NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Någon som bytt bränslefilter på Volvo S40N 1.8 liters bensin och kan berätta/visa bild på vart det sitter ?

/M
av mortimer
Är det bara att byta det som vilket annat bränslefilter som helt som är monterat på det sättet eller behöver man lufta något/köra bränslepump manuellt ?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Om din bil inte har filtret som visas i videon, så är filtret integrerad med pumpen i bränsletanken, och ska normalt inte bytas. (endast om tryck/flöde inte är ok)
Det externa filtret är sällsynt i Skandinavien.

Har din bil det externa filtret, koppla bort relä/säkring till bränslepumpen, start motorn (om den startar) så att trycket i bränslesystemet faller. Ta bort det gamla filtret... (det kommer att rinna 2-3dl bensin ur filtret)
Montera nytt filter, och säkring/relä. Tändning på i några sekund, tändning av, repeteras ett par gånger.
Start motorn...
av mortimer
Hej igen
La mig under biden nu idag. Hittar inte filtret där det borde sitta och normalt sitter (enligt tidigare inlägg) utan verkar sitta något som man kan misstänka är bensinfilret på tvärbalken bak. Är detta bensinfiltret ?
På en av bilderna ser man någon form av avluftningsslang som sitter på filterbehållarens vänstra sida och sticker upp som ett periskop och vinklat i toppen.
Motorkoden vill jag minnas heter 4M5G och bilen är tillverkad 2004-06-xxx

Bild
Bild
Bild
Bild
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]