...

Moderator: Moderatorer

av anp
GrandDanoise skrev:
anp skrev:Varför missar man sin lucka just för att en vänstersvängande inte blinkar Vänster?
Varför sker inte det om densamme kör rakt fram?
Hur skiljer du ut en vänstersvängande, med påslagen vänsterblinkers, som kommer från ditt klockan 12 från den som kommer klockan 15 om du har en skymmande rondell ( du vet väl vad som är rondell och vad som är cirkulation? ) i mitten/vägen?
Om den vänstersvängande blinkar vänster så vet jag att han åker förbi min infart, om han inte blinkar så ska han inte åka förbi min infart och då kan man fatta beslut tidigare.. (Förutsatt att ALLA gör så...) För att skilja den som kommer från kl: 12 alt. 15 BORDE man klara av med lite avsökning, vilket mina elever gör med lite träning... Har de missat det så ser man det på att blinkersen byter från vänster till höger ungerfär i höjd med kl: 9.
Jo jag vet vad det är för skillnad, vad duktig du är som vet det också! :lol:

/D
Ännu enklare och bättre är i såfall dagens regler, blinkar inte fordonet så kommer det att passera min infart. Blinkar det Höger så kan jag köra ut om jag bedömmer det som säkert.
Likaså borde de flesta klara av med hjälp av träning, att se på ett fordons placering om det avser köra ut ur cirkulationen eller ej vid den ut/infart de står vid.

Bra att du vet skillnaden, hitills har jag känt mig tveksam över dina kunskaper. Jag hoppas också att din lärarroll är bättre IRL än den är här i tråden.
av GrandDanoise
anp skrev:
GrandDanoise skrev:
anp skrev:Varför missar man sin lucka just för att en vänstersvängande inte blinkar Vänster?
Varför sker inte det om densamme kör rakt fram?
Hur skiljer du ut en vänstersvängande, med påslagen vänsterblinkers, som kommer från ditt klockan 12 från den som kommer klockan 15 om du har en skymmande rondell ( du vet väl vad som är rondell och vad som är cirkulation? ) i mitten/vägen?
Om den vänstersvängande blinkar vänster så vet jag att han åker förbi min infart, om han inte blinkar så ska han inte åka förbi min infart och då kan man fatta beslut tidigare.. (Förutsatt att ALLA gör så...) För att skilja den som kommer från kl: 12 alt. 15 BORDE man klara av med lite avsökning, vilket mina elever gör med lite träning... Har de missat det så ser man det på att blinkersen byter från vänster till höger ungerfär i höjd med kl: 9.
Jo jag vet vad det är för skillnad, vad duktig du är som vet det också! :lol:

/D
Ännu enklare och bättre är i såfall dagens regler, blinkar inte fordonet så kommer det att passera min infart. Blinkar det Höger så kan jag köra ut om jag bedömmer det som säkert.
Likaså borde de flesta klara av med hjälp av träning, att se på ett fordons placering om det avser köra ut ur cirkulationen eller ej vid den ut/infart de står vid.

Bra att du vet skillnaden, hitills har jag känt mig tveksam över dina kunskaper. Jag hoppas också att din lärarroll är bättre IRL än den är här i tråden.
Vet inte om min lärarroll är så bra, men resultatet förra året med 23 av 25 klarade uppkörningar på första försöket i Sthlmsregionen är nog högre än vad som krävs! :lol: Så helt kass är jag nog inte! Dessutom Eco-instruktör där flytet är viktig för att hålla jämn fart och spara bränsle!
(Kul att du har så mycket fritid så att du har tid att fundera över mitt liv).

För att återgå till Topic och inte prata om något som inte har med rondeller att göra överhuvudtaget. :roll:

Det du skrev stämmer, men det blir ju lite svårt i 2-filiga rondeller där den som ligger i innerkörfältet blinkar ut väldigt sent, och då blir man stående... Förutsatt att alla blinkar när de ska rakt, vilket de INTE gör!
Men som sagt... Alla kör som de vill, och kommer nog att fortsätta med det!

