Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
Om km-skatten endast gäller elbilar, vilket ju är logiskt då det inte finns något praktiskt problem att beskatta användnkngen av fossilbilar, så vore det nog effektivast att beskatta efter laddcykeln på batteriet. Att man får betala baserat på hur många kw man trycker in i batteriet. Beskattningsmetoden skulle ju då bli likartad för alla drivmedel vilket ju vore bra.
av osla
Fjonsson skrev:
joel80 skrev: lör 02 feb 2019, 01:19
Fjonsson skrev:
Med tråkig menar jag främst designen. Jag tycker Nissan Leaf är en av dom fulare bilarna på marknaden.
Min sommarbil är en Porsche Cayman. Det gör mig ingenting att du är snabbare vid rödljusen. Jag håller mig gärna undan.
Jag har inte provkört Nissan Leaf ännu. Men jag har kört Jaguar I-pace så jag har en uppfattning om hur det är att köra elbil.
Ah.. Den förra Leafen tycker jag också var riktigt ful o h absolut inget jag ville ha. Nya är dock rätt okej. Ser ut som en vanlig bil.. 20190202_011812.jpeg
Design är ju subjektivt och det handlar ju bara om personliga åsikter.
Den förra Leaf var ju en kalle anka-liknande bil som mycket få skulle säga är ser bra ut. Många bryr sig inte om utseendet och det är väl där man sålde sina bilar.
Nya versionen duger inte heller.
För det första har bilen för små hjul. För mycket framåtlutande design. Strålkastarna går för långt bak på framskärmarna och grillen går för långt ner.
Avbrottet i linjen under fönstren, stukade taklinjen och det för höga bakpartiet. Den japanska inredningen ovanpå det och jag vet inte hur sittkomforten är. Även om det vore perfekt skulle det inte kompensera.
Det är nog det som stör mig mest med elbilarna. Omställningen ska ske nu och då får man lov att ta vad marknaden erbjuder. Det finns inte en enda elbil på marknaden idag som jag skulle vilja ha. Kanske som tredjebil för ren pendling men samtidigt är det pendlingen jag tycker är viktigast.
Om du tar min kritik på din bil som ett personligt påhopp så är det inte alls min mening utan bara ett led i förklaringen till varför det finns andra bilar fortfarande. Teslaägare har ju svårast med den frågan men många elbilsägare grubblar säkert.
Svaret är ju att bilarna inte duger och alla kan inte tänka sig att kompensera bristerna med en låg milkostnad.
exakt, finns inte en elbil idag som känns kvalite, allt på bilen känns som billig plast, ingen kvalitets känsla alls. inget sånt där fint dörrtjoff då man stänger dörren, mer ett ihåligt skrammel, hela bilen känns rapplig, och så är varenda asiatisk bil, ingen inlevelse i dom bilarna, bara det fungerar. det är tråkigt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fjonsson skrev: lör 02 feb 2019, 10:07 Om km-skatten endast gäller elbilar, vilket ju är logiskt då det inte finns något praktiskt problem att beskatta användnkngen av fossilbilar, så vore det nog effektivast att beskatta efter laddcykeln på batteriet. Att man får betala baserat på hur många kw man trycker in i batteriet. Beskattningsmetoden skulle ju då bli likartad för alla drivmedel vilket ju vore bra.
Ska du beskatta hur mycket du laddar måste skatte-systemet byggas in i bilen. Annars kommer man att ful-ladda i ett vägguttag hemma och på jobbet.

När man ändå bygger in systemet vill man lägga till position så man kan styra på sträcka och plats och inte bara på hur mycket man laddar.

Då kan man tex ta olika mycket för den som kör in till Stockholm city och parkerar jämfört med den som kör runt med budbil och lägger massa mil utan att passera portalerna.
Användarvisningsbild
av joel80

