Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BR911
Hej,

Fick mail igår att Volvo lagt sin sista hand på min beställda V60 T8, roligt och nu börjar det närma sig leverans antar jag...

Nu till frågan, kan jag ladda bilen i vanligt vägguttag eller måste jag köpa någon slags box med installation direkt?
Jag har möjlighet att köra in bilen på jobbet med vanligt vägguttag. Hemma har jag vägguttag på utsidan av huset som används till motorvärmare/högtryck etc , går dessa använda är alltså frågan? Tror dom är på 10 amp.

Hoppas det är bra tryck T8, kör V70 D4 2016 just nu och den har jag varit nöjd med, framför allt förbrukning men inget fartmonster direkt.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av MaZk
Härligt!!

Du kan ladda i vanligt 220v uttag men det måste vara avsäkrat på minst 10 amp.

På tidigare versioner av T8 så kunde man på laddsladden ställa in önskad ampere (typ 6, 8, 10 eller 12 A)
Sladden som medföljer nyare T8:or saknar den valmöjligheten och dom är inställda på 10 A

Om du vill ladda ute på stan så måste du skaffa en sk Typ-2 sladd.

Lycka till!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Zanders
Fortfarande smartast att låta en elektriker titta på det då många uttag klarar effekten men inte värmen som kommer med så hög effekt en längre tid vilket i värsta fall kan leda till brand.
av BR911
Tack för svaren :-) 10 amp är uttagen på, ingen jordfelsbrytare dock (hus från 70-tal). det är inbyggd jordfelsbrytare i kabeln läste jag. Volvo sa att jag kunde ladda hemma...
Det bästa är kanske att ta hem en elektriker och dra ett nytt uttag och sladdar med jordfelsbrytare?
Användarvisningsbild
av MaZk
BR911 skrev:Tack för svaren :-) 10 amp är uttagen på, ingen jordfelsbrytare dock (hus från 70-tal). det är inbyggd jordfelsbrytare i kabeln läste jag. Volvo sa att jag kunde ladda hemma...
Det bästa är kanske att ta hem en elektriker och dra ett nytt uttag och sladdar med jordfelsbrytare?
Ja, det är nog klokt.

av mmard
Se då till att installera en jordfelsbrytare typ B! Många tror att de är "safe" med sina vanliga JFB för hemmet men då bilens likriktare adderar en likströmskomponent som vanliga JFB missar är så inte fallet utan du kan ha ett jordfel som inte upptäcks. Det sitter sådana JFB i laddboxar man installerar för hemmabruk.

Exempel:

https://www.storel.se/sto/Produktkatalo ... /p/2163167
av CETT
Volvos standard laddkabel 10A med Schuko har numera DC-övervakning så typ B behöver man inte. Laddkabeln har även överhettningsskydd i Schuko-kontakten men om kabeln som matar uttaget är skarvad kan du få varmgång i en skarv och det känner inte laddkabeln. Egen säkring, kabel direkt fram till uttaget och jordfelsbrytare typ A skulle jag känna mig trygg med.
av tunnis
Eller skaffa en sladd där man kan ställa laddstyrkan.
Jag laddar med 8A hemma.
av stevvee
Min motorvärmare är avsäkrad med 16 A samt att den har egen Jordfelsbrytare. Då bör jag alltså kunna köra med Volvo orginal kabel utan bekymmer ?

Användarvisningsbild
av LaserJet
Jag har också 16A, med motorvärmareuttag med separat jordfelsbrytare
+ ännu en jordfelsbrytare på kretsen

Har haft med mig kabeln någon gång, och är det något som inte stämmer så lyser röda lampor och bilen laddar ej
T.ex om det läggs på ytterligare belastning på aktuell säkring så verkar det ta stopp, sladdboxen sköter om det mesta.

Har även laddat någon gång med förlängningskabel och där gäller det verkligen att ha rätt kabel, annars är det nit direkt
Inget hitte på krafs utan rejäla kablar, men håll koll såklart när du laddar med förlängningskabel och absolut ingen kabelvinda som ej är utrullad!

Vi har små batterier i bilarna och "laddboxen" på sladden laddar sakta och försiktigt med en massa säkerhetsfunktioner.
Laddboxar däremot till en riktig elbil är ett måste, men Volvo har tänkt mycket på säkerheten med sin laddkabel iaf =)

Bra tryck? - ja jösses du kommer dra ifrån det mesta som finns på vägarna. V60 T8 väger ju ändå in lite längre än min XC60 T8 Polestar men herrejösses vilket drag i Powerläget. Eller så fiser man omkring nästan gratis inne i stan =)
Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]

Det ska jag göra, problemet dök dock upp[…]