/D
Användarvisningsbild
av camaro69
GrandDanoise

Åkte förbi Brommaplan häromdagen men såg dig icke.
Är du måhända i Paris och studerar ödmjukhet i trafiken och taktfullhet gentemot dina medmänniskor? :wink:
av anp
GrandDanoise skrev:*klipp*
Men som sagt... Alla kör som de vill, och kommer nog att fortsätta med det!

/D
Problemet som jag ser det, är att körskolor idag lär ut 2 regler. Dels att blinka ut, som det står i trafikreglerna nu. Och dels de gamla reglerna med vänsterblinkning vid vänstersväng.

Jag tycker det verkar väldigt förvirrande dels för dina elever ( vilket man också kan se om man kollar in yngre personers körsätt i cirkulationsplatser ) och dels för de som tog sitt körkort långt innan de här reglerna kom till. Och som lär sig via andras körsätt i ex,vis cirkulationsplatser.

Jag tror vi snabbare kom till en enhetlig körstil om körskolorna konsekvent lärde ut endast högerblinkning till sina elever.

För övrigt är jag lite nyfiken på hur du ser på informationsbiten i vänsterblinkning.
Med de gamla reglerna skulle vi inte blinka alls vid färd rakt fram.
Vid färd till vänster skulle vi blinka vänster genom hela manövern, och Höger vid högersväng ( precis som idag ).
Men varför undanta medtrafikanterna direkt till Höger, och rakt fram information om att man avser passera alt, svänga innan deras ut/infart då man kör rakt fram/genom cirkulationen?

Varför bara delge medtrafikanterna den "extra" informationen vänsterblinkersen ger, vid vänstersväng?

Står jag direkt till Höger om en bilist som kör in i en cirkulation, så spelar det mig ingen eller liten roll att veta att denna tänker svänga Vänster. jag är ju lika "hindrad" av denne som den som bara tänker köra rakt. Men där får jag ju ingen information alls med de gamla reglerna.

Visst kan man hävda att ingen blinkers alls minnebär färd rakt fram, men varför då motsätta sig dagens regler? ( inte du då, men andra har ju gjort det )
av GrandDanoise
Tycker personligen att en kombination av gamla och nya varianten av blink är tydligast. Vet inte var ni bor och hur cirkulationsplatserna ser ut, men det verkar som om vissa drabbas av rondeller modell högbygge... Runt Sthlm så är majoriteten av rondeller låga och man ser igenom dem..
Sen så bryr jag mig personligen inte om eller hur en person blinkar i en rondell, man ser de mest sjuka varianter, även hos yrkeschaufförerna! :shock:
Känns mao. ganska meningslöst att diskutera hur man ska BLINKA - det har redan gjorts på detta forum tidigare med samma "framgång" som nu? Det som är det mest korkade med cirkulationsplatser, och BÖR diskuteras är att man jämnställt dem med enkelriktade gator med följd att man får svänga till vänster ifrån det högra körfältet, vid tvåfiliga cirkulationsplatser UTAN anvisningar i luften!
Att människor ska försöka bedriva "undervisning" i cirkulationskörning här på forumet verkar ju allmänt döfött... 8)

/D
av GrandDanoise
camaro69 skrev:GrandDanoise

Åkte förbi Brommaplan häromdagen men såg dig icke.
Är du måhända i Paris och studerar ödmjukhet i trafiken och taktfullhet gentemot dina medmänniskor? :wink:
Och vad ville du säga med det här? Hmmm... :???:
Hur som...
Prova att åka förbi en gång till....
Du verkar ha lite att göra på fritiden. :lol:

PS! Om du varit i Paris nån gång med bil, så borde du förstå att det är fel ställe att studera sånt på, men det kanske var ett misslyckat försök till ironi?DS! :roll:

