Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SörenS
Hej,

Verkar som jag fått något fel med innertemp på min bil, V70 -09 2,5FT.
Kör i Läge Auto, typ 21 grader. När man startar bilen kall så skickar den ut varmluft precis som vanligt(som den ska) men när den sedan kommer upp i temp så fortsätter den med varmluft, det blir tillslut alldeles för varmt inne i bilen. Sedan efter ca 1,5 mil körning så slår det om och kommer kall-luft, slutar då med att man istället sitter och fryser. Får då ställa upp temperaturen till typ 29-30 grader för att få normal temp.

Vad kan ha hänt, kan någon givare ha gett upp?

Mvh
Användarvisningsbild
av Mabuse
Jag har ingen personlig erfarenhet Volvo, men min gamla Peugeot hade en liten fläkt som satt innanför instrumentbrädan som sög in luft genom ett litet galler i mittkonsolen (tror den sitter i övre högra hörnet på ACC-konsolen på Volvon). Innanför det lilla gallret sitter temp-sensorn för inneluften. Om fläkten har stannat eller det är damm som blokerar luftflödet tar det för lång tid för sensorn att reagera och då får man den symptom som du beskriver.

Är det bara damm som blockerar så kan det hjälpa att blåsa till kraftigt i gallret för att damma ur den. Har fläkten stannat blir det värre, där har jag inga tips pga bristande erfarenhet.
Användarvisningsbild
av apersson850
En dammsugare framför givargallret kan också göra nytta.
av S6024t
Kostar inte många kronor på Volvo, inget svårt att byta heller. Sitter ett lite gallerhål på högra kanten på mittkonsollen ...
av SörenS
Hej,

Tackar för allaa svar. Jag har testat att dammsugit hålen men ingen skillnad. Hur får man isär mittkonsolen så att man kan byta givare?

Mvh
Bakre länkarmsbussning

Såg på Youtube att det finns "f&o[…]

Volvo car UX

Tänkte det också. Tack för lä[…]

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husgav[…]

webasto doserpump v70n 07

Går bra med 12V