Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inte kul, jag har också varit med om vevhusventilationsproblem förut. Då kom det fram att punkten "rengöring av vehusventilation" på Volvo-verkstaden bara handlade om att blåsa med tryckluft i några övre rör (för att inte riskera att blåsa ner något som kunde fastna längre ner).

Bilen känns iallafall mycket piggare nu! Vet inte om ett kamremsbyte kan göra susen?
Bilen har nu gått 100 mil sedan åtgärd av oljeläckan. Tyvärr har ett nytt problem dykt upp. Bilen ryker vitt ur avgassystemet och det luktar bränt (som bränd koppling). Det luktar också ovanligt mycket bensin. Det ryker inte vid start, utan först efter att man kört ca 200 meter.

Den drar inte kylarvätska och kylarvätskan ser normal ut. Däremot ser man ingen olja på oljestickan. :-o Jag har fyllt på ca 5 dl motorolja, utan att det syns alls på oljestickan. Nu vet jag inte om jag vågar fylla på mer... ifall all olja är i vevhusventilationen. :crying: Ingen oljetryckslampa lyser.

Jag har testat att hålla handen över oljepåfyllningsöppningen och det blåser inte ur hålet, men det är heller inget riktigt sug. Men det låter wow, wow när jag lägger för hålet med handen och sedan tar bort handen. Hur mycket sug ska det vara egentligen?

Vad kan vara fel nu?
Kan nog vara vevhusventilationen i alla fall, du gjorde väl inget åt den om jag fattade rätt? När du fixade packboxarna så kanske bilen började trycka ut olja i turbon istället. Då får du bränd olja i avgaserna som ger en vit rök och otrevlig lukt. (Been there, done that som jag skrev i tidigare inlägg.)
Var det händelsevis lite extra kallt när problemet uppstod?
Ja, det var -15 grader. Sedan kom det extremt mycket snö och snösvängen skottade så att bilen blev instängd av snödrivor, så bilen har vilat upp sig i drygt en vecka. Nu är det ett par plusgrader och den ryker efter att man kört ett tag, men inte vid start.
Nej, inget gjordes åt vevhusventilationen. Men det blåser inte ur oljepåfyllningshålet och det borde det väl göra ifall det är problem med vevhusventilationen?
Det låter ju helt klart som täppt vevhusventilation. När det blir extra kallt så blir "klägget" extra segt och så fryser det kondensvatten i det. Röken du har nu kommer nog från den oljan som blev liggande i ljuddämparna när det hände. (Min luktar/ryker fortfarande lite trots att det hände förra vintern.) Har du tur så klarar du dig utan följdskador, har du otur så får du byta dina nya packboxar en gång till eller så får du ett turbohaveri p.g.a. oljekoks. Jag skulle i alla fall se till att fixa vevhusventilationen snarast. (Alltså den stora operationen med att ta ner insug etc, inte dutta med lite tryckluft.)
Det kan ju vara läge att klaga hos verkstaden som inte tyckte du behövde göra rent vevhusventilationen också. Om dom byter flera packboxar så borde dom ha funderat lite på orsaken till att dom läcker tycker jag.
Och fyll på olja till normal nivå.
Jag kan ju tillägga att jag märkte heller inget tecken på övertryck vid oljesticka/påfyllningshål varken före eller efter min "propp". Men oljefällan och kanalerna ner i tråget var helt igenkleggade för mig. Så det där med "gummihandsketrick" etc. ger jag inte mycket för.
Allinug skrev: lör 09 feb 2019, 17:02 Jag har fyllt på ca 5 dl motorolja, utan att det syns alls på oljestickan. Nu vet jag inte om jag vågar fylla på mer... ifall all olja är i vevhusventilationen. :crying: Ingen oljetryckslampa lyser.
Fyll olja till stickan visar max!
Kör den inte, om du inte ens ser nivån!

Oljan kan omöjligt "rinna in" i vevhusventilationen.

Är vevhusventilationen tät, blir det övertryck, så det kan börja läcka eller ökad oljeförbrukning.
Men lösningen är INTE att för lite olja.
Då får du än värre problem.

Du känner inget sug med handen, ens om ventilationen är frisk.
Sätt en ballong över olja stickans rör, eller en engångshandske över oljepåfyllningsöppningen.
Blåser den (eller ballongen) upp är det tätt. Vill handsken ner, (eller ballongen sugs ihop) är det helt ok.

Sätt ingen handske över, om du inte har silen där. Då kan den åka ner till kamaxlarna, och det vore inget bra.

Men!
Ventilationen kan frysa TILLFÄLLIGT. Dvs fungera finfint, men när den fryser blir det tätt.
Så gör detta test när du har symptomen med röken.

Turbo är känsliga med detta.
Nu har jag fyllt på olja till mittemellan min och max, tror det rör sig om totalt 1,5-2 liter som jag har fyllt på.

Jag har testat handsktricket, när bilen börjat ryka vitt efter en kort bits körning. Det verkar vara bra undertryck för handsken vill sugas in i påfyllningshålet. Det var lite chokladigt på insidan av påfyllningslocket.

Kylarvätskan ser fortfarande normal ut.

Det ryker en hel del vitt under ca 15 minuters körning. Vid kopplingen nertryckt var det mindre rök och det rykte betydligt mer vid gaspådrag. Efter 15 minuters körning så rykte det inte mer om denna bil än om andra bilar. Men på håll såg man en blå ton ur avgasröret, vid gaspådrag. Det luktar fortfarande väldigt illa om avgaserna, som bränd koppling. Efter att bilen stängts av så fortsatte det att ryka ur avgasröret ett par minuter.

Bilen går bra annars.

Vad ska man tro är på gång? Kommer problemen att gå över om man kör bilen mer, eller ska man helst inte köra mer nu?
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]