrev:
Lindfalas skrev:Sedan är det konstigt att det bara är Volvo som skulle ha problem med detta.
Självklart är det inte bara Volvo. BMW har i princip exakt samma klarlack som Volvo i vissa av sina fabriker.
Finns flera och de har inga problem alls. Inte ens Volvo har problem, men ändå är det ett tjat om det.
I de andra har de pulverklarlack.
En pulverklarlack är uthärdad från fabrik en 2K är det inte.
I princip...
Hur stort problem är det att lackbehandla direkt vet jag inte men jag hade inte gjort det.
Trots du inte vet så argumenterar du emot.. JAg vet och i princip alla rekondare och lackare vet det och gör i princip det.
Det funkar utan problem. Skulle det varit ett enda problem med det så skulle det vara mycket vanligt.
En vad jag tror stor anledning att att en lackbehandlad bil ser bättre ut än en från fabrik är att man med medlet lyckas jämna ut kort- och långvågiheten som finns i strukturen.
Självklart ser den bättre ut efter en lackbehandling.
Självklart är lacken jämnare och givetvis bryter ljuset bättre.
En av anledningarna till att biltillverkare testat med 2 lager klarlack med slipning i mellan.
Inget de normalt gör.

Dessutom dagens lack är en katastrof. Började för en 5-6 år sedan.
De är vågiga och oblanka.,..

Greetz
av agb007
[
Dessutom dagens lack är en katastrof. Började för en 5-6 år sedan.
De är vågiga och oblanka.,..

Greetz
Nä där håller jag inte med.
De nivåerna som Torslanda ligger på vad gäller kort- långvåg samt glans idag var vi inte i närheten av för 5-6 år sedan. Klarlacken är i sig i princip oförändrad sen -98

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]