/D
av anp
GrandDanoise skrev:Tycker personligen att en kombination av gamla och nya varianten av blink är tydligast. Vet inte var ni bor och hur cirkulationsplatserna ser ut, men det verkar som om vissa drabbas av rondeller modell högbygge... Runt Sthlm så är majoriteten av rondeller låga och man ser igenom dem..
Sen så bryr jag mig personligen inte om eller hur en person blinkar i en rondell, man ser de mest sjuka varianter, även hos yrkeschaufförerna! :shock:
Känns mao. ganska meningslöst att diskutera hur man ska BLINKA - det har redan gjorts på detta forum tidigare med samma "framgång" som nu? Det som är det mest korkade med cirkulationsplatser, och BÖR diskuteras är att man jämnställt dem med enkelriktade gator med följd att man får svänga till vänster ifrån det högra körfältet, vid tvåfiliga cirkulationsplatser UTAN anvisningar i luften!
Att människor ska försöka bedriva "undervisning" i cirkulationskörning här på forumet verkar ju allmänt döfött... 8)

/D
Meningslöst att diskutera!?
Vad annars göra på ett diskussionsforum där fordon och trafik är huvudintresset? Och vart kan du enklare nå ut till en stor grupp människor, med en tankeställare om något. I det här fallet körning i cirkulationsplatser, än på ett allmänt forum?
Jag tycker det är en intressant diskussion, och jag kanske inte har rätt. Men kan ändå väcka frågeställningar bland de forumister som läser.

Och är du verkligen trafiklärare, så borde du väl, om du har argument för det, ta chansen att lära ut hur köra bil.
Du, om någon, borde ju kunna hjälpa till att föra diskussionen framåt.
Att kalla andra för sjuka, mongos och nötter, är inte rätt sätt :wink:

Att det skulle vara korkat att jämför cirkulationsplatser med enkelriktade gator, kan jag inte hålla med om.
Tidigare jämförelse med en fyrvägskorsning, ser jag som mer konstigt.

I en cirkulation, kan du ju bara köra åt ett håll enligt gällande regler, precis som på en enkelriktad gata.
Att det skulle vara en korkad jämförelse, har jag mycket svårt att se.
av GrandDanoise
anp skrev:Meningslöst att diskutera!?
Vad annars göra på ett diskussionsforum där fordon och trafik är huvudintresset? Och vart kan du enklare nå ut till en stor grupp människor, med en tankeställare om något.
Att tro att man kan påverka folk så att de ändrar tankesätt genom att diskutera här blir nog svårt! :lol: Dessutom är det väl ingen här inne som tycker att rondellkörning är svårt? Destå fler finner den lite irriterande emellanåt..

anp skrev:Jag tycker det är en intressant diskussion, och jag kanske inte har rätt. Men kan ändå väcka frågeställningar bland de forumister som läser..
Men är det så intressant så den kräver flera trådar, där ingen viker sig? Alla fortsätter att köra som dom vill, inget fel med det...

anp skrev:Och är du verkligen trafiklärare, så borde du väl, om du har argument för det, ta chansen att lära ut hur köra bil.
Du, om någon, borde ju kunna hjälpa till att föra diskussionen framåt.
Att kalla andra för sjuka, mongos och nötter, är inte rätt sätt..

