Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1296044
... Men det ÄR så enkelt. Han har fullkomligt rätt i det han säger. Man kan t om gå steget längre och utlösa/bränna ett gäng säkringar i SoC'en för att permament döda all extern skrivning till det.

Problemet, och anledningen till att dom inte gör det, är för att det försvårar ev. legitima reparationer/servicar ofantligt mycket. Det blir minst lika jobbigt för dom som för dom som fifflar med mätarna.

Men visst, även med alla dom medlem är det fortfarande möjligt att ändra mätaren, men det är inte gjort på 2min med en OBDII-kabel och mjukvara i en laptop, och skulle kosta ofantligt mycket för att det skulle vara värt det i många fall, och därmed drastiskt reducera antalet mätarfifflade bilar.
#1296094
Derank skrev: ons 30 jan 2019, 10:05 Om det vore så enkelt hade biltillverkarna gjort det för länge sedan.
Har inte att göra med om det är svårt eller enkelt. En glad elektronik-konstruktör kan ju designa upp detta på nolltid.

Problemet är ju att gör man en sådan lösning från biltillverkarna så stänger man ju inte bara ute mätarskruvare och annat ohederligt folk, utan man stänger ju ut sig själva också, tillverkare, servicepersonal och försäljare kommer ju inte heller åt att uppdatera mjukvara eller mätarställning, tex leverans-nollningen så första ägaren får en bil med noll mil på mätaren även om den har rullat en del mil innan jag som kund hämtar ut den.

Jag har sett amerikanska biltillverkare som levererar bilar (utan möjlighet till mjukvaruskruvning) till återförsäljare där det ligger en instruktion om att montera säkringen till instrumentklustret innan leverans så kunden får bilen med 0 mil på mätaren, nackdelen är ju att den som kör bilen till återförsäljaren får köra utan hastighetsmätare, men det kan man ju överleva med en GPS i bilen

Men lagrar du mätarställningen i hårdvara i ECUn också så blir det jobbigare, för utan ECU går det ju inte att köra :-)

Nej, svårt är det inte, bara att tillverkarna vill förbehålla sig rätten att själva uppdatera och då är mjukvara bekvämt.
#1296101
Lucif3r skrev: ons 30 jan 2019, 23:01 ... Men det ÄR så enkelt. Han har fullkomligt rätt i det han säger. Man kan t om gå steget längre och utlösa/bränna ett gäng säkringar i SoC'en för att permament döda all extern skrivning till det.
Om du bränner skrivningen till räknaren, hur ska räknaren kunna räkna upp?

Om man skickar signaler till räknaren för att den ska räkna upp/mäta kilometer, så kommer det finnas signaler man kan manipulera för att få den att ändra sig. Visst, man kan göra det krångligare att ställa om den, men det kommer alltid att kunna göras.
#1296113
Mabuse skrev: tor 31 jan 2019, 09:04
Lucif3r skrev: ons 30 jan 2019, 23:01 ... Men det ÄR så enkelt. Han har fullkomligt rätt i det han säger. Man kan t om gå steget längre och utlösa/bränna ett gäng säkringar i SoC'en för att permament döda all extern skrivning till det.
Om du bränner skrivningen till räknaren, hur ska räknaren kunna räkna upp?

Om man skickar signaler till räknaren för att den ska räkna upp/mäta kilometer, så kommer det finnas signaler man kan manipulera för att få den att ändra sig. Visst, man kan göra det krångligare att ställa om den, men det kommer alltid att kunna göras.
Du har ju såklart två interface, du bränner ju så klart interfacet för att uppdatera mjukvaran, men inte interfacet som tar emot hastighetspulserna eller där man läser av ställningen. Då får du en dum räknare kvar som bara kan räkna upp och inte programmeras längre efter bränningen. och bränningen är inreversibel så den kan du inte ändra på något sätt i kretsen.

Visst skulle du kunna manipulera hastighetespulserna på väg till boxarna och tex slöa ned dem, men eftersom du har gjutit in kretsen i tex ECU mfl så kommer hastighetmätare, farthålllare, automatlådan, DSTC osv inte att fungera vettigt under färd då de får felaktiga pulser. Och det är nog ingen som kan tänka sig det under körning.
Derank skrev: tor 31 jan 2019, 05:35 Suck......
Inget att sucka över. Det finns absolut inga svårigheter att för en billig peng konstruera systemet så det blir ohyggligt dyrt/komplicerat att skruva bilen. Problemet är att man stänger ut alla, inklusive sig själv som tillverkare från att kunna ändra i efterhand.
#1296337
Mabuse skrev:Om du bränner skrivningen till räknaren, hur ska räknaren kunna räkna upp?
Genom att skicka en impuls som säger åt räknaren att räkna upp, det behövs ingen ren skrivning för det, allt sådant kan läggas på SoC'en utanför all extern kommunikation. Det enda den kan ta emot är då pulser som säger hur fort den ska räkna upp.
Som bonus gör det även att räknaren aldrig kan räkna nedåt, för all data den tar emot gör att den räknar uppåt.

Men det går som nämnt ovan att sakta ner impulserna, så den räknar saktare. Men med det följer ju en mängd andra problem.

Problemet är som sagt inte att förhindra mätarskruvning, utan att man "skjuter sig själv i foten" om man gör det.
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]