NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
P210 skrev:
emastar skrev: tis 29 jan 2019, 20:07 Bor i småland och är lite kräsen på att åka långt för att köpa bil.
Tänk om! var du hämtade bilen är betydelselöst dagen efter! Däremot kommer du få leva med färgen, skicket, utrustningen, motorvalet och allt annat så länge du äger bilen..
Bor också i småland men hämtade min V50 i dalarna, tog mig tio timmar dit och hem men jag fick vad jag ville ha och tjänade säkert 25000kr jämfört med vad jag hittade i närområdet.
Köpte en fullutrustad V50 D5 Summum MY10 med 10000mil på mätaren sommaren 2013, den har nu rullat 24000 problemfria mil med två hjullager och en kondensor som enda anmärkningsvärda poster på reparationslistan.
Jag åkte från Dalarna till Skåne Bild

Kraven var skinn, isofix, integrerad barnsits och voc så det tog nästan ett år att hitta rätt V50.
av frippe64
Att köpa bil långt hemifrån kan ha sina sidor när det ska reklameras.

Att köpa bil som gått 30000 mil är okej, om den kostar under 10000 kr. Då köper man ju på vinst eller förlust.
Annars köper jag inte bilar som gått mer än 10000 mil, för att försöka minimera strul.
av Lövet
En rekondad bil hos handlare kostar lite mer än en halvtrasig bil på privatannons, inget konstigt i det. 2,4an är en beprövad och stryktålig konstruktion men precis som antyds ovan, nackdelen är att den drar lite mer. Dock spelar det mindre roll om bilen inte körs så långt per år.
Användarvisningsbild
av Micce1980
frippe64 skrev:Att köpa bil långt hemifrån kan ha sina sidor när det ska reklameras.

Att köpa bil som gått 30000 mil är okej, om den kostar under 10000 kr. Då köper man ju på vinst eller förlust.
Annars köper jag inte bilar som gått mer än 10000 mil, för att försöka minimera strul.
Äe väl inga problem att köpa en nyare bil i Kiruna om man bor i Ystad, bilhandlaren kan ju välja om denne vill betala biltransport eller låta få den lagad på närmare ort, eller har jag missat något?

Köpte bil 38 mil bort, tog tåg och fick en dag i götet dessutom. Tyvärr stannade motorn efter 5 månader men det löste sig, försäljaren fick stå för notan och 40 min efter stoppet satt man i en en ny merca kombi på väg hem som hyrbil som inte kostade mig något.

Det viktiga är att först höra av sig snarast och innan man behagar få bilen lagad så denne kan ta ställning till hur de vill få felet avhjälpt.
av Lövet
Micce1980 skrev:
frippe64 skrev:Att köpa bil långt hemifrån kan ha sina sidor när det ska reklameras.

Äe väl inga problem att köpa en nyare bil i Kiruna om man bor i Ystad, bilhandlaren kan ju välja om denne vill betala biltransport eller låta få den lagad på närmare ort, eller har jag missat något?

Köpte bil 38 mil bort, tog tåg och fick en dag i götet dessutom. Tyvärr stannade motorn efter 5 månader men det löste sig, försäljaren fick stå för notan och 40 min efter stoppet satt man i en en ny merca kombi på väg hem som hyrbil som inte kostade mig något.

Det viktiga är att först höra av sig snarast och innan man behagar få bilen lagad så denne kan ta ställning till hur de vill få felet avhjälpt.
Säljaren har rätt att kräva att du kommer dit med bilen vid reklamation så det kan absolut bli ett problem vid köp på annan ort. Alla bilhandlare är inte kundfokuserade så att säga.
av johanjohana
Hej
Har en v50 d2 från 2011. Kolla klädseln noga om det är t-tec. Jag köpte min 3år gammal 6000 mil och efter några månader upptäckte jag en stor spricka i förarsätet. Beror väl på hur man skött bilen också. Min hade varit tjänstebil och man kunde nästan tro att de kört grisar i den men jag slog till ändå. tryckplattan i kopplingen gick sönder efter några tusen mil men gick på försäkringen. Skön o go bil och köra köra och är smidig.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lövet skrev:
Micce1980 skrev:

Säljaren har rätt att kräva att du kommer dit med bilen vid reklamation så det kan absolut bli ett problem vid köp på annan ort. Alla bilhandlare är inte kundfokuserade så att säga.
Kan så klart vara så, tryckte på att det var trafikfarligt och efter lite motstånd så slog det väl ut och säljaren gjorde som man vill och hoppas i en sådan situation.
av Haddock
Ang höga miltal 30 000, kan man inte i sig stirra sig blind på , det är skicket som avgör, finns några fina långpendlare här och var ibland. En välskött diesel 2,0 har då ca 6000 mil kvar till nästa. partickelfilterbyte. Vilket är ett dyrt byte ca 7500:-.
av emastar
Verkar som vi nu kan har hittat bilen vi söker. En 2.0D momentum. Har allt vi söker.
Vi beslutade oss för att lägga lite mer för en helt iordning bil än att köpa en billigare och ev direkt ryka på nåt att göra med den. Sen blir en ju alltid lurad på ett eller annat sätt när en köper bil. Men nyservad med kamrem och nybes borde kunna rulla på ett tag bekymnersfritt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
emastar skrev: fre 08 feb 2019, 06:18 Verkar som vi nu kan har hittat bilen vi söker. En 2.0D momentum. Har allt vi söker.
Vi beslutade oss för att lägga lite mer för en helt iordning bil än att köpa en billigare och ev direkt ryka på nåt att göra med den. Sen blir en ju alltid lurad på ett eller annat sätt när en köper bil. Men nyservad med kamrem och nybes borde kunna rulla på ett tag bekymnersfritt.
Miltal och hur är det med senaste bytet av partikelfilter?
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]