Skulle jag hitta på ett fejkat yrke så hade jag garanterat valt ett häftigare än trafiklärare! :lol: :lol:
Ang. Mongos så är det ett talesätt, om det verkar stötande så kan väl någon här inne vara snäll och anmäla den svenska utgivaren av en av de roligaste filmerna: -"Den där Mary"... :D
Sen kanske du ska testa att sätta dig i en övningsbil 40 timmar i veckan i Stockholmsområdet.... Får se vad du tycker om dina mottrafikanter efter det! :o
anp skrev:Att det skulle vara korkat att jämför cirkulationsplatser med enkelriktade gator, kan jag inte hålla med om.
Tidigare jämförelse med en fyrvägskorsning, ser jag som mer konstigt.
Då kan du ju kanske förklara vad som är bra och trafiksäkert med att tillåta vänstersväng ifrån det högra körfältet vid 2 filiga cirkulationer?
Är det nån som ligger i det vänstra körfältet och ska åka RAKT fram i cirkusen och vill välja vänster körfält efter rondellen skall alltså vara beredd att tvärbromsa för en som ska svänga vänster ifrån det högra??
För det är ju det som hänt med de nya reglerna. Skulle bara vara kul att höra vad som är så bra med det..
anp skrev:I en cirkulation, kan du ju bara köra åt ett håll enligt gällande regler, precis som på en enkelriktad gata.
Att det skulle vara en korkad jämförelse, har jag mycket svårt att se.
Med jämnställningen med enkelriktad gata så spelar inte vägmarkeringarna innan cirkus någon roll... Eftersom nya regler gäller när du kör in i cirkusen - eftersom det är en helt "ny" gata man kommer in på. Mao. ligger nån i ett körfält med en vägmarkering som talar om att det körfältet BARA går till höger, så kan han åka höger/rakt/vänster utan att bryta mot nån regel. Hur förvirrande kan det bli? :roll:

Hoppas att jag bidrog med nån tankeställare! :???:

/D
av anp
Svårt kanske det är, eller inte.
Ju mer jag läser av ivrare för vänsterblinkers, ju mer förståelse för deras tankesätt får jag. Därmed inte sagt att jag på något sätt delar det.

Personligen har jag intagit en mer tydlig körstil i flera trafiksituationer efter att ha fått ett ökat intresse för trafikregler mm.
Många jag diskuterar trafik med, blir också mer och mer intresserade av trafik och trafikregler. Och ju mer kunskap och förståelse man har om en sak, desto bättre. Eller?

Vad gäller stockholmstrafiken, så räcker det gott och väl med de tillfälliga besök jag gjort i den. Men vi får väl den trafik vi förtjänar...

Vari ligger skillnaden i att köra rakt, eller svänga Vänster i det vänstra körfältet?
Svänger du Vänster i det vänster körfältet, kan du ju få medtrafikanter i det högra körfältet vid 2 tillfällen.
Oavsett din färdväg i det vänstra körfältet, så har du ju väjningsplikt mot trafikanter i det högra i.o.m filbytet.

Det vänstra körfältet innebär alltid risker i.o.m att det kräver filbyte med kraftig "död" vinkel. Det högra körfältet ger en ökad säkerhet, samtidigt som det kan minska trafikgenomströmningen i cirkulationen.

Provkör en oglasad skåpbil med små backspeglar, så upplever du en stor nackdel med vänstersväng via det vänstra körfältet.

Så vari ligger skillnaden, och den farlighet du antyder?

Stockholmstrafiken har jag som sagt liten erfarenhet av, men för det mesta så stannar alla anslutande trafikanter vid stopplinjen oavsett min placering i cirkulationen. Jag gör också ofta så, just för att bli absolut säker på vart det eller de fordon som befinner sig i cirkulationen tänker ta vägen i.o.m att jag har väjningsplikt mot de fordon som befinner sig i cirkulationen.

Cirkulationen, eller gatan är ju enkelriktad, Någon tvekan eller diskussion om det kan väl inte finnas?
Väg/skyltmarkeringar i cirkulationen måste ju följas oavsett markeringar innan cirkulationen, precis som en flerfilig enkelriktad gata/väg.
av GrandDanoise
anp skrev: Svänger du Vänster i det vänster körfältet, kan du ju få medtrafikanter i det högra körfältet vid 2 tillfällen.
Oavsett din färdväg i det vänstra körfältet, så har du ju väjningsplikt mot trafikanter i det högra i.o.m filbytet.
Jo, du har väjningsplikt mot alla i höger när du väl hamnat i det vänstra, mao. så försvinner smidigheten med rondellen... Den som ligger i det vänstra körfältet vet alltså ALDRIG vart den i höger ska ta vägen! :shock:
Och eftersom vissa inte tycker att man ska blinka vänster vid vänstersväng så får man då heller ingen förvarning om att den i det högra fältet ska fortsätta runt i yttervarv.. :o (Hur kan man få en i det högra körfältet vid 2 tillfällen, ska väl bara byta dit EN gång - så länge man inte byter så är det ingen risk eller?)
anp skrev:Det vänstra körfältet innebär alltid risker i.o.m att det kräver filbyte med kraftig "död" vinkel. Det högra körfältet ger en ökad säkerhet, samtidigt som det kan minska trafikgenomströmningen i cirkulationen.

