Derank skrev: ↑ons 30 jan 2019, 10:05
Om det vore så enkelt hade biltillverkarna gjort det för länge sedan.
Har inte att göra med om det är svårt eller enkelt. En glad elektronik-konstruktör kan ju designa upp detta på nolltid.
Problemet är ju att gör man en sådan lösning från biltillverkarna så stänger man ju inte bara ute mätarskruvare och annat ohederligt folk, utan man stänger ju ut sig själva också, tillverkare, servicepersonal och försäljare kommer ju inte heller åt att uppdatera mjukvara eller mätarställning, tex leverans-nollningen så första ägaren får en bil med noll mil på mätaren även om den har rullat en del mil innan jag som kund hämtar ut den.
Jag har sett amerikanska biltillverkare som levererar bilar (utan möjlighet till mjukvaruskruvning) till återförsäljare där det ligger en instruktion om att montera säkringen till instrumentklustret innan leverans så kunden får bilen med 0 mil på mätaren, nackdelen är ju att den som kör bilen till återförsäljaren får köra utan hastighetsmätare, men det kan man ju överleva med en GPS i bilen
Men lagrar du mätarställningen i hårdvara i ECUn också så blir det jobbigare, för utan ECU går det ju inte att köra
Nej, svårt är det inte, bara att tillverkarna vill förbehålla sig rätten att själva uppdatera och då är mjukvara bekvämt.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.