Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v60d6
Hej

Något som vet hur AWD läget fungerar på plug-in hybriderna?
För följande fel när jag försöker aktivera det;
"AWD är ej tillgänglig på grund av tillfälliga begränsn. i hybridsystem"

I instruktionsboken står följande;
"Temporär systembegränsning, t.ex. ej korrekt arbetstemperatur."

Kan man se arbetstemperatur någonstans? Eller finns det något annat sätt att avgöra vad som är fel?

Bilen är en V60 D6 2015
Jag får det ibland när jag försöker välja pure och bilen stått ute över natten, men awd har i princip alltid fungerat. Det brukar ta 30-60 sek innan pure fungerar. MY 2014

Skickat från min G8341 via Tapatalk

av v60d6
Har bilen i garage, runt 10 grader varmt. Var runt 0 grader ute idag. Borde fungera kan tyckas.
När jag väl var framme (~20min senare) så testade jag att stänga av/starta. Då fick jag AWD läget direkt.

Antar att det är batterierna som är för kalla när man får "ej korrekt arbetstemperatur i hybridsystemet".
Har läst någonstans att GTE:n stänger av eldrift vid -10. Hur värmer Volvo batterierna som?
av v60d6
Hittade denna text på Volvos hemsida;
"The battery pack also has an integrated water-cooling system, which is a connected to the car's climate control unit."

Antar att man måste köra dieselvärmaren som förvärmning för att batterierna ska få rätt arbetstemperatur.
av v60d6
Verkar vara "standard" på Volvo plugin bilar att AWD fungera på detta sätt;

"En vänlig kollega väljer att förevisa detta på bästa sätt ­– genom att helt enkelt köra ut en bit i snön. Resultatet blev att bilen sitter rejält fast, vilket kanske inte är förvånande. Däremot var det första som hände att drivlinan sa upp bekantskapen med bakhjulen. På skärmen i mittkonsolen stod det klart och tydligt att AWD inte var tillgängligt på grund av begränsningar. Kanske inte det meddelande man som bilägare vill få just i det läge man tror att fyrhjulsdriften ska hjälpa en."

https://allatjanstebilar.nyteknik.se/tj ... -svansglad

Som förövrigt publicerade artikeln igår, vilket sammanträffande.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
I 10 grader har min aldrig haft problem, det skall vara några minus för det, och då fungerar awdn men inte pure. Antingen är det olika mjukvara på my 14 vs my 15, eller så är något tokigt på din, olika fungerar de iaf

Skickat från min G8341 via Tapatalk

av v60d6
Jasså, va bra. Då finns det hopp :)
Är det någon som vet om bilen skapar några felkoder angående detta? Funderar på om man ska boka tid på Volvo för felsökning.
av JOHARA
Har vid två tillfällen råkat ut för att hybridsystemet ej är tillgängligt och bidragit till att krislägen uppstått.

- Körde fast på ett oplogat vägavsnitt. Det hade bildats en kudde under bilen och tappade bakhjulsdriften. Satt fast med spinnande framhjul. Fick till slut hjälp av en traktor, pinsamt och lite naivt att tro att jag tar mig fram med mina 740Nm ...

- körde fast på plan mark (min egen gårdsplan), det hade kommit nysnö och frånfället av bakdriften gjorde att ena framhjulet grävde en grop som ej gick att komma ur. Gick bärsärk på menyinställningarna för att tvinga bilen att driva på alla hjul, gick inte alls ... Stängde av bilen helt många gånger och vid några kom driften på bakhjulen igång ett par sekunder men samma sak igen ... Stängde av och gick in ... Provade igen efter ca en timme och då fungerade bakdriften ca 10 sekunder ... Det räckte till att göra gropen till ett spår på tre decimeter, då kom jag till slut loss på bara framhjulsdriften genom att gunga ... Hade inte kört fast om fyrhjulsdriften varit tillgänglig.

En teori är att det har packats snö i hjulnaven/absgivarna ... Finns inte så många andra givare ... Problemet har varit temporärt och full funktion har kommit tillbaka efter varje incident.

Önskvärt hade varit att ha en awd-knapp för låg fart med permanent drift på samtliga hjul.

Hej, har fått rost vid gångjärnet[…]

Olje pumpen hur mycket glapp spel ska det vara i e[…]

HJÄLP!! Min sambos Volvo v70 2.4 automat 20[…]

760 tändningslås?

Den startar direkt om man drar en kabel från[…]