Provkör en oglasad skåpbil med små backspeglar, så upplever du en stor nackdel med vänstersväng via det vänstra körfältet.
Kört budbil, terrängbil, pick-up, taxi med svarta rutor och limousine med vägg till passagerar utrymmet, så jag behöver inte provköra ett skåp.. :wink:
Du nämnde själv nackdelen med att man får svänga till vänster från det högra när du skrev ordet "risk". Varför göra 50% av körfältsvalen riskfyllda? Inte bättre att H=höger/rakt och V=rakt/vänster? I min värld så blir det 100% säkrare! 8)
Ska alla köra säkert och välja det högra så blir det dessutom trafikinfarkt vid det alla större rondeller i Sthlms-området mellan 07.00-09.00 och 16.00 och 19.00...
Sen kan man undra hur smidigt det blir om man "måste" välja det högra körfältet för att känna sig säker, om man ska till vänster strax efter cirkusen? Måste trängas och byta körfält DIREKT efter rondellen när alla gasar sig ur den samma är inget vettigt.. :???:
Däri ligger skillnaden, och den farlighet jag antyder.
anp skrev:Stockholmstrafiken har jag som sagt liten erfarenhet av, men för det mesta så stannar alla anslutande trafikanter vid stopplinjen oavsett min placering i cirkulationen. Jag gör också ofta så, just för att bli absolut säker på vart det eller de fordon som befinner sig i cirkulationen tänker ta vägen i.o.m att jag har väjningsplikt mot de fordon som befinner sig i cirkulationen.
Lyxiga cirkulationer med stopplinje, och definitivt osmidiga..
Men, men...
Stannar man i "onödan" och missar man sin lucka så riskerar man att bli påkörd bakifrån av nån som söker av trafiken till vänster och "tror" att framförvarande bil kört iväg... Varit med om det 5 ggr. med min bil... Inte vållande, men bilen blir inte helare för det... :cry:

anp skrev:Cirkulationen, eller gatan är ju enkelriktad, Någon tvekan eller diskussion om det kan väl inte finnas?
Väg/skyltmarkeringar i cirkulationen måste ju följas oavsett markeringar innan cirkulationen, precis som en flerfilig enkelriktad gata/väg.
Med vägmarkeringar menar jag INTE de vita strecken som skiljer körfälten åt...
Säg så här:
Du ska rakt fram i en cirkulation, PILAR i marken visar att det högra körfältet ENDAST går åt höger (målad pil - vinklad till höger).
I det vänstra körfältet finns en målad pil som pekar rakt fram och vänster... (2 pilspetsar). En normal människa som ska rakt väljer alltså det vänstra körfältet eftersom pilarna anger körfältens riktning. MEN eftersom cirkulationen så fiffigt är jämnställd med en enkelriktad gata så kan den som är påläst eller "mindre trevlig" strunta i pilmarkeringarna, och köra VÄNSTER ifrån det högra körfältet - mao. helt enkelt strunta i PILARNA utan att göra nåt fel, eftersom han nyss kommit in på en ny "gata" med andra regler! Är det nån som tycker att det låter vettigt? Det tycker inte ens förarprövarna på V.V. men de kan inte kugga nån för det, om de ser sig för lite... (Tyvärr så brukar de som kör upp på det sättet kugga för annat, för det brukar vara dålig koll på mer om de vågar sig på en sån manöver i Sthlm-trafiken!) 8)

/D

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]