Fjonsson skrev:
joel80 skrev: lör 02 feb 2019, 01:19
Fjonsson skrev:
Med tråkig menar jag främst designen. Jag tycker Nissan Leaf är en av dom fulare bilarna på marknaden.
Min sommarbil är en Porsche Cayman. Det gör mig ingenting att du är snabbare vid rödljusen. Jag håller mig gärna undan.
Jag har inte provkört Nissan Leaf ännu. Men jag har kört Jaguar I-pace så jag har en uppfattning om hur det är att köra elbil.
Ah.. Den förra Leafen tycker jag också var riktigt ful o h absolut inget jag ville ha. Nya är dock rätt okej. Ser ut som en vanlig bil.. 20190202_011812.jpeg
Design är ju subjektivt och det handlar ju bara om personliga åsikter.
Den förra Leaf var ju en kalle anka-liknande bil som mycket få skulle säga är ser bra ut. Många bryr sig inte om utseendet och det är väl där man sålde sina bilar.
Nya versionen duger inte heller.
För det första har bilen för små hjul. För mycket framåtlutande design. Strålkastarna går för långt bak på framskärmarna och grillen går för långt ner.
Avbrottet i linjen under fönstren, stukade taklinjen och det för höga bakpartiet. Den japanska inredningen ovanpå det och jag vet inte hur sittkomforten är. Även om det vore perfekt skulle det inte kompensera.
Det är nog det som stör mig mest med elbilarna. Omställningen ska ske nu och då får man lov att ta vad marknaden erbjuder. Det finns inte en enda elbil på marknaden idag som jag skulle vilja ha. Kanske som tredjebil för ren pendling men samtidigt är det pendlingen jag tycker är viktigast.
Om du tar min kritik på din bil som ett personligt påhopp så är det inte alls min mening utan bara ett led i förklaringen till varför det finns andra bilar fortfarande. Teslaägare har ju svårast med den frågan men många elbilsägare grubblar säkert.
Svaret är ju att bilarna inte duger och alla kan inte tänka sig att kompensera bristerna med en låg milkostnad.
Tog det inte personligt alls utan håller med. Utbudet på elbilar i många olika utföranden är än så länge allt för lågt. Man måste ha stor valfrihet för att det ska passa alla.
Sittkomforten i Leafen var en av de saker jag var mest orolig för efter att komma från Volvo.. Men det har funkat bra. Stolarna är inte lika bra som i Volvon men tillräckligt, jag får inte ont eller blir stel under längre körningar.

Jag har samma storlek på hjul på Leafen som på V60'n. (16" vinterdäck o 17" sommar.)
Men du gillar troligen ett par storlekar större. :)
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Jag tror du blundar för vad den typen av teknik innebär. Den är bortom skatteintäkter och eftersom det rör sig om elbilar finns det ju inte heller några större lokala miljöproblem att hantera. Varför är det så viktigt att med eknomiska styrmedel begränsa var elbilarna får köras? Kan man tänka sig områden där människor med lägre resurser inte kan köra? Som trängselskatt men inte bara där det är trångt? Vad är syftet menar du?
Naturligtvis skulle laddhistoriken kunna lagras i bilen och distribueras vid laddning eller senast vid besiktningen.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Med för små hjul menar jag att hjulen ser för små ut i förhållande till bilens kaross. Jaguar i-pace har motsatt problem. För stora hjul. Stör harmonin.
Användarvisningsbild
av joel80

VolvoB20 skrev:
Fjonsson skrev: lör 02 feb 2019, 10:07 Om km-skatten endast gäller elbilar, vilket ju är logiskt då det inte finns något praktiskt problem att beskatta användnkngen av fossilbilar, så vore det nog effektivast att beskatta efter laddcykeln på batteriet. Att man får betala baserat på hur många kw man trycker in i batteriet. Beskattningsmetoden skulle ju då bli likartad för alla drivmedel vilket ju vore bra.
Ska du beskatta hur mycket du laddar måste skatte-systemet byggas in i bilen. Annars kommer man att ful-ladda i ett vägguttag hemma och på jobbet.

När man ändå bygger in systemet vill man lägga till position så man kan styra på sträcka och plats och inte bara på hur mycket man laddar.

Då kan man tex ta olika mycket för den som kör in till Stockholm city och parkerar jämfört med den som kör runt med budbil och lägger massa mil utan att passera portalerna.
Som VolvoB20 skriver är det troligt att man kommer köra det på position. Frågan är bara hur man tekniskt löser det. I värsta fall gör dom som med försäkringar.. Alltså beroende på var man bor. Men förhoppningsvis inte.

Kilometerskatten kommer gälla alla bilar oavsett drivmedel. Man kommer inte motverka ökningen av miljövänligare fordonsflotta genom att lägga en skatt på enbart bilar med eldrift.
Användarvisningsbild
av joel80

Fjonsson skrev:Jag tror du blundar för vad den typen av teknik innebär. Den är bortom skatteintäkter och eftersom det rör sig om elbilar finns det ju inte heller några större lokala miljöproblem att hantera. Varför är det så viktigt att med eknomiska styrmedel begränsa var elbilarna får köras? Kan man tänka sig områden där människor med lägre resurser inte kan köra? Som trängselskatt men inte bara där det är trångt? Vad är syftet menar du?
Naturligtvis skulle laddhistoriken kunna lagras i bilen och distribueras vid laddning eller senast vid besiktningen.
Det handlar om alla bilar och det är som jag förstått trängsel/trafikintensitet man går på. Ju högre trafikbelastning på vägarna (eller ju närmre storstäder) desto högre km-skatt.
Användarvisningsbild
av joel80
Jallemet skrev:Eftersom subventioner inte fungerar i det långa loppet så kommer vi att bli skattade åt "rätt" håll.
Bonus - Malus kommer reglera sig själv.. Den är självfinansierad och ju färre malus-bilar som säljs desto lägre kommer gränsen för när man får bonus bil för att sen minskas i summa även för rena elbilar. Så dom sa innan införandet i allafall...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 21

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]